آمار فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

آمیخته تحقیق و توسعه R & D Mix
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:۱٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸٧
 
آمیخته تحقیق و توسعه  شامل سه نوع تحقیق و توسعه به شرح زیر می گردد.

 

۱- تحقیق و توسعه پایه :

بر حوزه های نظری مسایل متمرکز می شود و مشخصا توسط دانشمندان در آزمایشگا ههای بسیار مجهز مورد استفاده می باشد. شاخصهای  توانایی یک شرکت در انجام چنین تحقیقی ، حقوق مالکیت معنوی مانند مقالات می باشد که بدست خواهد آورد.

۲- تحقیق و توسعه محصول :

 بر بازاریابی تمرکز داشته و به بهبود وضعیت بسته بندی محصول یا خود محصول توجه می نماید. شاخصهای توانمندی یک شرکت در این نوع تحقیق و توسعه  تعدا محصولات موفق و جدید - میزان و حجم فروش  و سودهای کسب کرده در عرض پنج سال گذشته می باشد.

۳-  تحقیق و توسعه فرآیند یا مهندسی :

به مهندسی تحقیق و توسعه توجه داشته و بر بهبود فرآیند کنترل ، مشخصات فنی طرح ، و تجهیزات تولید متمرکز است.

شاخص ارزیابی رتبه یک شرکت مدعی فعالیت در این نوع تحقیق و توسعه  براساس سنجش میزان کاهش مستمرو پیوسته در هزینه های تولید واحد و نقایض محصول می باشد.

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
آمیخته بازار یابی خدمات
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸٧
 

تعریف خدمات :خدمات شامل کلیه فعالیتهای اقتصادی می شود که خروجی آن، کالا یا سازه ای فیزیکی نیست،عموما در همان زمان تولید مصرف میشود و ارزش افزوده را به شکلهای مختلف مانند راحتی،سرگرمی ،به موقع بودن،آسایش و ایمنی که برای اولین خریدار لزوما ناملموس می باشند، خلق می کنند. چهار وی‍ژگی اصلی خدمات که به  4I  نیز شهرت دارد به شرح زیر می باشد.

۱- ناملموس بودن:  خدمات را نمی توان پیش از خریر دید یا لمس یا حس کرد

۲- نامشابه بودن و ناپیوستگی: کیفیت خدمات اغلب متفاوت و ناپیوسته است .

۳- تفکیک ناپذیری : در اغلب موارد ارائه دهنده خدمت از خود خدمت جدا پذیر نیست

۴- غیر قابل ذخیره بودن: خدمات را نمی مانند موجودی کالا ذخیره نمود.

این چهار ویژگی خدمات را از محصولات متمایز می نماید.

 

خدمات رویداد یا فرآیندی است که همزمان خلق و استفاده می شود یا کمی پس از خلق شدن مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که مشتری نمی تواند خدمات واقعی را پس از تولید حفظ کند و نگه دارد، اما اثر خدمات در ذهن اوحفظ می گردد.

 

بسته خدمات:  عبارت است از مجموعه ای از کالاها و خدمات که در یک محیط عرضه و ارائه میشوند.

 

تسهیلات حمایتگر: مقصود آن دسته از منابع فیزیکی است که باید قبل از ارائه خدمات،در محل موجود باشندمانند: محل، دکوراسیون و تسهیلات .

 

کالای تسهیل کننده : موادی که توسط خدمت گیرنده خریداری یا مصرف می شوند مانند کمیت و تنوع در خدمات.

 

خدمات آشکار : مزایایی که ملموس و قابل مشاهده هستند مانند آموزش کارکنان خدمات.

 

خدمات پنهان: مزایای غیر مادی و روانی هستند که مشتری تنها به شکلی مبهم آنها را احساس می کند مانند وضعیت ،احساس رفاه،راحتی، انتظار و در نوبت ماندن .

آمیخته بازاریابی خدمات شامل هفت عامل  زیر می باشد:

۱-  محصول (سرویس یا خدمت ) : خدمتی که ارائه می شود

۲-  قیمت : فی یا بهاء خدمت یا سرویس

۳-  توزیع یا مکان : مکان ارائه خدمت

۴-  ترفیع :  روابط عمومی و ...

۵- کارکنان : افراد سازمان که خدمت را به مشریان ارائه می نمایند.

۶-  امکانات و دارائیهای  فیزیکی :  امکاناتی که باعث تسهیل فعالیتها در انتقال و ارائه خدمت می گردد

۷- مدیریت عملیات یا فرآیند:  برای ایجاد تعادل بین عرضه بین عرضه و تقاضای خدمات است .


