آمار فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

بعثت پیامبر اکرم بر پیروان حقیقیش تهنیت باد
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٧:٤۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٩ تیر ۱۳۸۸
 

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
محمد غرق در اندیشه بود که ناگهان صدایی گیرا و گرم درغار پیچید : بخوان! بخوان به نام پروردگارت که بیافرید ، آدمی را از لخته خونی آفرید ، بخوان که پروردگار تو ارجمندترین است ، همو که با قلم آموخت ، و به آدمی آنچه را که نمی دانست بیاموخت .


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
آثار منفی قطع پیامک در توسعه ICT کشور
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٢٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٧ تیر ۱۳۸۸
 

• این مقاله روزنامه فناوران ٢٢ تیرماه ١٣٨٨ منتشر گردید

 آثار منفی قطع پیامک در توسعه ICT کشور


عیسی نجفی در گزارش فناوران ، نوشت : می بایست با رعایت ملاحظات امنیتی جهت امیدواری مردم به توسعه مبتنی بر دانایی ها در عرصه فناوری ICT و رعایت حقوق مصرف کنندگان یا کاربران از تکرار اختلال های مشابه جلوگیری کرد.

http://itmen.ir/main1.asp?a_id=22013


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
در حوزه ICT با معیار های جدید مانند آمادگی الکترونیکی و دیجیتالی وضع وخیم تر است
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٥٦ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٩ تیر ۱۳۸۸
 

با توسعه و نفوذ فناوری و ارتباطات سالانه شاخصهای جدید و نوینی برای سنجش میزان و رتبه کشورها در حوزه  فناوری  و ارتباطات عرضه میشود ملاکهای و معیارهای پیش بینی شده در قانون چهارم توسعه برای پیدا کردن جایگاه کشور در بین کشورهای دنیا ملاک و محک مناسبی نیست هر چند همان شاخصهای قدیمی نیز تقریبا مطابق با برنامه محقق نگردیده ولی اگر محقق میشد باز هم چیزی برای پیداکردن جایگاه و رتبه کشورمان نداشتیم باید در معیارهای سنجش برای پیدا کردن رتبه فعلی تجدید نظر نمود در حال حاضر وضعیت ایران با شاخص های جدید بسیار وخیم تر می باشد زیر آمادگی الکترونیکی و دیجیتالی در کشور در حد اندازه گیری نیست. طبق آخرین مندرجات مقالات معتبر ملاک رتبه بندی کشور ها در حوزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات حتی در سال 2004-2005 به شرح زیر بوده است :

 

 1-  زیرساخت های فناوری و ارتباطات -  20 درصد

 2-  فضای کسب و کار-  15  درصد

 3-  فضای اجتماعی و فرهنگی-    15 درصد

 4-  فضای قانونی -  10 درصد

 5- چشم انداز و سیاست های دولتی -  15 درصد

 6-  میزان دسترسی کاربران به فضای کسب و کار الکترونیکی-  25 درصد

 

پرواضح است که اگر به فرض ممکن اهداف و ارقام ارائه شده در جداول قانون محقق میگردید فقط 20 درصد بند یک موفقیت محسوب میشد و قطعا بند 2 شاخصهای مذکور با مشکلات و چالشهای عمده ای مواجه بوده بند 3 شاخصها نیز مرتبط با عوامل متعددی مانند فعالیتهای عمده مراکز آموزش عالی و صدا و سیما بوده که اخیرا فعالیتهای به انجام میرسد بند 4 علی رغم اینکه قانون تجارت الکترونیک در سال 84 ابلاغ گردید ولی تا پایان سال 86 فعالیت خاصی انجام نشد و حتی قانون مکمل تجارت الکترونیک یعنی قانون جرائم سایبری اخیر به تصویب رسید در بند 5 چشم انداز و سیاستهای کلی موجود مورد بی مهری و بی توجهی  قرار گرفت و در نهایت میزان دسترسی کاربران به فضای کسب و کار الکترونیکی  نیز ....!!!! 

البته در کنار شاخص میزان آمادگی الکترونیکی که ما در کشورمان برای رقابت با کشورهای دیگر حرفی برای گفتن نداریم شاخص آمادگی دیجیتالی نیز در حال حاضر مورد توجه جدی است  که در این زمینه نیز ما چیزی برای گفتن نداریم .

