آمار فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

در آستانه روز جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸۸
 

با سلام با تبریک عید سعید فطر در آستانه روز جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و  اقتصاد با ذکر نکاتی در زمینه نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و بلعکس به شرح بندهای زیر در روزهای آینده در صدد آسیب شناسی و ذکر نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها در این حوزه خواهیم بود.

اقتصاد و فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

  • دسترسی سریع شهروندان به شبکه اینترنت پرسرعت پیشنیاز اصلی توسعه دولت الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش
  • توسعه زیرساخت ها و فناوری اطلاعات و نقش آن در  رشد جهشی ایران در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی، توسعه پست و پست بانک و ارتقاء نقش آنها در میزان رضایتمندی  مردم،
  • تنظیم روابط دولت با بخش خصوصی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اقتباس از سیاستهای اصل 44
    • خصوصی سازی
    • پرداختن به مباحث حاکمیتی و رها کردن تصدی گری
    • تجدیدساختار در سطح وزارتخانه و تقویت و حمایت از تشکل های صنفی و افزایش سهم آنها در پروژه های ملی
  • اهداف کلان در وزارت ارتباطات :  توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای رسیدن به "اقتصاد دانش بنیان"
    •  برای گذر از مدار کشورهای توسعه نیافته به توسعه یافته، "اقتصاد منبع بنیان" را باید پشت سر کذاشته و به "اقتصاد دانش بنیان" رسید
  • نقش وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در تجارت، مسایل آموزشی، علمی، فنی و غیره به نحویکه بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتریان و مردم امکان خدمت رسانی در بستر مبادلات الکترونیکی میسر شود.
  • چگونه فاصله خود را با میزان توسعه یافتگی کشورهای مجاور و پیشرفته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کمتر کنیم چگونه می توانیم در گذر زمان حداقل با سرعت آنها یا سریع تر از آنها حرکت کنیم.  تا از آنها عقب نمانیم.
  • مقام و رتبه فعلی کشورمان در توسعه یافتگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کشورها در رده ای است؟
  • نقش وزارت اطلاعات و ارتباطات در تحقق جنبش نرم افزاری و کسب جایگاه ممتاز منطقه ای
  • نقش فرصتهای موجود نظیر موقعیت جغرافیایی مناسب، جمعیت جوان و با استعداد و ابلاغیه اصل 44 قانون اساسی در توسعه  حوزه  ICT , IT
  • نقش هزینه های ارتباطات اینترنتی و پرسرعت ارزان قیمت در توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش
  • نقش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات  برای متصل کردن جوامع روستائی دورافتاده و منزوی به مراکز شهری و همچنین فراهم کردن فرصتهای اقتصادی برای جوامع محروم در توسعه اقتصاد
  • تاثیرات اقتصادی فناوری اطلاعات و ارتباطات
    • .  رشد بهره وری کلیه عوامل در بخشهای تولید کنندة فناوری اطلاعات و ارتباطات
    • .  تعمیق سرمایه (افزایش چگالی سرمایه در مقیاس کلان )
    • .  رشد بهره وری کلیه عوامل از طریق سازماندهی مجدد و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • در شرق آسیا، بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به ویژه از لحاظ تولید محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای اهمیت بیشتری می‌شود. امروزه، 28 درصد از صادرات تولیدی این منطقه را کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل می‌دهد. به این ترتیب تولیدات فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک قابل توجهی به رشد تولید خالص داخلی (GDP) کرده است.
  • توزیع منافع (در مورد منافع حاصل از نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و چگونگی توزیع این منافع میان گروه‌های ذینفع مباحث مختلفی مطرح است که در زیر به اختصار توضیح داده می‌شوند.)
    • تولید کنندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقابل مصرف کنندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات (موفقیت اقتصادی استثنائی برخی تولید کنندگان عمدة فناوری اطلاعات و ارتباطات، شامل شرق آسیا و ایرلند، در طول دهة گذشته باعث توجه زیادی به تولید فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به رشد و توسعة اقتصادی شده‌است. از طرف دیگر،‌ کاهش قیمت کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ایجاد رفاه بیشتری برای مصرف کنندگان این محصولات شده‌است)
    • نوآوران فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقابل اقتباس کنندگان آن (اگرچه کشورهای در حال توسعه در حال حاضر در جذب فناوری اطلاعات و ارتباطات با فاصلة زیادی بعد از کشورهای پیشرفته قرار دارند، ولی هزینه‌های فرصت کمتر برای تغییر وضعیت از فناوری اطلاعات و ارتباطات قدیم به فناوری اطلاعات و ارتباطات جدید آنان را قادر می‌سازد تا از تجارب کشورهای پیشرفته در این راه استفاده کنند و جذب فناوری را از ابتدا و به صورت جهشی (در مقابل طی مسیرهای تاریخی) انجام دهند.)

