آمار فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

مسوول خسارت ناشی از قطع اینترنت در مشهد کیست؟
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٥:۳٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۸
 

مسوول خسارت ناشی از قطع اینترنت در مشهد کیست؟ (نویسنده: عیسی نجفی *)

 

13 بهمن 1388 - در روزهای اخیر پس از کاهش تدریجی کیفیت سرعت اینترنت بالاخره اینترنت در عصر روز یکشنبه رسما از مشهد رخت بر بست و از نفس افتاد و استفاده کنندگان و کاربران آن نیز در پی بروز نارضایتیهای عمومی حاصل از قطع آن و باطبع عدم امکان خدمت رسانی در اثر فشارهای موجود از نفس افتادند . هر چند با توجه سیاستهای ناموزون موجود در بدنه دستگاه متولی فناوری اطلاعات و ارتباطات بروز چنین رخدادهای نامیمونی از مدتها پیش گوشزد میگردید ولی کسی باور نمی کرد که با وجود تکالیف مصرح در قانون چهارم توسعه و قانون تجارت الکترونیک برای توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در حالیکه که انتظار می رفت بر اساس چشم اندازهای موجود در پایان سال 1388 شاهد شاخ و برگهای قوی زیرساختهای اینترنتی در کشور باشیم به ناگهان به سر خط حدود ده سال پیش برگردیم ! این اتفاق ساده ای نیست فاجعه است زلزله ای خانمان برانداز است که به ناگهان در شرایطی که :

- بنا است عده ای نسبت به اصلاح یا اعلام اعتراص به نحوه خوشه بندی خود در طرح یارانه ها به اینترنت متوسل شوند

- دانشجویان موسسات آموزش عالی و دانشگاه در حال انتخاب واحد می باشند

- دانشجویان موسسات آموزش عالی و دانشگاه منتظر اطلاع از وضیعت تحصیلی خود در نیمسال قبلی دارند

- با توجه نزدیکی به انتهای سال عده ای از کسب و کار ها مبادرت به بازاریابی در بستر اینترنت برای کالاهای خود می نمایند

- عده ای از مردم عزیز از مدتی پیش با بانکداری شکسته و بسته اینترنتی موجود انس گرفته اند و بعضی از کارهای خود را در بستر اینترنت انجام می دهند

- راه آهن و هواپیمائی کشوری در صدد ارائه خدمات فروش اینترنتی خدمات خود می باشند

- عده کثیری از مردم از اصی نقاط کشور از طریق مبادلات الکترونیکی امور فی مابین خود را رتق و فتق می نمایند.

- .....

اینترنت بدون خبر قبلی در اثر عارضه قلبی یا شاید عارضه ای قبلی از میان ما رخت بر می بندد و عده انبوهی از کاربران خانگی و اداری و تجاری و ... نیز انگشت بر دهان و مات و مبهوت و اندوهگین متاثر از حادثه ای ناگوار فوت ناگهانی پدیده ای نوین چشمان خود را بر صفحه مانیتور خود به امید پدیدار شدن حیات مجدد برای آن پدیده متمرکز می نمایند. اما چه فایده گویا تلاش طبیبان شاید حاذق برای حیات مجدد به آن پدیده و موجو زنده متوفی پس از گذشت ساعتها منجر به زدودن غم و انده ناشی از فوت ناگهانی پدیده اینیرنت نگردید . نمی دانیم چه باید کرد اینکه آیا با این وضعیت موجود متولیان توسعه کشور توقع دارند که عده ای پا به عرصه سرمایه گذاری در این عرصه بگذارند ، یا اینکه با وجود اختلالات مشابه اصلا می توان به توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور امیدوار بود ؟ آیا می توان به مجموعه ها و موسساتی که با اتکاء به این فناوری حجم قابل توجهی از خدمات خود را در این بستر به انجام می رسانند اطمنیان داد که هنوز با اطمینان در این حوزه باقی بمانند یا اینکه به فکر استفاده از امکانات غیر وبی و غیر اینترنتی قبلی کنار گذاشته خود باشند؟

