آمار حمایت گروه مطالعات و پژوهشهای فاوا وزارت بازرگانی از پایان نامه تحصیلات تکمیلی - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

حمایت گروه مطالعات و پژوهشهای فاوا وزارت بازرگانی از پایان نامه تحصیلات تکمیلی
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٠:٤٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸٩
 

گروه مطالعات و پژوهشهای فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی ایران از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با  اولویتهای پژوهشی به شرح زیر حمایت می نماید.

(جهت اطلاع بیشتر به لینک  گروه مطالعات پژوهشهای فاوا وزارت بازرگانی مراجعه نمائید )

اولویتهای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری

ایجاد آمادگی الکترونیکی

الف) مطالعات مبنایی
بررسی تطبیقی روند شکل گیری تجارت الکترونیکی در ایران و کشورهای منتخب و تدوین مدل بومی شده توسعه تجارت الکترونیکی در کشور

ب) راهبرد الکترونیکی
بررسی نحوه تدوین سیاستها و خط مشی ها جهت ایجاد همگرایی دیجیتال (Digital Convergence) در سطح منطقه ای و بین المللی
تدوین استراتژی الکترونیکی (e-strategy) سازمانهای مرتبط با وزارت بازرگانی
تدوین سیاستهای تجارت الکترونیکی کشور در شرایط الحاق ایران به WTO
تدوین مدل توسعه تجارت الکترونیکی سیار در کشور با رویکرد عملیاتی و کاربردی

زیرساختها و خدمات الکترونیکی ملی
الف) شناسایی عرصه های تجارت الکترونیکی

ب) حقوقی
بررسی خلاء های قانون تجارت الکترونیکی و ارائه راهکارهای رفع خلاءهای حقوقی و اخلاقی
بررسی جایگاه حقوقی بیمه مسئولیت در فضای سایبر جهت تضمین حقوقی معاملات الکترونیکی

ج) فنی-تکنیکی
طراحی و تدوین نظام کسب و کار هوشمند (Business Intelligence) در بدنه بازرگانی کشور در راستای پاسخگویی به نیازهای بین بخشی و مدیریت بحران
بررسی نحوه راه اندازی سیستم کتابخانه جامع فرایندهای تجاری مشترک الکترونیکی (CBL) در وزارت بازرگانی
بررسی نحوه راه اندازی سیستم مدیریت اسناد تجاری بر اساس استانداردهای سازمان ملل
امکان سنجی استفاده از نرم افزارهای کارگزار محور (Agent Based) در پاسخگویی به نیازهای مراجعه کنندگان به وزارت بازرگانی و سازمانهای تابعه
نقش و جایگاه بکارگیری تکنولوژیهاتی وب در ارائه خدمات الکترونیکی (e-service)

د) فرهنگی و آموزشی
امکان سنجی ایجاد مرکز رشد تجارت الکترونیکی (EC-Incubator)
بررسی نحوه تدوین سیاستهای تبلیغی –ترویجی جهت هدایت محسوس و نامحسوس جامعه به سمت استفاده از تجارت الکترونیکی با کمک رسانه های جمعی
بررسی نحوه استفاده از آموزش ضمن خدمت مدیران بخشهای بازرگانی از طریق روش یادگیری مبتنی بر وب
سنجش سواد الکترونیکی در بنگاه ها و بخشهای خصوصی مرتبط با بازرگانی (اصناف، شرکتهای SME و ...)

ه) امنیت و اعتماد
مطالعات رشد، ارتقاء و توانمندسازی شرکتها در زمینه ایجاد اعتماد الکترونیکی جهت درجه بندی الکترونیکی شرکتهای تجاری الکترونیکی و ارائه جایزه ملی تجارت الکترونیکی
بررسی نقش کاربردهای امضای دیجیتال در رونق فضای کسب و کار B2B

و) همکاریهای فرامرزی
تدوین و بکارگیری مدل قراردادی در جهت تسهیل تجاری در مبادلات فرامرزی
نقش و جایگاه بانکداری الکترونیکی در رونق مبادلات فرامرزی (همراه با مطالعات benchmark)
بررسی نحوه بازمهندسی فرایندهای گمرکی بمنظور ارتقاء بهره وری در مبادی ورودی و خروجی کشور

ز) مدیریت دانش
نقش مدیریت دانش در ایجاد و بهبود عملکرد سازمانهای مجازی
بررسی نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی (e-HRM) در بهبود عملکرد سازمانهای دولتی
نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژیهای کسب و کار الکترونیکی در بخش بازرگانی