 

  •  با شاخصهای جدید ارزیابی کشور ها در توسعه یافتکی در حوزه ICT  ( آمادگی الکترونیکی و آمادگی دیجیتالی ) کشورمان در چه رتبه ای قرار گرفته است ؟
    • میزان دسترسی کاربران به فضای کسب و کار الکترونیکی در کشور در حال حاضر در چه وضعیتی است؟
  • نیروی انسانی ماهر در مقابل غیرماهر
    • شواهد از کشورهای مختلف نشان می‌دهند که انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به مهارت نیروی انسانی بسیار حساس است و تقاضای بالائی را برای نیروی کار ماهر در مقابل نیروی کار کمتر ماهر ایجاد می‌کند و تفاوت قابل ملاحظه‌ای را در دستمزدها به وجود می‌آورد
  • عوامل تاثیرگذار در نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد اقتصادی
    • هزینة فناوری اطلاعات و ارتباطات:  تعمیق سرمایة فناوری اطلاعات و ارتباطات  (افزایش چگالی سرمایه در مقیاس کلان - تعمیق سرمایه گذاری به مفهوم کلان آن مربوط به رشد سریعتر میزان سرمایه در تولید نسبت به نیروی کار است ) یک نیروی محرک برای رشد اقتصادی بوده‌است. در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته، کشورهای در حال توسعه به طور قابل توجهی از لحاظ سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات محدودیت دارند. در حالی که هزینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای در حال توسعه با سرعتی معادل دو برابر میانگین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی افزایش یافت، ولی همچنان این کشورها از نظر هزینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی با فاصلة بسیار زیادی بعد از کشورهای توسعه یافته قرار دارند.
    • سرمایه‌گذاریها و هزینه‌های عملیاتی بالا: تولید خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و به کارگیری کارای آن وابستگی زیادی به چارچوب زیرساختاری فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. بیشتر کشورهای در حال توسعه دارای زیرساختارهای اطلاعاتی و ارتباطی مناسب نیستند، ‌در نتیجه خدمات ارائه شده در این کشورها محدود و گران است. اصلاحات قوانین در بخش مخابرات و ارتباطات راه‌دور می‌تواند نقش مهمی در گسترش رقابت و تشویق سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات بازی کند که این امر به نوبة خود باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌شود.
    • کمبود سرمایة انسانی: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و به کارگیری مناسب آن وابسته به نیروی انسانی ماهر است. مطالعات نشان می‌دهند که تفاوت در میزان تولید و به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف مربوط به سطوح توسعة انسانی آنها می‌باشد. فناوریهائی از قبیل اینترنت با توجه به ذخایر سرمایه‌ای و انسانی کشورهای توسعه‌یافته طراحی شده‌اند. بنابراین، ارائة فناوری اطلاعات و ارتباطات به کشورهای درحال توسعه که نیروی ماهر کمتری دارند به هزینه‌های تطبیق‌دهی بیشتری منجر شده‌است. این هزینه‌ها در ابتدا تاثیر عکس در رشد بهره‌وری می‌گذارند ولی زمانی که این فناوری جدید توسط جامعه جذب شد رشد بهره‌وری اصلاح می شود.