 

با این وصف وضعیت کشورمان در حال حاضر در این بعد بسیار وخیم و بحرانی است ما به شدت ار قانون برنامه چهارم توسعه در بعد فناوری اطلاعات و ارتباطات و قانون تجارت الکترونیک عقب افتاده ایم . فعالیتهای محدود در زمینه تحقق اهداف دولت  الکترونیک و بانکداری الکترونیک و ...  به صورت جزیره جزیره و غیر یکپارچه  فقط می تواند صورت مساله را پررنگ نماید و  اما نمی تواند برای کشور در بین کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه رتبه و جایگاه ممتاز ایجاد نماید ما حدود چهار سال  از چشم انداز 20 ساله را طی نمودیم اما در این چهار سال برای سال 1404 عملا کاری انجام ندادیم .در فناوری اطلاعات  و ارتباطات که ابزار کلیدی برای تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله در 1404 می باشد ما متاسفانه در جا زدیم . در جا زدن مفهومی عامیانه بیشتر نیست باید به صراحت گفت ما در جا نمانده ایم بلکه از رقبا و برنامه های مصوب شدت در حال عقب ماندن هستیم . بعضی از آن برنامه ها مختص زمان و مکان خود بوده و حالا حتی اجرای آن تاثیری در رتبه ما ندارد به عنوان مثال رشد ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال 84 تاثیر گذار بود ولی اگر به عدد نرسیده ایم دیگر رشد آن رتبه ساز نیست بلکه باید در برنامه های جدید شاخص را با نیازهای روز مطابقت داد و قطعا برنامه ای با پارامترهای جدید طراحی و ارائه نمود امروز وظیفه اصلی طراحان قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات علاوه بر شناسایی شکافهای موجود در برنامه قبلی استخراج و کشف و ارائه روشهای جدیدی برای جهش و نیل به جایگاه برتر در بین دیگر کشورهای پیشرفته می باشد این امر محقق شدنی است اگر به فناوریهای نوین تمرکز داشته باشیم و در پی دستیابی به فناوریهای جدید و برتر بوده باشیم.

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
آثار منفی قطع چندین روزه ارتباطات پیام کوتاه تلفنی در توسعه ICT کشور
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٥۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۸
 

قطعی ارسال و دریافت پیام های کوتاه تلفنی در چندین روز گذشته - فارغ از انگیزه اقدام کنندگان برای قطع آن که حتما دلائلی قانونی دارند اما متاسفانه دلائل خود را با مردم در میان نگذاشتند -  صدمات جبران ناپذیری بر پیکره توسعه ICT کشور خواهد گذاشت سه جنبه آثار منفی این اقدام که در نوع خود ، نوعی اختلال مخرب محسوب میشود قابل بررسی است:

جنبه اول : بخش ict دولتی و خصوصی کشور متحمل خسارتی مادی و اعتباری گردیده اند که آثار منفی مادی آن در آینده نسبتا کوتاه برای بخش دولتی و  آینده دور درست برای بخش خصوصی  قابل جبران خواهد بود ولی خسارت اعتباری آن  نظیر کاهش  احتمالی ارزش سهام و اعتبار شرکتهای خصوصی و ... درگیر تامین کننده خدمات ارتباطات پیام کوتاه تلفنی شاید به این زودیها قابل جبران نباشد.

جنبه دوم : خسارت سرسام آور وارده به جایگاه پیام کوتاه تلفنی به عنوان ابزاری برای تبلیغات بازاریابی محصول و خدمات می باشد که این جنبه از آنجا که این ابزار در نوع خود ابزاری جدید محسوب میشده و با فرهنگ سازی سریع نفوذ خوبی بین کاربران داشته است و استفاده کنندگان تاجر و کاسب به احتمال وجود چنین اختلالی در آن واقف نبودند لذا بیش از حد مجاز به آن وابسته گردیده بودند و لذا با مواجه شدن با اختلال حاضر با نوعی سردرگمی از انتخاب سرویس پیام کوتاه تلفنی به عنوان ابزاری برتر و نوین و ارزان قیمت پشیمان و سرخورده خواهند شد هر چند به لحاظ مزایایی نظیر ارزان قیمت بودن و برد بیشتر مجدد این ابزار مورد توجه این قشر خواهد بود اما در این جنبه اثار منفی فرهنگ سازی آسان و اعتماد سازی که از سرمایه پنهان این فناوری محسوب میگردیده است مخدوش و نسبتا غیر قابل جبران خواهد بود.