واقعیت این است ضریب نفوذ محقق شده در شرایط فعلی در بستر اینترنت با خون و جگر خوردن تمامی دست اندرکاران و فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور محقق گردیده است . و تعداد کثیری از کارشناسان و متولیان امور فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در بخش دولتی و خصوصی بهترین سرمایه یعنی عمر خود را برای فرهنگ سازی و تضویق و ترغیب عامه مردم به استفاده از فناوری صرف نموده اند و حجم قابل توجهی از سرمایه این مردم صرف فرهنگ سازی و تهیه و استقرار زیرساختهای موجود گردیده است . چگونه می توان به یک باره شرایطی را مشاهده و تحمل نمود که پدیده و موجودی زنده که بسان ماشین و ابزاری قوی در خدمت خدمت رسانی به مردم بود در اثر سهل انگاری یا بی توجهی متولیان امور دچار اختلال در حد مرگ و فوت میشود . چه کسی باید خسارات ناشی از ایجاد بی اعتمادی به این فناوری نوین را تحمل و جبران نماید . براستی آیا هنوز ما برای ارتباطات اینترنتی به اندازه نقش نیروی برق ، شاهراه های حمل و نقل ، آب اهمیت قائل هستیم ؟ براستی در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه برای آب و برق و گاز و ارتباطات چگونه نقش قائل میشوند ؟ اگر ما به توسعه اعتقاد عملی داشته باشیم اگر به توسعه مبتنی بر دانش اعتقاد عملی و قلبی داشته باشیم با اطمینان می توان گفت در این فضای باور و اعتقاد نقش ارتباطات اینترنتی از نقش برق و آب کمتر نیست سوال اگر در مشهد برق دو روز قطع میشد به نظر شما وزیر نیرو به مجلس گشانده نمی شد ؟ حتما این اتفاق می افتاد ؟ به نظر شما در این رخداد نامیون آیا نباید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس از وزیر محترم ارتباطات علت را جویا شوند که چرا این اتفاق افتاده است ؟ دولت سیاستهای برای حمایت از کشاورزان در مقابل خشکسالی و حوادث غیر مترقبه دارد آیا زمان آن نرسیده است که دولت تدبیری و اندیشه برای حمایت از خسارت دیدگان ناشی از قطعی های مکرر اینترنت بکار ببندد . ؟ به نظر می رسد در کنار اعمال سیاستهای بیمه ای برای جبران خسارات ناشی از قطع اینترنت که مانند خشک سالی قشر فعال در حوزه فعالیتهای رایانه ای و سرویس گیرندگان آن را متحمل خسارت و زیانهای غیر قابل جبرانی مانند از دست دادن فرصتهای بالقوه می نمایند . جبران خسارت از جانب متولیان امور مانند شرکت زیر ساخت و ... مرحمی بر زخمهای پدیدار شده از اتفاقات مشابه باشد . ولی آنچه واضح و مبرهن می باشد این است که در کشور ما معمولا به مسائل و رخداد های خانمان برانداز اینجوری توجهی نمی گردد و این سوال که : چه کسی خسارت ناشی از قطع اینترنت در مشهد را جبران می نماید؟! همواره بی پاسخ خواهد ماند . با اینکه ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی خسارت دیده در این حوزه حق خود را برای مطالبه خسارت های وارده محفوظ می دانیم ولی به نظر میرسد با وجود ضعف موجود در قانون ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در قوانین بعدی برای پرهیز از تکرار حوادث مشابه با پیش بینی جرائم ، سوال و جبران خسارت به نفع خسارت دیده ، ساز و کارهایی برای تضمین حفظ اعتماد به استفاده از فناوریهای نوین اندیشده باشند. واقعیت این است که با اتفاقات مشابه و اختلالات موجود و کیفیت پایین اینترنت در کشور و بدون ساز و کارها کنترلی و نظارتی مردمی نباید انتظاری برای تحقق چشم اندازهای موجود در قوانین و مقررات کشور داشت.