کاربردهای تجارت الکترونیکی
الف) دولت الکترونیکی بررسی نحوه حمایت وزارت بازرگانی از کسب و کارهای مخاطره آمیز در بخش بازرگانی
تدوین سیاستهای مالیاتی و مشوقهای تجاری جهت تغییر کریدور تجاری کشور به سمت تجارت الکترونیکی
بررسی نحوه راه اندازی سیستم مناقصات الکترونیکی وزارت بازرگانی
بررسی توسعه و بکارگیری e-CRM در بخشهای مرتبط با مردم در وزارت بازرگانی
بررسی نحوه استفاده از تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطی جهت جلب و گسترش سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش بازرگانی
بررسی نقش دولت الکترونیکی در کاهش بروکراسی و ارتقاء سلامت اداری
بررسی نحوه بازمهندسی فرایندهای اداری سازمانها و دستگاه های اجرایی وزارت بازرگانی جهت پیاده سازی دولت الکترونیکی
بررسی اثرات ایجاد دولت سیار (m-Gov) ارائه خدمات الکترونیکی مورد نیاز تجار و بازرگانان

ب) زنجیره تامین الکترونیکی
تدوین مدل عمومی c-commerce در بخش بازرگانی کشور
نقش تدارکات الکترونیکی (e-procurement) در وزارت بازرگانی در کاهش قیمت تمام شده کالا در زنجیره از تولید به مصرف
بررسی نقش تجارت الکترونیکی در ساماندهی شبکه توزیع کالا در کشور
بررسی استفاده از تکنولوژی RFID جهت ردیای کالا از مبدا به مقصد و شناسایی گره های شبکه توزیع کالا
بررسی نقش تجارت الکترونیکی در ساماندهی واحدهای صنفی در قالب خوشه های صنعتی و زنجیره های تولید و توزیع
بررسی علل موفقیت و شکست نقاط تجاری و شبکه اطلاع رسانی بازرگانی کشور

ج) بازارهای الکترونیکی
نقش تجارت الکترونیکی در ساماندهی پرداخت یارانه ها و نظارت بر شبکه توزیع کالاهای یارانه ای
جایگاه تجارت الکترونیکی در نحوه اجرای موثر طرح تحول اقتصادی
نقش تجارت الکترونیکی در تنظیم بازار و قیمت گذاری کالا و خدمات
بررسی الزامات و تسهیلات لازم برای ایجاد مشاغل الکترونیکی و نقش آنها در توسعه فضای کسب و کار کشور
امکان سنجی ایجاد بورس الکترونیکی در کشور
بررسی نحوه ایجاد بازارگاه های مجازی جهت انجام خریدهای الکترونیکی در مدل B2C
بررسی نقش تجارت الکترونیکی در بهبود حمایت از حقوق مصرف کننده

د) صادرات کالا و خدمات
نقش برند الکترونیکی (e-branding) در توسعه صادرات کالا و خدمات
نقش بیمه الکترونیکی در کاهش ریسک و قیمت تمام شده واردات کالا به کشور
بررسی آثار محتمل تحریم اقتصادی بر زیرساختهای تجارت الکترونیکی
بررسی نقش تجارت الکترونیکی بر اثرات تحریم اقتصادی و پدافند غیرعامل
نقش تجارت الکترونیکی در تنظیم تراز تجاری کشور در مبادلات بین المللی
بررسی توسعه و بکارگیری e-PRM در همکاریهای تجاری با کشورهای منطقه
نقش و جایگاه اتاقهای بازرگانی الکترونیکی در جهت ایجاد پیوندهای تجاری با شرکای تجاری کشور
جایگاه بازاریابی اینترنتی جهت معرفی بین المللی کالاها و خدمات کشور و جلب سرمایه گذاری خارجی در سطوح منطقه ای و بین الملی
آثار تجارت الکترونیکی
بررسی نقش تجارت الکترونیکی در بهبود بهرهوری بخش بازرگانی کشور
اثر رونق تجارت الکترونیکی بر شاخصهای کلان اقتصادی کشور
اثر رونق تجارت الکترونیکی در بنگاه ها بر شاخصهای اقتصاد خرد
بررسی نقش تجارت الکترونیکی در کاهش فقر و افزایش رفاه در جامعه
بررسی نحوه اندازه گیری عملکرد موفقیت زنجیره تامین الکترونیکی کالا و خدمات
تعیین فاکتورهای عدم موفقیت تجارت الگترونیکی در زمینه بازرگانی و تجارت در ایران
نقش جریان یافتن پول الکترونیکی (e-money) در بازارهای مالی و پولی


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()