 

  • کاستیهای موجود در فناوری اطلاعات و ارتباطات در قانون چهارم توسعه و تدابیر لازم برای جبران کاستی ها در برنامه پنجم
  • در حلیکه تاپایان سال 86 حجمی از تعاملات و مبادلات سنتی می بایست در بستر مبادلات الکترونیکی به وقوع می پیوست علات اختلال در حوزه آیا متوجه مخابرات هم بوده ؟
  • با توجه نقش حصول اطمینان مردم از امنیت اطلاعات در مبادلات الکترونیکی مخابرات به چه میزانی در این حوزه سرمایه گذاری نموده؟
  • نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در چرخه فعالیت های اقتصادی  

o         امروزه اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT به منظور افزایش سرعت و کارایی و دقت در فعالیت های مختلف اقتصادی در سازمانها و بنگاه های مختلفو در نتیجه بالا بردن بهره وری بر کسی پوشیده نیست. بیش از دو دهه است اما

§          دو پدیده جهانی شدن و انقلاب اطلاعاتی تعریف جدیدی به مفاهیم و فعالیت های اقتصادی بخشیده اند و از همین نقطه اقتصاد نوین متولد و پا به عرصه اقتصاد کشورها گذاشته است .

§          ICT از یک سو در بازار کالاها و خدمات به عنوان محصول یا ستاده در بخش صنایع تولیدی ورود پیدا کرده است و از طرف دیگر در بازار نهاده ها به عنوان عامل مهم نقشی اساسی ایفاء می کند.

 

  • توسعه فناوریهای نوآورانه به خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات با رشد اقتصادی پیوند محکم و انکارناپذیری دارد
  • فناوری اطلاعات اقتصاد جهانی را به حرکت درمی آورد
  •  
  • تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه بورس اوراق بهادار
  • علم اقتصاد همانند سایر علوم تحت تأثیر تغییر و تحولات عصر خود قرار می­گیرد. عصر حاضر، عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است. بازارهای مالی در اقتصاد از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. سابقه به کارگیری (ICT) در فعالیت های بازار های مالی و به خصوص بازار سهام به بیش از 150سال پیش برمی­گردد.
  • برخی در دنیا نظام جمهوری اسلامی ایران را به ناکارآمدی و اشراف نداشتن به منابع اطلاعاتی منتسب می کنند که با استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات بعنوان عامل پیشران می توانیم این چالش ها را از پیش رو برداریم.

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
ارتباطات وفناوری اطلاعات در آلمان ازمسیر اقتصاد می گذرد نه راه وترابری
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٩ شهریور ۱۳۸۸
 

در ماه های گذشته اخبار مرتبط با طرح ادغام وزارت فناوری اطلاعات و  ارتباطات موجی از انتقادات در رسانه ها و دنیای مجازی در بر داشت مقاله خبرگزاری مهر به تشریح  وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور اروپائی آلمان پرداخته و بیان می دارد که ارتباطات و فناوری اطلاعات در آلمان از مسیر اقتصاد می گذرد نه راه وترابری !

اصل مقاله را در این  لینک مهر با عنوان ارتباطات وفناوری اطلاعات در آلمان ازمسیر اقتصاد می گذرد نه راه وترابری   بخوانید

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
عید سعید فطر مبارک !
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:٥٥ ‎ق.ظ روز شنبه ٢۸ شهریور ۱۳۸۸
 

پیشاپیش عید سعید فطر بر همه مسلمین مبارک باد!


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
رفتار متناقض دولت در توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش کی پایان می یابد!؟
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱۱:٤۸ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٧ شهریور ۱۳۸۸
 

امروز در مسیر راهپیمائی روز قدس موضوعی که هیچ ارتباطی به مسائل روز قدس نداشته و ندارد تمام توجه مرا به خود جلب کرد . هر چند پیاده روی در خیابانها دارای اثار مثبتی در کمک به حصول سلامتی می باشد ولی متاسفانه بعضی از مشاهدات متناقض با سیاستها و برنامه های راهبردی کشور  چنان اسباب ناراحتی فرد را  بر می انگیزد که گویا بهتر است آدمی اگر بنا است پیگیر مسائل و برنامه های اعلامی تصمیم گیران و تصمیم سازان و کارگزاران کشور باشد بهتر است از تماشای تابلوهای رنگ و برنگ اطراف خیابان های اصلی شهر که حکایت از تاسیس موسسات مالی و اعتباری و بانکی جدیدی در شهر دارد پرهیز نماید. اما با مشاهده این تصاویر و حجم قابل توجه تبلیغات رسانه ای و غیر رسانه ای سوالاتی در اذهان خطور می نماید که به بعضی از آنها می پردازیم :

١- در مسیر توسعه مبتنی بر دانائی توسعه ساختارهای سنتی اقتصاد و بازرگانی چه ارتباطی با برنامه توسعه مبتنی بر دانائی به خصوص در مقوله کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نوع توسعه دارد؟