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
آمیخته بازاریابی ( آمیزه بازاریابی ) MARKETING MIX
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:۱۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸٧
 
MARKETING MIX :  4p

 

PRODUCT, PRICE, PLACE, PROMOTION

معجون بازاریابی که باید با ذائقه و سلیقه مشتری و بازار جور درآید .

یعنی ترکیب کردن چهار عنصر  فرآورده - قیمت - توزیع - ترویج به گونه ای که بازار پذیر و بازارپسند باشد.

آمیزه‌ای که مهمترین ابزار معمول و رایج بازاریابی سنتی و موضوعات اصلی را به عنوان بنیان و پایه بازاریابی واقعی (فیزیکی وسنتی) در 4 گروه فرآورده - قیمت - توزیع - ترویج طبقه‌بندی می‌کند.

فرآورده (محصول -  PRODUCT)
اساس بقاء  هر کسب و کار  در گرو عرضه محصول به جامعه یا بازار است . هدف سازمانها تولید فرآورده‌هایی است که از یک یا چند جهت برتر و بهتر از دیگران باشد تا مشتریان بدانها روی خوش نشان دهند و آماده پرداخت بهای خوب برای هر فرآورده شوند . به بیان ساده می توان گفت که کالا فرآورده‌ای است منتظر دگرگونی و تغییر .

قیمت (بهاء - فی - PRICE  )

قیمت با دیگر عاملهای آمیزه بازاریابی یک تفاوت عمده دارد ، این یکی «درآمدزا» ولی دیگران «هزینه بر» هستند . بنابراین ، شرکتها تا جایی که امتیازهای رقابتی آنان اجازه دهد ، قیمتها را بالا می گیرند . از سوی دیگر ، باید تاثیر قیمت بر حجم تولید را هم در نظر داشت . شرکتها در پی سطح درآمدی ( حجم تولید ضربدر قیمت واحد‌) هستند که پس از کسر هزینه‌ها از آن ، بالاترین سود ممکن را در برداشته باشد .

توزیع (مکان-      PLACE  )
هر فروشنده ای باید درباره چگونگی رساندن کالاهایش به بازار هدف تصمیم بگیرد . اکنون «خرید از خانه» به صورتهای ششگانه زیر، شدنی است :
_ از راه کاتالوگ هایی که به خانه ها فرستاده می‌شود .
_ سفارش مستقیم پستی و دریافت در خانه‌.
_ خرید به کمک برنامه های تلویزیونی .
_ پیشنهادهای فروش در روزنامه ها ، مجله ها ، رادیو و تلویزیون .
_ بازاریابی تلفنی و تماس با خانه ها .
_ سفارش از راه اینترنت .

ترویج (    PROMOTION )
عامل چهارم در آمیزه بازاریابی- ترویج- همه ابزار ارتباطی را در بر می گیرد که می‌توانند پیامی را به مخاطبان هدف برسانند .
تبلیغات : تبلیغات نیرومندترین ابزار آگاهی بخش در شناساندن یک شرکت ، کالا ، خدمت ، یا اندیشه و دیدگاه است. چنانچه آگهیها سازنده و گیرا باشند ، می توانند یک «تصور» در مخاطب بوجود بیاورند – حتی او را تا اندازه ای به موضوع علاقمند کنند– یا دست کم به پذیرش و شناخت فرآورده و نام بازرگانی آن وادارند .ولی آگهی‌ها همواره سازنده و گیرا نیستند . در کل ، تبلیغات هنگامی بخوبی کارساز است که محدود به بازار هدف شود . تبلیغات را به جای هزینه ، میتوان سرمایه گذاری به حساب آورد، هر چند بازده و بازگشت سرمایه گذاری در زمینه تبلیغات چندان روشن نیست . با رویکرد به حساسیت و پر هزینه بودن کار تبلیغ ، شاید ضروری باشد که هر از گاهی ترکیب محورهای پنجگانه  (MISSION, MESSAGE, MEDIA, MONEY, MEASURE, 5M) آن دگرگون شود .
پیشبرد فروش: سهم مهمی از بودجه پیشبرد فروش را به صورت «پیشبرد بازرگانی» برای فروشگاههای بزرگ و دیگر خرده فروشان در قالب اعتبار ، تخفیف ویژه و پاداش هزینه می کنند . در دوره های اجرای «پیشبرد بازرگانی» خرده فروشان حجم بیشتری از کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می کنند و خریدشان در دیگر دوره‌ها کاهش می یابد . این امر روی برنامه تولید و نگهداری موجودی کارخانه هم اثر می گذارد.


