آمار سناریونویسی برای بنگاه های کسب و کار - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

سناریونویسی برای بنگاه های کسب و کار
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۸:۳٧ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸٩
 

سناریونویسی یعنی تجزیه و تحلیل اطلاعات ‏فکر کردن  و نوشتن درباره سناریوها و  بحث درباره آینده بالقوه شرکت (یا فرد).بخش  مهمی  از این تمرین  با  شناسایی مسائل و فرصتهایی که ممکن است از هر سناریوی رویایی منتج شوند آغاز می گردد و با یافتن  ره حل و یا بهره برداری از فرصت های به دست آمده ‏ ادامه می یابد .عقیده بر این است که خلق سناریوها به راه حل های  پیشنهادی   بسیاری می انجامد.

 


سناریو نویسی تکنیک پیچیده ای  است  که به زمان  و تلاش های  قابل توجهی  نیاز  دارد. فکر کردن درباره احتمالات آینده  بسیار حائز اهمیت  است . خود سناریوها  تا حدودی  یک امر  فرعی  هستند .کمتر مدیران ، متخصصان ، یا کارکنان دیگری را می توان  یافت  که تصور کنند که فرصت دارند تا درباره آینده فکر کنند ، اما این فعالیت  امری حیاتی برای موفقیت  است .

از سناریونویسی می توان  برای حل  انواع مختلف مسائل استفاده کرد. اغلب اوقات از  این روش برای  تدوین  راهبردهای مختلف برای شرایط  احتمالی مختلف آینده استفاده می شود. به عنوان مثال ، پیش بینی های سناریو  مستلزم  تحلیل محیط های داخلی و خارجی  سازمان  به منظور  کسب  اطلاعات  درباره  نقاط قوت  و ضعف پیش بینی شده  و فرصت ها و نهدیدهای آینده آن است  .شرکت به  تقویت  نقاط  قوت  و غلبه بر نقاط  ضعف خود  علاقمند  است  تا بتواند  از فرصت ها بهره برداری کند و تهدیدها و خطرات را کاهش  دهد. در داخل ، شرکت  عواملی نظیر فن آوری ، منابع ، قابلیت ها ، کارکنان  و مدیریت  را مورد مطالعه قرار می دهد و در خارج  ، به بررسی عواملی  نظیر  اقدامات پیش  بینی  شده  رقبا ،  اقتصاد  موردانتظار ، ماهیت  متغیر  رویه های  خرید  مشتریان ، می پردازد.

سه تا پنج  عامل  محرکه  اصلی  آینده شرکت  مشخص می  شود- مانند  جمعیت  شناختی  یا فن آوری متغیر .سپس سناریوهای  آینده بر اساس تاثیر احتمالی  این عوامل بر پنج تا ده عامل اصلی  دیگر نظیر سهم بازار ، واکنش  مشتریان ، الگو های خرید ، اقتصاد ، و نیازهای  تحقیق  و توسعه ، پیش بینی می  شود . هر سناریو بر یک یا دو عامل محرکه  تاکید می کند . برای مثال، اگر فن آوری  متغیر  برای  آینده  شرکت ، مهم  به نظر آید  سناریویی به تصویر کشیده می شود  که تاثیر احتمالی  فن آوری  متغیر را بر عوامل اصلی  شرح دهد. سناریو های دیگر با استفاده از عامل محرکه اصلی  دیگری طراحی  می شود. بنابراین  ، اثرات  یک  جمعیت  مسن را می توان  بر حسب عوامل مشابه -مانند  سهم بازار ، واکنش مشتریان  ،الگو های خرید ، اقتصاد ، و نیازهای  تحقیق و توسعه ، و...-توصیف کرد .

سناریو نویس  فرصت ها و تهدیدها را شناسایی می کند و نیازهای  شرکت را  در راستای  تقویت  نقاط قوت و کاهش نقاط  ضعف جهت بهره برداری از  این  فرصت ها ، مشخص می سازد.راهبردها بر اساس  تحلیل فرصت ها و تهدیدهای  آینده تدوین  می شود .

هر گاه زمان کافی در اختیار نباشد  می  توان  از طراحی  سناریو به صورت خیال پردازی  استفاده کرد.در این روش نیز از همان  روش اصلی  برنامه ریزی  سناریو  استفاده می  شود، اما به ندرت  به یک  سند  کتبی  با حجم  مشابه  با سندی  که در روش  برنامه ریزی سناریو به   دست می آید ، منجر می شود  و تحقیقات رسمی  به مراتب کمتری نسبت به روش  برنامه ریزی  سناریو ، به عمل می آید .

هر موقعیت  مسئله داری که با گذشت زمان  دستخوش تغییر می شود در خور استفاده  از  سناریو  است .

 منبع : http://www.fekreno.org/Arfek155.htm

  کتاب  " 101 تکنیک  حل خلاق مسئله  " -نویسنده :جیمز ام هیگینز- ترجمه : دکتر محمود  احمد پور داریانی -موسسه  انتشارات  امیر کبیر- تهران  1381


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()