آمار مشخصات کلیدی فرآیندها در بنگاه های کسب و کار - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

مشخصات کلیدی فرآیندها در بنگاه های کسب و کار
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱۱:٤٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٢ خرداد ۱۳۸٧
 

یک فرآیند عبارت است از یک سری فعالیت‌های کاری مرتب و هماهنگ که از منابعی استفاده کرده و چیز با ارزشی برای مشتری (داخل یا بیرون سازمان) تولید می‌کنند. یک فرآیند درون سازمان، نوعاً دارای مشخصات زیر است:


۱- مشتری دارد:

یک فرآیند بایستی ارزشی برای دریافت کننده نتیجه آن (یعنی مشتری) داشته باشد. دریافت کننده، شخص، سازمان، یا یک فرآیند دیگر است. خروجی‌های یک فرآیند ممکن است توسط مشتری‌های خارجی یا داخلی سازمان استفاده گردند. مشتری‌های خارج از سازمان شامل مردم یا واحدهایی هستند که محصولات را می‌خرند یا خدمات را از سازمان مورد بحث دریافت می‌کنند. مشتری‌های داخلی سازمان همان پرسنل سازمان هستند که ارزش افزوده دیگری را در مسیر فرآیندها تا رسیدن به دست مشتری نهایی، به خدمات یا تولید دریافتی اضافه می‌کنند. مشتری ممکن است برخی فعالیت‌های داخلی سازمان باشد؛ برای مثال، فیکسچر یا قالب یا قطعاتی که برای استفاده در فرآیندهای تولید در همان سازمان تولید می‌گردند.

۲- مسئولیت‌ها، بخش‌ها و سازمان‌های مختلف درگیر فرآیندها هستند:

هر فرآیند معمولاً در بخش‌های مختلف یک سازمان یا چند سازمان تکمیل می‌گردد؛ برای مثال، یک فرآیند فروش دارای زیرفعالیت‌های مختلف از جمله تماس مشتری، تکمیل سفارش، حمل کالا، ارسال صورتحساب و امثال آنهاست که هرکدام توسط یک یا چند واحد سازمانی انجام می‌گیرد.

۳- از دسترس خارج می‌شود:

 وقتی یک فرآیند تکمیل می‌گردد به شخص یا واحد دیگری منتقل می‌گردد. این یک عنصر کلیدی در فرآیندهای درون سازمان است و عامل هماهنگی بین فعالیت‌های مختلف می‌باشد. این موضوع ضمناً موجب مشکلات و تاخیرها می‌گردد و مدیریت را مشکل‌تر می‌کند. برای یک طراحی مجدد مفید، مدیریت موثر در این مشخصه از فرآیندها، یک نکته اساسی است. برای بهبود عملکرد فرآیندها، مدیریت هماهنگی بیش از توسعه بهره‌وری اثر دارد.

۴- اطلاعات همراه با فرآیند جریان دارد:

‌ در فرآیندها، از جریان اطلاعات برای تولید خروجی‌ها و همچنین مشاهده و کنترل فرآیند استفاده می‌شود. پویایی و تغییرات جریان اطلاعات یکی از راه‌های طراحی مجدد فرآیندهاست.

۵- دانش توسط فرایند ایجاد می‌شود:

 این شامل دانش ضروری و جامع درخصوص فرآیند است که دست اندرکاران آن فرآیند را قادر به اجرای موثر مسئولیت‌ها در شرایط مختلف می‌کند. ضمناً دانش اطراف فرآیندها شامل منحنی‌های رفتاری، استثناهای جدید، FAQ[1]، و ایده‌های توسعه و بهبود فرآیند می‌باشد که مرتب از طریق جمع‌آوری اطلاعات از آنهایی که با فرآیند سر و کار دارند (از قبیل پرسنل، مشتری‌ها و فروشنده‌ها) توسعه می‌یابد.

توسعه ظرفیت ایجاد دانش؛ یک راه دیگر برای طراحی مجدد فرآیند از طریق آموزش پذیر کردن فرآیند و تبدیل آن به یک منبع تحول برای دست اندرکاران آن فرایند می‌باشد.

 

۶- حالت‌های گروهی فرآیندها بجای موردی:

هر فرآیند دارای ویرایش‌ها یا حالت‌های متعدد است که هرکدام بر اساس شرایط خاص یا نوع مشتری اجرا می‌شوند. به علاوه، هریک از این حالت‌ها یا ویرایش‌ها به تعداد زیاد اجرا می‌شوند. برای آنهایی که با نظریه مجموعه‌ها آشنایی دارند، این به معنای گروهی (Class) بودن یک فرآیند سازمانی است تا یک موردی (instance) بودن آن.

۷- ترکیب ارزش افزوده در یک فرآیند:

 هر فرآیند سازمانی از کار ارزش افزوده مستقیم، کار ارزش افزوده غیرمستقیم (از قبیل فرآیندهای مدیریتی،‌ حسابداری و غیره) تشکیل می‌شود. ارزش افزوده غیرمستقیم آن چیزی است که فرآیند را قادر به افزایش ارزش افزوده می‌کند اما نه به طور مستقیم. توازن بین این دو نوع ارزش افزوده مستقیم و غیرمستقیم، خود یک هنر و شگرد است. این یک پارامتر طراحی است که به دقت توجه می‌شود تا هزینه‌ها و بهای کنترل مدیریت هرچه بیشتر کاهش یابد.

درجه ساخت یافتگی هر فرآیند؛ برخی انواع فرآیندها بسیار ساخت یافته هستند و در آنها فرآیند از یک سری مراحل به دقت تعریف شده و منظم تشکیل می‌شود. برخی دیگر از فرآیندها کاملاً سیال بوده و از قبل قابل پیش‌بینی نمی‌باشند. فرآیند ایجاد محصول یا خدمات جدید از نوع دوم است. فرآیندهایی که برمبنای دانش متمرکز هستند به سختی در یک ساختار قابل تعریف جای می‌گیرند. در مقابل، فرآیندهایی که شامل کار عملیاتی یا صرفاً اداری هستند به راحتی در قالب ساختار جای می‌یابند. تدابیر طراحی مجدد فرآیند به نسبت درجه ساخت یافتگی فرآیندها متفاوت است.

گرچه فرآیندها دارای مشخصات بیشتری می‌باشند اما موارد اشاره شده برای درک عمیق‌تر طراحی مجدد فرآیندها کافی است.

 

منبع :http://www.allmis.blogfa.com/post-28.aspx

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()