آمار تجارت سیار - Mobile Commerce - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

تجارت سیار - Mobile Commerce
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٢:٠٧ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٩ خرداد ۱۳۸٧
 

« تجارت سیار به هرگونه انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات که بوسیله یک ابزار سیار و از طریق شبکه سیار انجام می‌شود و طی آن ارزش حقیقی یا پیش‌پرداخت پولی در قبال دریافت کالا، خدمات یا اطلاعات منتقل می‌گردد» تعریف می‌شود(1). یا در شکل ساده‌تر به «فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن تبادلات تجاری از طریق شبکه‌های مخابراتی سیار و با استفاده از ابزارهای پرداخت، ارتباط یا اطلاعات سیار نظیر گوشی‌های تلفن همراه یا سایر ابزارهای دیجیتالی مشخص انجام شود»(2 ).


تجارت الکترونیکی طی چند سال اخیر در محافل علمی و نیز در عرصه‌های ‌‌اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. این توجهات عاملی مؤثر در جهت پیشرفت‌های چشمگیر در استراتژی‌ها و ملزومات و کاربردهای تجارت الکترونیکی بوده است.

با ظهور و گسترش شبکه‌های بی‌سیم[1] ، امروزه نسل جدیدی از کاربردهای تجارت الکترونیکی تحت نام تجارت سیار[2]  پدیدار شده است. تجارت سیار از طریق هزاران ابزار موبایلی نظیر تلفن‌های همراه،‌ ابزارهای دیجیتالی شخصی (PDA)، دفترچه‌های یادداشت دیجیتالی و حتی داشبوردهای بی‌سیم اتومبیل ها در جریان است.

« تجارت سیار به هرگونه انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات که بوسیله یک ابزار سیار و از طریق شبکه سیار انجام می‌شود و طی آن ارزش حقیقی یا پیش‌پرداخت پولی در قبال دریافت کالا، خدمات یا اطلاعات منتقل می‌گردد» تعریف می‌شود(1). یا در شکل ساده‌تر به «فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن تبادلات تجاری از طریق شبکه‌های مخابراتی سیار و با استفاده از ابزارهای پرداخت، ارتباط یا اطلاعات سیار نظیر گوشی‌های تلفن همراه یا سایر ابزارهای دیجیتالی مشخص انجام شود»(2 ).

هرچند توسعه تجارت سیار با محدودیت‌هایی نظیر استانداردهای چندگانه، محدودیت‌ باندهای ارتباطی، محدودیت‌ عملیاتی، اندازه‌های محدود صفحه نمایش و سایر محدودیت‌های فیزیکی در ابزارهای سیار روبرو است، لیکن تجارت سیار همزمان با توسعه قابلیت‌های ابزارهای سیار، نرم‌افزارهای کاربردی، استانداردسازی شبکه‌ها و سازگار شدن این ابزارها با فرهنگ‌های مختلف جوامع بشری، رشدی فزاینده را تجربه می‌کند. ضریب نفوذ ابزارهای سیار بالاتر از هر فن‌آوری دیگری است و این مسئله تجارت سیار را به شکل انقلابی جهانی درآورده است. پیش‌بینی‌های Accentere نشان می‌دهد که تا پایان سال 2005 تعداد استفاده‌کنندگان از ابزارهای سیار به حدود یک میلیارد و 400 میلیون نفر خواهد رسید که از این تعداد حدود 684 میلیون نفر توأماً‌ از طریق ابزارهای سیار خود به شبکه اینترنت دسترسی خواهند داشت (3).

نکته قابل توجه این است که بر اساس پیش‌بینی مذکور طی سال 2005 تعداد کاربران اینترنت از طریق ابزارهای سیار برای اولین بار از تعداد کاربران اینترنت از طریق رایانه‌های شخصی (خطوط ارتباطی ثابت) پیشی‌ می‌گیرد. این مسئله خود بیانگر پتانسیل قوی تجارت سیار است که می‌تواند در آینده نزدیک بیشترین سهم از تجارت الکترونیکی را به خود اختصاص دهد.



[1] . (wireless network)

[2] . (mobile commerce)

منبع : 

دفتر توسعه تجارت الکترونیکی  وزارت بازرگانی

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()