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
پایان خوب کامکس 2010 مشهد : همه راضی بودند
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٧:۳٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٤ بهمن ۱۳۸۸
 

3 بهمن 1388 - آی تی ایران - مراسم اختتامیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر، تجارت الکترونیک ، اینترنت و ماشینهای اداری COMEX 2010)) و سومین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی عصر روز جمعه دوم بهمن ماه در سالن کنفرانس نمایشگاه بین المللی مشهد با حضور غرفه داران نمونه و مسئولین نمایشگاه بین المللی مشهد و اعضاء هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای خراسان رضوی و تنی چند از مقامات و مسئولین استانی برگزار شد .
در مراسم اختتامیه مهندس سید محمد سیدی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد ضمن تقدیر و تشکر از کادر اجرائی نمایشگاه کامکس 2010 و سازمان نظام صنفی رایانه ای خراسان رضوی به لحاظ برگزاری مطلوب و موفقیت آمیز نمایشگاه کامکس 2010 از غرفه های برتر شرکت کننده در نمایشگاه نیز تقدیر و تشکر کرد.
مهندس سیدی همچنین از حضور فعالانه دانشگاه فردوسی مشهد در نمایشگاه و برگزاری همایش های تخصصی مفید و موثر تقدیر و تشکر کرده و یادآور شد که در نمایشگاه کامکس 2010 مشهد برای اولین با مرکز کامیشوتر و آمار و اطلاعات دانشگاه و مرکز آپای دانشگاه در نمایشگاه شرکت و متولی برگزاری همایش ها تخصصی آن بودند . در همین خصوص از زحمات آقای دکتر محسن کاهانی عضو هیات علمی و دانشیار گروه کامپیوتر و مدیر مرکز کامپیوتر دانشگاه و رئیس مرکز آپای دانشگاه تقدیر و تشکر به عمل آمد.
مهندس شهریار آل شیخ معاون نمایشگاه بین المللی مشهد نیز در گزارشی از اجراء و پیاده سازی تعدادی از طرحهای توسعه نمایشگاه بین المللی مشهد تا سال آینده برای هر چه بهتر برگزار گردیدن نمایشگاه های بعدی خبر داد .
همچنین در جلسه اختتامیه کامکس 2010 مشهد مهندس عیسی نجفی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای خراسان رضوی نیز از حضور فعالانه فعالین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشهد و سراسر کشور در نمایشگاه تقدیر و تشکر کرد.وی ضمن ارایه گزارشی از نحوه داوری شرکت کنندگان اولین جشنواره فروشگاه های الکترونیکی گفت که در اولین جشنواره فروشگاه های الکترونیکی تعداد 30 شرکت شرکت کرده بودند که هیات داوران پس از بررسی سه سایت برتر فعال در حوزه تجارت الکترونیک و فروشگاه های الکترونیکی را نامزد دریافت لوح و سایت برتر تشخیص داد.
نجفی دو رخداد حضور مرکز کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد در یک نمایشگاه تجاری و همچنین برگزاری اولین جشنواره فروشگاه های الکترونیکی را از اتفاقات مهم و مفیذ معرفی نمودند بعلاوه ، علاوه بر حضور پررنگ غرفه داران از اقصی نقاط کشور شرایط خوب جوی نیز بر خلاف سالهای قبل ، امسال مجال و موقعیت را برای مخاطبین متخصص و عمومی نمایشگاه برای استقبال از نمایشگاه ایجاد نمود. به نحویکه مراجعین نیز استقبال بی سابقه ای از نمایشگاه داشتند.
در پایان مراسم اختتامیه به نمایندگان غرفه های برتر به رسم یادبود لوح و هدایایی تقدیم گردید . همچنین سه سایت برتر شرکت کننده در اولین جشنواره سایت های برتر تجارت الکترونیک نیز به شرح زیر معرفی و جوائز و لوح خود را دریافت نمودند.
رتبه اول    -  www.rayaneh.com

رتبه دوم   -   www.digikala.com

رتبه سوم  -  www.aftabbazar.com


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()