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
ارکان اصلی برنامه مدیریت بازار
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:۱۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸٧
 
سیستم اطلاعات بازاریابی شامل افراد، تجهیزات و روشهای جمع آوری، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و توزیع به موقع اطلاعات صحیح به تصمیم گیرندگان بازاریابی است.

 

ارکان اصلی برنامه مدیریت بازار عبارتند از :

۱-جمع‌آوری اطلاعات

در این مرحله اطلاعات مورد نیاز شامل پاسخ به پرسش های متدوال و علایق مشتریان و فروشندگان و وضعیت رقبا و بازارهای جدیدو ... جمع آوری می شود.

۲- تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات

جمع‌آوری اطلاعات یا درحین جمع‌آوری اطلاعات (بسته به نوع اطلاعات استخراج شده و برنامه کاری طراحی شده) می‌بایست به طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخت

۳- برنامه‌ریزی و کنترل

با استفاده از نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده و با توجه به اهداف و مقتضیات شرکت به طراحی مناسب برای آن سازمان می‌پردازیم

۴- اجرا

برترین برنامه‌ریزی  تدوین شده  اگر درست اجرا نشود هیچ‌گونه ارزشی نخواهد داشت. بنابراین مراحل قبلی و مرحله اجراء لازم و ملزوم یکدیگرند وجود سه مرحله اول بدون مرحله اجراء بی فاید و وجود مرحله اجراء بدون مراحل قبلی بی معنی است. 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
اصول و آموزه های چهارده گانه دمینگ
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱۱:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸٧
 

آموزههای دکتر دمینگ، کسی که کیفیت را به ژاپنیها آموخت،

آموزه یک: اگر غایت شما، رقابتی شدن و ماندن در کسب و کار و کارآفرینی است، بهبود محصول و خدمات را هدف ثابت و مشخص خود قرار دهید.

آموزه دو: فلسفه جدید را اقتباس کنید، مدیران باید از چالش موجود آگاه شوند، مسئولیتهای خود را بشناسند و برای تغییر رهبری را در دست گیرند.

آموزه سه: برای دستیابی به کیفیت از تکیه بر بازرسی گسترده دست بردارید. با ایجاد کیفیت در محصول از همان آغاز کار نیاز به بازرسی گسترده را از بین ببرید.

 آموزه چهار: به کسب و کار مبتنی بر پاداش براساس قیمت کالا پایان دهید، در عوض هزینه های کلی را به حداقل برسانید،  برای هر نوع کالا را یک تأمین کننده بخواهید و براساس یک رابطه درازمدت مبتنی بر وفاداری و اعتماد با او رفتار کنید.

 

آموزه پنج: سیستم تولید و ارائه خدمات را پیوسته و همیشه بهبود بخشید تا کیفیت و بهرهوری بهبود یابد و در نتیجه هزینهها به طور روزافزون کاهش یابد.

آموزه شش: آموزش در خصوص شغل را برپا کنید. 

 

آموزه هفت: رهبری را اعمال کنید. هدف از نظارت باید آن باشد که به افراد، ابزارها و دستگاهها برای ارائه کار بهتر کمک برساند.

 

آموزه هشت: ترس را نابود کنید تا هر کس بتواند برای شرکت به طور مؤثر کار کند.

آموزه نه: موانع موجود میان بخشهای شرکت را در هم بشکنید.

 

آموزه ده: شعارها، اصرارها و هدفهایی را که جهت افزایش بهرهوری و کاهش عیوب برای نیروی کار تعیین میکنید،

کنار بگذارید.

آموزه یازده: استانداردهای اشتباه کاری و مدیریت بر پایه اهداف رقمی را کنار بگذارید و رهبری را جایگزین نمایید.

 

 

آموزه دوازده: موانعی که باعث شکستن غرور استادکاری افراد میشود را از میان بردارید.

 

آموزه سیزده: برای آموزش و خوداصلاحی (self-improvement) برنامه جدیای تنظیم کنید.

 

آموزه چهارده: برای دگرگونی تمام افراد شرکت را به کار گیرید. دگرگونی وظیفه همگانی است.


