آمار فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

فرا رسیدن عید سعید نوروز باستانی بر شما عزیزان مبارک باد
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:٥٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱ فروردین ۱۳٩٠
 
 
   

 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
وضعیت نامطلوب استرداد وجه انصراف از خریدکالا یاخدمات دربستر مبادلات الکترونیکی
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:۳٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱ فروردین ۱۳٩٠
 

وضعیت نامطلوب استرداد وجه  انصراف از خرید کالا یا خدمات در بستر مبادلات الکترونیک تهدیدی جدی برای  تجارت الکترونیک از نوع B2C در ایران

توسعه تجارت الکترونیک در کشور در راستای حرکت به سمت سوی هداف چشم انداز بین ساله  1404 و همچنین تحقق نیل به اهداف قوانین موجود و بهرمند شدن از ارزش های نوین کاربرد این شیوه در تجارت و کسب و کارها امری اجتناب ناپذیر است. در تجارت الکترونیک عواملی مانند زیرساخت های فناوری و ارتباطات ، فضای کسب و کار ، فضای اجتماعی و فرهنگی ، فضای قانونی ،     چشم انداز و سیاست های دولتی ، میزان دسترسی کاربران به فضای کسب و کار الکترونیکی  که  به شاخصهای آمادگی الکترونیکی نیز معروفند  عناصر  موثر در توسعه کاربرد فناور ی اطلاعات و ارتباطات در تجارت یا تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک در کشورها را تشکیل می دهند و با اعداد و ارقام رتبه و جایگاه هر کشور را در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان " آمادگی الکترونیکی " برآورد و بیان می نمایند آمادگی الکترونیکی ارتباط تنگاتنگی با کاربرد و توسعه تجارت الکترونیکی دارد.  گروه همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه[1] کشوری را "آماده الکترونیکی" تعریف می­کند که "آماده" برای تجارت الکترونیکی باشد، اقتصاد آزاد، خودسامانی[2] صنعت و آسانی صادرات دارد و بر طبق استانداردهای بین­المللی و توافقنامه­های تجاری عمل می­کند . موسساتی  به طور معمول در دنیا متولی و مجری جمع آوری اطلاعات و  استخراج رتبه  و جایگاه کشورها در زمینه آمادگی الکترونیکی می باشند و در کشور ما نیز اخیرا کارگروه هایی در سطح کشور مسئولیت انجام فعالیتهای پژوهشی در این زمینه را با عنوان E-Readiness   عهده دار هستند . ما در این  مقاله از بررسی موضوع آمادگی الکترونیکی و دیجیتالی در کشور صرف نظر می نمائیم . عمده بحث را متمرکز در مبحث مشکلات تجارت الکترونیکی نوع تجارت با مشتری (خرده فروشی در بستر اینترنت) و شیوه ها ی دریافت و پرداخت وجوه خرید کالا یا خدمات و استرداد وجه برگشت یا انصراف از خرید کالا یا خدمات در ایران می پردازیم .



[1] Asian Pacific Economic Cooperation (APEC)

[2] Self-regulation

 

مابقی مقاله پس از انتشار رسمی در مجله علمی ... در دسترس شما خواهد بود


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
اغاز سال نیکوی پارسی 90 با برنامه و بودجه نیم بند دو ماهه
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٥٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ اسفند ۱۳۸٩
 