٢- آیا دولت در صدور مجوز برای تاسیس شعبات موسسات یاد شده به تکالیف مدون در قوانین موجود در هدایت اقتصاد سنتی کشور به سمت و سوی اقتصاد مبتنی بر دانش و اقتصاد الکترونیکی توجه لازم را دارد ؟

٣- آیا با وجود ابلاغ قانون توسعه تجارت الکترونیکی در سال ٨۴ ، صرف هزینه های سرسام آور در مقوله استقرار دولت الکترونیک که می باید تمامی مقوله های ( بانکداری الکترونیکی - بهداشت الکترونیکی - گمرک الکترونیکی - آموزش الکترونیکی - .... ) رشد قارچ گونه شعبات موسسات یاد شده متناقض با تکالیف دولت در این مقوله نیست؟

۴- راستی این همه شعبات موسسات بانکی و اعتباری و مالی در کشور با وجود رکود اقتصادی موجود در بخش تولید ، صنعت و خدمات با چه انگیزه ای ایجاد میشود ؟

۵- شعبات موسسات یاد شده با چه حجمی در حصول رضایت مندی مشتریان و مراجعین موفق می باشند ؟  

اما فارغ از مباحث آثار  سوء توسعه شعبات موسسات یاد شده که خودبخود با ایجاد تقاضائی کاذب برای ابتیاع محل شعبه ها  گاها در بین دو چهارراه  خیابان مجاور موجبات گرانی های سرسام آور اجاره اماکن تجاری و اداری را در خیابان های اصلی در بر دارد که قطعا مخل آسایش و ادامه فعالیتهای بنگاه های اقتصادی و کسب و کار دیگر و حتی نابودی آنها میشود و جابجائی شعبات استیجاری آنها موجبات سردرگمی مشتریان را نیز در بر دارد . از زاویه دیگری که حکایت از متناقض بودن توسعه شعبات این موسسات با سیاستها و برنامه های مدون کشور در مقوله توسعه تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی دارد می پردازیم . در قانون توسعه تجارت الکترونیکی تاپایان سال ١٣٨۶ حجمی از تعاملات مالی کشور می بایست در بستر تعاملات و مبادلات الکترونیکی به انجام میرسید و طبیعتا اگر این وظیفه در سالهای قبل محقق میگردید امروز نه تنها نمی باید تقاضایی برای ایجاد شعبات سنتی یاد شده ایجاد می گردید بلکه می بایست تعدادی از شعبات موسسات یاد شده مشمول کوچک سازی سازمانی برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری می گردید در حالیکه نه تنها امروز شاهد حذف تعدادی از شعبه های موسسات یاد شده  نیستیم بلکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی هر ماه با تقاضاهای جدیدی برای تاسیس شعبات و حتی موسسات جدید از نوع سنتی اعلام موافقت می نماید براستی چرا اینگونه است ؟ اگر بنا است متولیان امور نظیر بانک مرکزی به اجرای قوانین موجود و ابلاغ شده  در مقوله توسعه بانکداری الکترونیکی پایبند باشند  آیا کوبیدن بر طبل توسعه شعبات سنتی این بانکها و موسسات عاقلانه می باشد؟ اگر بنا در آینده ای نزدیک در این کشور به جای پول سنتی ، پول الکترونیکی داشته باشیم  ضرورتی به توسعه و رشد قارچ گونه شعبات موسسات بانکی و مالی و اعتباری کشور خواهد بود ؟ این تناقضی آشکار در عملکرد بانک مرکزی با سیاستهای کلی و برنامه های توسعه اقتصاد کشور با رویکرد مبتنی بر دانائی و دانش است . بانک مرکزی و تصمیم گیران کشور می بایست رویکرد و جهت حرکت خود را اصلاح و تغییر نمایند باید در کنار فرهنگ سازی عمومی برای همیاری مردم کشورمان برای توسعه فرایند نوین الکترونیکی ، موسسات بانکی و مالی و اعتباری را متعهد به کوچک سازی سازمانهای سنتی و توسعه ارائه خدمات الکترونیکی نمود . تا عملکرد دولت با قوانین مدون موجود همسوء نگردد تناقض رفتاری دولت موجباب عدم اعتماد مردم را به فراگیر شدن همسوئی با توسعه کشور بر مبنای و اساس شیوه های نوین  در بر خواهد داشت .