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
صرفه جویی در مقیاس (Economy of Scale)
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱۱:۳٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸٧
 
صرفه جویی در مقیاس که اکثر منابع آنرا به " صرف مقیاس " 
بیان می نمایند عبارت است از اینکه :

( هر قدر میزان تولید یا خدمت بنگاه بیشتر شود  میانگین قیمت تمام شده هر واحد کمتر می شود ) و یکی از مفاهیم بسیار ابتدایی و در عین حال بنیادی در تولید انبوه، صرفه جویی در مقیاس (Economy of Scale) است. اساساً آنچه که تولید در مقیاس صنعتی را توجیه می کند، همین اصل ساده است؛ که دو نقش بسیار مهم ایفا می کند:
بزرگترین خدمتی که تولید انبوه به عموم مصرف کنندگان می کند، ریشه در همین اصل دارد. به راستی ارزش یک خودکار معمولی که ما برای نوشتن از آن استفاده می کنیم 100 یا 200 تومان است؟ آیا منافعی که به ما می رساند با این رقم اندک قابل مقایسه است؟ اگر شما بخواهید برای استفاده خود، این خودکار را با همین ویژگیهای ظاهری و عملکردی، تولید کنید چقدر باید هزینه (اعم از پولی و غیر پولی) کنید؟
دومین نقشی که این اصل اساسی ایفا می کند، خدمت به تولیدکنندگان است؛ چرا که همه منافع مالی که از ناحیه تولید انبوه نصیب آنان می شود، به دلیل نرخ نزولی هزینه واحد محصول می باشد که این نیز ناشی از صرفه جویی در مقیاس است.

اما آیا همه شرکتها و تولید کننده ها  قادر به رشد دادن تولید خود تا مرز بی نهایت هستند ؟

پاسخ این سوال واضح است زیرا اگر بنا باشد که شرکتها بدون هیچ محدودیتی تولید خود را تا بی نهایت رشد دهند لازمه اینکار تقبل نامحدود هزینه  نامحدود و فزآینده مدیریت تجهیزات و کارکنان خواهد بود . چون منابع شرکتها نامحدود است لذا بعد از افزایش و رشد تولید در مرحله و نقطه ای  ضرر مقیاس یا معکوس صرفه مقیاس پدیدار گشته و موجب تحمیل ضرر و زیان فزآینده به شرکت خواهد بود. بنابراین تشخیص میزان و حجم رشد برای تولید بالاتر و بهره مندی از مزایای صرفه مقیاس وابسته به شرایط عرضه و تقاضا و رقابت و سایر پارامترهای اقتصادی می باشد.


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
آیا بنگاههای کسب و کار در ایران اردک چلاق (LAME DUCK ) نیستند؟
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٧:٢۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸٧
 
در اصطلاح مبانی مدیریت استراتژیک و بازاریابی به شرکت یا صنعتی که بدون کمک و حمایت دولت نمی تواند ادامه حیات بدهد اردک چلاق LAME DUCK می گویند.

 

اکثر شرکتها و بنگاه های کسب و کار در ایران نه تنها برای ادامه حیات بلکه در تمام طول حیات یا چرخه زندگی ( حتی برای تولد ) نیز محتاج کمک دولت بوده اند البته مساعدت دولت همواره با فراز و نشیب های توام بوده است . فرازهای آن گاها  با رویکرد حمایت های مستقیم و کمک های بلاعوض مالی و اعتباری و معافیتهای مالیاتی و ... و نشیبهای آن نیز گاها با اعمال محدودیت و قطع تمام تسهیلات و ایجاد موانع بلند غیر قابل عبور نمایان بوده است . در قانون توسعه سوم و چهارم مواردی مصوبه برای حمایت از شرکتها و بنگاه هایکه در راستای تحقق اهداف برنامه های فوق قدم بر می دارند گنجانده شده است . اما شرکتها و فروشگاه ها را بعد از مطرح نمودن اصطلاح اردک چلاق و باین و توضیح مفهوم آن می توان به چند دسته زیر تقسیم نمود.

۱-  تعداد کثیری از شرکتها چلاق متولد می شوند و در چرخه حیات خود حتی با کمکهای دولت نیز چلاق میمانند بلکه مرگ مغزی نیز می شوند تا مرحوم شوند.

 ۲-  تعداد کثیری از شرکتها چلاق متولد می شوند و در چرخه حیات خود حتی با کمکهای دولت نیز چلاق می مانند  تا ورشکسته (مرحوم )میشوند. شرکتها و بنگاه های کسب و کار و کوچک  معمولا عمر این شرکتها حداکثر به ۱۰ سال می رسد

۳-  تعداد کثیری از شرکتها چلاق متولد می شوند و در چرخه حیات خود با کمکهای دولت و رانت های ایجاد شده گلیم خود را از وضعیت نامطلوب سودآوری بیرون گشیده و از چلاق بودن در می آیند. اما بلاخره روزی سیاستها و موانع ایجاد شده از جانب دولت یا وضعیت نامطلوب رقابتی آنها را به مرگ مغزی و در نهایت به مرگ قطعی یا انحلال و ورشکستگی و نابودی رهنمون  می نمایند.