در سنوات قبلی  تکلیف برنامه و بودجه سال جدید با برنامه ایی یک ساله در روزهای پایانی سال ( معمولا اواسط اسفند ماه ) مشخص میگردید به عبارتی دولت مردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در پایان سال فعلی و در اغاز سال آینده با دستی پر به میان مردم رهسپار می گردیدند و به آگاه سازی مردم نسبت به برنامه های دولت در سال نو و همچنین بودجه های اختصاص یا پیش بینی شده می پرداختند . در سال های قبل شاهد تاخیر در ارائه لایحه برنامه و بودجه سال اینده به مجلس ، توسط متولیان بودیم ولی نمایندگان مردم با تلاش شبانه روزی در لحظات پایانی سال یا دقیقه نود نسبت به تصویب برنامه و بودجه سال اینده مبادرت می نمودند. اما امسال از انجا که علی الظاهر لایجه برنامه در دقیقه نود به مجلس تحویل گردید لذا در فرصت اضافی نیز امکان بررسی و بودجه سال 90 توسط مجلسیان میسر نگردید. لذا در اتفاقی نادر نمایندگان مجلس شورای اسلامی  با ارائه طرحی ، بجای تصویب لایجه برنامه و بودجه سال 90 ، فعلا به تصویب و ابلاغ تنخواه کردان یا  بودجه دو ماهه اول سال 90 (یعنی ماه فروردین و اردیبهشت ) قناعت نمودند. هر چند ظاهرا مجلس چاره ایی جزء این کار نداشت زیرا در غیر این صورت حتی ممکن بود با صرف اوقات تعطیلی اخر سال حتی اوایل سال نیز ، مجلسیان موفق به بررسی و تصویب آن نمی شدند و حتی شاید حضور نمایندگان تا روز سیزده بدر در بهارستان نیز منجر به تصویب آن نمی گردید . به هر حال مجلس با هوشیاری ضمن رفع موانع موجود در ادامه مسیر بررسی و تصویب بودجه فعلا مشکل دولت را برای اغاز سال جدید حل و فصل نمود . ولی قطعا اقدام حاضر در کنار مزایای موجود احتمالا معایبی نیز بوجود خواهد آورد که امیدواریم در روزهای آینده صاحب نظران نسبت به اسیب شناسی بیشتر اقدام حاضر مبادرت نمایند تا چنانچه این اقدام منجر به ایجاد معضلاتی گردد از تبدیل اقدام حاضر به رویه ایی برای سالهای آینده ممانعت گردد.  البته در ظاهر امر بر مبنای اطلاعات عمومی می توان به بعضی از معضلات آن اشاره نمود که قطعا از دید نمانیدگان محترم مجلس نیز پنهان نمانده است ولی واقعیت امر این است که از صاحب نظران و متخصصین انتظار می رود تا ان شاء... در روزهای اینده و اغاز سال نسبت به رفع نگرانیهایی موجود و یا ارائه پیشنهادات سازنده اقدام لازم برای کاهش تبعات اقدام فوق اقدام نمایند .  از انجا که برنامه سالانه خود برنامه کوتاه مدت محسوب میگردد قاعدتا ایجاد برش های کوچکتر از آن (مثلا برش دو ماهه ) در این مملکت که همه می دانیم بروکراسی حاکم بیداد می نماید و متاسفانه علی رغم تلاشهای موجود هنوز کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت و برنامه ریزی کشور برای از بین بردن فاصله ها و پرکردن شکافها و ... در حد شان و جایگاه کشور ملموس نیست نمی تواند مشکلی را حلی و فصل نماید به عبارتی تا برنامه و بودجه  از ستاد به بخش های پایین تر ابلاغ و ارسال گردد و یا پایین دستی ها آنرا وصول نمایند دو ماه اول سال سپری گردیده است و اگر مجلسیان که از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را اغاز می نمایند اندکی تعجلیل ننمانید شاید مجبور شوند تا برنامه ای دو ماهه دیگر را نیز تصویب نمایند که در صورت ادامه این رویه  مجلسیان در حلقه تکراری بررسی و تصویب برنامه های بریده از کوتاه مدت  درگیر خواهند شد و متاسفانه از رسالت دیگر خود یعنی نظارت بر عملکرد دستگاه اجراء محروم خواهند بود که این نه تنها کمکی به دستگاه اجراء برای انجام ماموریت و رسالت اصلی اش نخواهد کردد بلکه موجبات بروز مشکلات جدیدی را برای دستگاه اجراء و همچنین قوه مقننه و مردم خواهد  شد.