جنبه سوم : خسارت سرسام آور وارده به جایگاه و نقش سرویس پیام کوتاه تلفنی به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی عمومی می باشد . به لحاظ ارزانی ، دقت ، صحت ، سرعت و سندیت نسبی پیام کوتاه آحاد مردم و کاربران از مدتی پیش این سرویس در سطح عموم کاربران برای اطلاع رسانی و تعیین قرار و مدار مورد توجه جدی بوده و لذا قطع ناگهانی این سرویس بدون اطلاع رسانی قبلی موجبات بروز ناراحتی و بدگمانی به این سرویس را در بر داشته است و لذا این عامل خود موجب بی میلی کاربران از اعتماد مجدد به این سرویس را در بر خواهد داشت البته در این جنبه عدم رعایت حقوق مصرف کنندگان از جانب عامل خدمت یعنی متولی ICT  در کشور نیز کاملا مشهود است زیرا این ابزار که مردم عزیز مستقیما بار سنگین راه اندازی و استقرار این امکان را پرداخته اند حق دارند تا نسبت به عدم استمرار برقراری سرویس آن برای مدتی ناراضی و دلخور باشند .

اما برای اعتماد سازی مجدد و جلوگیری از بروز اختلالات مشابه چه باید کرد ؟ 

راه حل های مختلفی را می توان برای  جلوگیری از بروز اختلال یاد شده پیشنهاد نمود اما فعلا به بررسی دو راه حل زیر بسنده می نمائیم .

1- تعیین هویت رسمی و قانونی ارسال کننده برای گیرنده پیام  :

هر چند در حال حاضر متولی اراسل و دریافت پیامکها به مشخصات نسبی ارسال کنندگان و دریافت کنندگان دسترسی دارند اما به نظر میرسد وزارت ICT  ناچار است تا با اتخاذ تدابیری نظیر بهنگام نمودن پایگاه داده مشخصات هویت رسمی و قانونی ارسال کنندگان پیام ها را برای دریافت کننده و مراجع ذیربط شفاف تر نماید لذا این مقوله خود موجب اطمینان خاطر دریافت کنندگان پیام کوتاه تلفنی را به لحاظ هویت ارسال کننده و صحت و سقم پیام را در بر خواهد داشت و از نشر شایعات جلوگیر نسبی خواهد  داشت و بعلاوه برای مراجع ذیربط قانونی نیز اطمینانی برای نوعی دقت نظر و خویشتن داری کاربران از دریافت و دریافت پیامها خواهد بود.

2- تفکیک تامین کنندگان خدمات پیامهای کوتاه تلفنی تبلیغاتی و بازرگانی و بازاریابی

مکانیزم سازمان تامین کنندگان خدمات  پیامهای کوتاه ( نظیر پیامهای کوتاه تبلیغات بازاریابی و پیام های کوتاه تلفنی دارای هویت رسمی و شناسنامه دار در پایگاه داده  متولی داده های وزارت ICT , ...)  به شکلی طراحی مجدد و بازبینی گردد که تحت هیچ شرایطی شاهد قطعی سرویس ارتباطات این دسته از افراد شناسنامه دار و دارای مجوز ارسال و دریافت پیامکهای مجاز  نباشیم و البته قطعا این دسته از کاربران به ملاحظات امنیتی دولت مردان نیز متعهد و پایبند خواهند بود . و لذا متولیان امور پیامکها  دلیلی برای پیامکهای افرادی که مسئولیت قانونی نشر پیامکها را به عهده میگیرند نخواهند داشت.