۴- اندک شرکتهایکه سالم متولد می شوند و نه تنها اردک چلاق نمی شوند بلکه از فرصتهای  پیش و رو  به نحو احسن استفاده نموده و پله ها و قله ترقی را برای کسب سود و سود آوری طی نموده و دوران رشد و شکوفایی و ثبات خود را تجربه می نمایند و این وضعیت ممکن است منبعث از پیشرو بودن در تولید و عرضه محصول و یا محدودیت های موجود برای ورود رقبای دیگر به این صنعت و یا میزان بالای تقاضا در برابر عرضه  باشد .

۵-  تعداد از شرکتها سالم  متولد می شوند ( با منابع و سرمایه اولیه مناسب  )و در چرخه حیات خود با مواجهه با موانع ایجاد شده از جانب  دولت و ساید موانع ایجاد شده  اردک چلاق می شوند . این موانع می تواند ناشی از رکود اقتصادی و یا سیاستهای غلط اقتصادی که منجر به فناپذیری شرکت می گردد.

۶- شرکتهایی اندک دیگری نیز سالم متولد شدند و بخت و اقبال و جهت گیری صحیح رشد و توسعه و موفقیتشان  در اجرای صحیح استراتژی های تدوین شده  آنها از چلاق بودن و چلاق شدن نجات داد.  اما بعید است روزی موانع دولتی و غیره آنها را از روی پای ایستادن و حرکت درست باز ندارد!

۷- بعضی از شرکتهای تجاری به علت عدم امکان رقابت و اتخاذ استراتژی های نادرست و یا نامناسب در مقطعی کوتاه یا طویل چلاق می شوند . که گاها دولت با حمایت از آنها برایشان فرصتی برای روی پای ایستادن ایجاد می نماید. گرچه خیلی وقتها دوستی و همت و یاری و حمایت انجام  شده بیشتر به نوعی دوستی خاله خرسه شبیه می باشد.

گرچه با اندکی کنکاش و تامل ریزتر و دقیقتر امکان استخراج  دسته های دیگری از شرکتها و بنگا ههای نیز وجود دارد ولی می توان کفایت موضوع را برای اردک چلاق بودن اکثر شرکتها و بنگا ههای کسب و کار در ایران اعلام نمود. بدین ترتیب متاسفانه در ایران اسلامی با سیاستهای موجود کمتر شرکتی را می توان یافت که اردک چلاق نباشد.

 اما آیا در ایران شرکتهای تجاری قادرند مراحل یادگیری ایستادن روی پای خود را  پس از مدتی چلاق بودن تجربه نمایند ؟  اینکار به سرعت یادگیری آنها برای ایستادن روی پای خود و  غلبه بر موانع ساختاری موجود بستگی دارد . البته به شرط اینکه  دولت از اتخاذ سیاستهای مداخله جویانه و فناسازانه در بخش خصوصی دست بر دارد.

در ایران نیز قطعا شرکتهای چلاق زیادند که با سرعت به سمت ایستادن روی پای خود را تجربه نموده اند اما در عرصه  جهانی شرکتهای تجاری  قدر  امروزی  مانند ایرباس روزگاری در دوران چرخه حیات خود  چلاق بودن را تجربه نمود . اما به سرعت روی پای خود ایستادن را  آموخت .! و  امروز نه تنها روی پای خود ایستاده است بلکه برای روی پای ایستادن دولت و کشور خود نیز سهیم است ! 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
به وبلاگ تجارت امروزی خوش آمدید
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٧:٢۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸٧
 

سلام !
ورود شما را برای بازدید از وبلاگم خوش آمد می گویم من نجفی هستم دانش آموخته رشته تجارت الکترونیک و آی تی  قصد دارم برای توسعه تجارت الکترونیک قدمهای کوچکی در حد توانم بردارم احساس کردم که وبلاگم در بلاکفا و وب سایتم  برای تماس و ارتباط  با شما عزیزان کافی نبود لذا از امروز سعی می کنم  مطالب مفید وبلاگم در بلاگفا و وب سایتم رو در این وبلاگ نیز در دسترس عموم قرار بدم امیدوارم بتونم قدمی در این راه با کمک و اظهار نظر و اظهار لطف شما بردارم از اینکه بعضی از مطالب را که در وب سایت یا وبلاگهام پست می کنم  ممکنه از شما دوست عزیز باشه ولی من به منبع آن اشاره نکردم مرا عفو کنید قصد اصلی من انتشار  محتوای  مفید اثر بخش هستش . ضمنا از شما دوست خوبم که برام در وبلاگتون یا وب سایت خودتون برام لینگ می گذاردید ممنون هستم .

                                                                                       عیسی نجفی ۳۱/۱/۸۷


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()