.....ادامه دارد


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
ضرورت بازنگری در نحوه تحقیقات و مدیریت فناوری اطلاعات کشور
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٥۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٩ اسفند ۱۳۸٩
 

در کشورهای توسعه یافته ، تحقیقات و مدیریت فناوریهای جدید از جمله تحقیقات و مدیریت فناوری اطلاعات مورد توجه جدی می باشد به نحویکه در اکثر موارد مراکز تحقیقاتی مستقل فناوری اطلاعات و همچنین وزارت خانه ایی با عنوان وزارت فناوری اطلاعات در کنار وزارت خانه های دیگر سکان امور فناوری اطلاعات ان کشور را عهده دار می باشد.  شاید یکی از دلائل اصلی پیشرفت و موفقیت آن کشورها در مقوله توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورشان توجه جدی به این مقوله بوده است . کشورهایی نظیر ایالات متحده امریکا، دانمارک ، انگلستان ، سوئد ، استرالیا و کانادا ...  همچنین در اسیا کشورهایی مانند کره ، سنگاپور، ژاپن و مالزی که در زمره پیشروان فناوری اطلاعات و ارتباطات و  استقرار دولت الکترونیک یا به عبارتی ارائه خدمات دولت در بستر وب جهانی قرار گرفته اند در ساختار حاکمیتی خود ، سازوکاری مستحکم و قوی برای مدیریت فناوری اطلاعات کشورشان در کنار مراکز تحقیقات علمی تخصصی فناوری اطلاعات برقرار نموده اند . در کشورما تا چند سال پیش ، جای مراکز تحقیقات علمی و پژوهشی فناوری اطلاعات خالی بوده و اخیرا در این مسیر قدم هایی برداشته است که در حد کفایت نیست که امیدواریم ان شاءا... بزودی شاهد تاسیس دانشگاه های فناوری اطلاعات ، مراکزتحقیقاتی و آزمایشگاه های تخصصی مختص فناوری اطلاعات بوده باشیم . اما در زمینه مدیریت فناوری اطلاعات از دهه 80 شمسی کشورمان شاهد فراز و نشیبهایی بوده است و سکان فرماندهی این مهم در سازمانها و نهادهای مختلف دست به دست شده و چه بسا در مواقعی نیز دچار فترت و بلاتکلیفی گردیده است . البته در زمان حیات سازمان  مدیریت و برنامه ریزی از انجا که متولیان تدوین برنامه های توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانایی محور را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده بودند به نظر می رسید که حداقل در محور برنامه ریزی از وضعیت مناسبی برخوردار بودیم  هر چند به نظر می رسید بر مبنای شواهد در همان زمان نیز می بایست فناوری اطلاعات در تمام جوانب متصل به ارکان بلافصل هیات دولت یا حداقل وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات می بود ولی متاسفانه چه در زمان حیات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و چه بعد از آن مدتی سکان کشتی فناوری اطلاعات کشور بی ناخدا بود. خوشبختانه در سال قبل بالاخره وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اقدامی بجا اما دیرهنگام سکان فناوری اطلاعات را به عهده گرفت و همچنین دولت نیز با تشکیل کارگروه فناوری اطلاعات کشور متشکل از تعدادی از وزراء و معاونین با محوریت وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات حرکتی اثربخش و لازم را در راستای همسوء کردن و یکپارچه نمودن ارکان تصمیم گیری و برنامه ریزی و مدیریت فناوری اطلاعات کشور ایجاد نمود .