پس این توقعی بی جا نیست که بانک مرکزی و سایر متولیان تصمیم گیر و تصمیم ساز بی درنگ در مقابل تشویق و حمایت متقاضیان و سرمایه گذاران تاسیس و یا توسعه موسسات مالی و اعتباری و بانکی از نوع الکترونیکی یا مجازی  روند موافقت با تاسیس شعبات سنتی بانکها و موسسات مالی و اعتباری را متوقف نموده و این موسسات را متعهد به ایجاد ساختار های جدید مبتنی فناوری اطلاعات و ارتباطات نموده و بعلاوه موسسات را متعهد نماید تا در آینده ای نزدیک به مرور کرکره تعدادی از شعبات سنتی خود را برای همسوئی با توسعه بانکداری الکترونیکی پائین کشیده  تا موجبات استقرار بانکداری الکترونیکی میسر گردد و همچنین تا اندازه ای از رفتار متناقض مجریان و متولیان امور در توسعه اقتصاد کشور مبتنی بر محور دانائی نیز کاسته شود.!


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
گزارش بانک جهانی از وضعیت کسب و کار در ایران
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:۱٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸۸
 

گزارش بانک جهانی از وضعیت کسب و کار در ایران منتشر شد

 
اقتصاد کلان - امروز خلاف آنچه ممکن است به نظر آید، این فضای کسب و کار در کشورها و نه دولت‌ها هستند که در عرصه‌های مختلف جهانی با هم رقابت می‌کنند.
 
گزارش بانک جهانی از کسب و کار در ایران

به گزارش «خبر آنلاین»، تازه‌ترین گزارش بانک جهانی از وضعیت کسب و کار در ایران آمارهای رسمی را در بهبود محیط کسب و کار زیر سؤال برد. رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران پیش از این اعلام کرد: با همکاری دستگاه‌های مختلف رتبه فضای کسب و کار ایران را تا پایان سال به رده 99 برساند. وی در آن زمان اظهار کرد: با وجودی که تمام کشور‌های دنیا همزمان با ایران فعالیت‌هایی را در زمینه بهبود فضای کسب و کار انجام می‌دهند، اما تلاش داریم تا پایان سال جاری جهش 40 تا 50 رتبه‌ای در این بخش داشته باشیم.

اما گزارش بانک جهانی که بر اساس 10 شاخص منتشر می‌شود نشان‌دهنده آن است که در برخی شاخص‌ها ایران عقبگرد داشته است و در مجموع نیز به جای جهش 50 رتبه‌ای تنها 5 پله بهبود وضعیت داشته‌ایم. ایران درگزارش اخیر بانک جهانی در میان 183 کشور در رتبه 137 ایستاده است که در مقایسه باقبل تنها 5 پله توانسته وضعیت خود را بهبود دهد. قبل از پرداختن به گزارش بانک جهانی و جزئیات آن نقش محیط کسب وکار و توضیح آن در فعالیت‌های اقتصادی ضروری است.


 
ادامه مطلب...
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
امیدهایی برای برگشت به مسیر توسعه کشور از شاهراه فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٩ شهریور ۱۳۸۸
 

در روزهای اخیر انتخاب وزیر جدید وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات بارقه ای از امید در اهالی صنعت و صنف این حوزه نمایان نموده است آنچه از اظهار نظرهای السابقون این صنعت و این صنف تراوش میشود چیزی جزء امید به بهیود وضعیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور نسبت به 4 ساله قبل نیست اما نباید به این نکته که وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله وزارتخانه هایی است که علاوه بر وزیر محترم متولیان دیگری نیز در بهبود وضعیت اهداف و ماموریتهای آن موثر و دخیل می باشند بی توجه بود اما قدر مسلم ان است که قسمتی از نامیدی های ناشی از سهل انگاری و کجروی و انحراف موجود در صدر  مدیریت این وزارت خانه در درو قبلی برطرف خواهد شد و امید واریم که وزیر محترم جدید بتواند سایر دولت مردان را قانع نماید که برای برگشت به مسیر برنامه های معوق و حصول اطمینان از نتیجه بخشی توسعه اقتصاد مبتنی بر دانائی چاره ای جزء برگشت به مسیر توسعه کشور از طریق ورود به شاهراه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجود نیست .


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()