با چشم پوشی از ارائه پیشنهادات کاملتر دیگر که قطعا مد نظر سایر عزیزان نیز می باشد با ذکر مثالی می توان قطع ناگهانی ارسال و دریافت پیامکها را مشابه تخریب پل ارتباطی مورد استفاده میان دو مجموعه جزیره وار  تصور نمود و قطعا اهمیت این پل ارتباطی مخابراتی از پل ارتباطی فیزیکی کمتر نیست و تصور کنید در حالیکه دولت مردان در حال تبلیغ راه اندازی پل یاده شده و فواید و اثار مثبت آن پل هستند و مردم نیز به اثار مثبت وجود پل یاد شده واقف هستند به ناگهان پل به روی رهگذاران بسته میشود و متولیان پل نیز دلیلی برای بسته شدن آن ارائه نمی نمایند اما مردم از علت بسته شدن پل برداشتهای متفاوتی دارند .

اما به طور کلی به نظر میرسد تمامی ابزارهایکه که قبلا در چارچوب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نظیر ضریب نفوذ تلفن همراه و پیامکها و... در قانون سوم و چهارم توسعه اجرائی شده و دولت مردان نیز بارها و بارها در اطلاعیه های رسمی نسبت به تحقق اهداف آن قانون به مردم اطمینان داده اند دیگر شاهد اختلال و غیر قابل استفاده بودن آنها شدن معنائی ندارد و در حالیکه ما برای تحقق جشم انداز 20 ساله به آثار مثبت کاربرد روزانه فناوریهای نوین نیازمندیم قطعا وقفه در استفاده از فناوریهای موجود حتی به مدت چند ساعت می تواند اثار منفی از خود بر جای گذارد.

اما در بعد روحی و روانی نیز می دانیم که ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند تلفن ثابت یا همراه - پیامکها - ایمیلها با استمرار آموزش و فرهنگ سازی بین مردم نفوذ می یابند این نفوذ ارتباطات اندکی بعد به عادات روزانه کاربران مبدل می گردد و کاربران اوقات فراغت و حتی کاری خود را با استفاده از این ابزار سپری می نمایند و هر اختلال ناگهانی در توقف استفاده از این ابزارها موجبات ناخشنودی بسیاری برای کاربران ببار می آورد که این نیز غیر قابل جبران می باشد .

اما فارغ از آسیبهایی نظیر خسارت مادی وارده به بدنه به کسب و کارها و خدمات ، وقفه در دریافت هر سرویس مبتنی بر فناوریهای جدید موجبات  بی اعتمادی و بی میلی شدیدی را برای پایبندی متولیان و مردم به نقش توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نیل به اهداف توسعه خواهد داشت و ابزار جدید کسب و کار مانند تجارت الکترونیک و حتی دولت الکترونیک بی اهمیت جلوه داده خواهد شد  و در این میان استفاده کنندگان اعم از مصرف کنندگان و تامین کنندگان و تجار همه متضرر خواهند شد و در حالیکه این دسته از افراد حقیقی یا حقوقی منتظر خدمات جدیدی مانند تجارت سیار در بستر ارتباطات سیار (  اینترنت در موبایل یا اینترنت و موبایل  ) می باشند به یکباره حتی از سرویس ساده ارتباطات سیار نیز محروم شوند قطعا این ضایعه تلقی خواهد شد و  لذا می بایست با رعایت ملاحظات امنیتی جهت امیدواری مردم به توسعه مبتنی بر دانائیها در عرصه فناوری ICT  و رعایت حقوق مصرف کنندگان یا کاربران  از تکرار اختلالات مشابه جلوگیری نمود.و بعلاوه مواظف بود تا تکرار مواردی از این قبیل لطمات جبران نا پذیری بر پیکره توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور وارد ننمایند. در این میان نقش وزارت ICT در بازسازی چهره اصلی و متولی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور حیاتی است.

عیسی نجفی - عضو شورای مرکزی نظام صنفی رایانه ای کشور و رئیس نظام صنفی رایانه خراسان رضوی

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) بر همه مسلمین مبارک باد
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٥ تیر ۱۳۸۸
 
فرمان مولای متقیان به مالک اشتر نخعی

سلام

میلاد مولای متقیان حضرت امیر المومنین بر شما شیعیان مبارک باد

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()