...... ادامه دارد


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()
 
ژاپن، زلزله و زیرساختهای اینترنتی
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٠:٠۳ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٦ اسفند ۱۳۸٩
 

روز دوشنبه مقاله ایی با عنوان  " ژاپن با زمین لرزه حدود 9 ریشتری در آزمون واقعی آمادگی الکترونیکی از رتبه و جایگاه خود دفاع نمود.  " تدوین و به روزنامه دنیای اقتصاد جهت انتشار تقدیم نمودم روزنامه افتصاد حسب درخواست بنده اجازه ویرایش اصلاح خلاصه و تغییر عنوان را داشت لذا روز سه شنبه روزنامه دنیای اقتصاد خلاصه ایی را مقاله اینجانب را با تغییر عنوان و انتخاب عنوان جدید "نظر ژاپن، زلزله و زیرساختهای اینترنتی " در ان  روزنامه منتشر نمود.

ان شاء ا... متن کامل مقاله را پس از ویرایش مجدد در وبلاگ خودم و احتمالا ماهانه تکفا در صورت تایید سردبیر محترم منتشر خواهم نمود.

متن منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد به شرح زیر می باشد.

ژاپن، زلزله و زیرساخت‌های اینترنتی

عیسی نجفی*
زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورها مبین میزان توجه عملی و واقعی دولت‌ها به اهمیت کاربرد این فناوری در زندگی روزمره مردم است. هر کشوری بسته به میزان برنامه‌ریزی و هزینه یا سرمایه‌گذاری در این زمینه زیرساختی درخور شان ملت و کشور خود را راه‌اندازی کرده است.

 

همه ساله موسساتی پژوهشی با استفاده از شیوه‌های علمی به ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی کشورها و مقایسه آنها و همچنین رتبه‌بندی و انتشار نتایج رتبه‌بندی مبادرت می‌کنند. اما گاهی اوقات آزمون‌های واقعی ناشی از حوادث غیرمترقبه نیز می‌تواند بر صحت نتایج رتبه‌بندی صحه بگذارد.
زمین لرزه مهیب ژاپن از جمله حوادث غیرمترقبه‌ای بود که نتایج و اعتبار رتبه‌بندی کشورها در میزان آمادگی الکترونیکی (e-Readiness ) و دیجیتالی یا اینترنتی را به چالش کشید.
به‌رغم تخریب‌های ناشی از زلزله و سونامی در ژاپن خبرهای رسیده حاکی از سالم ماندن و آسیب ندیدن زیرساخت‌های اینترنتی این کشور دارد. به نظر می‌رسد که متولیان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان، باید از رخداد عدم قطع زیرساخت‌های اینترنتی در کشور ژاپن با وجود زمین لرزه مهیب حدود 9 ریشتری را به عنوان درسی بزرگ نگاه کنند.
چراکه ایجاد و حفظ اعتماد به بستر مناسب مبادلات اینترنتی، سرمایه‌ای گرانبها برای تضمین نقش اثربخش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه کشور در جنبه‌های مختلف موجود است.
کشورها باید زیرساختی را ایجاد نمایند که در آن اعتماد کاربران اعم از کاربران عادی، تجار، محققین و پژوهشگران و دانش‌پژوهان به برقراری زنده یا آنلاین آن، به عبارتی دسترسی در 24 ساعت و 7 روز هفته با لحاظ جوانب امنیتی یا احساس ایمنی و امنیت در کیفیت و آرامش طرفین یا استفاده‌کنندگان ممکن باشد.
باید از ژاپن یاد بگیریم که در راه توسعه پایدار، زیرساخت های مناسبی در تمام موارد، به‌خصوص زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات (اینترنت) داشته باشیم، زیرا ژاپن نشان داد که در یک اتفاق غیرمترقبه احتمال نابودی تمام زیرساخت‌ها وجود دارد ولی می‌توان تمهیدی اندیشید و زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کرد که زیرساخت اینترنت آن در بحرانی‌ترین شرایط بدون آسیب و صدمه باقی بماند و به عنوان یک ابزار قوی برای مدیریت بحران در خدمت ستادهای بحران قرار گیرد.
*عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()