آمار تعریف مدل کسب و کار ( Business Model ) و اجزای اصلی آن - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

تعریف مدل کسب و کار ( Business Model ) و اجزای اصلی آن
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:٤۱ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸٩
 

مدل    کسب و کار  ( ( Business Model

مشخص میکند که یک شرکت چگونه میتواند پول یا منفعت به دست بیاورد و به دین منظور مشخص میکند، این شرکت در زنجیره ارزش در کجا قرار دارد .  به بیان ساده  مدل کسب و کار (Business Model) بین ورودیها و خروجیهای  یک سازمان ارتباط برقرار میکند . مرکزیت قرار گرفتن   مدل کسب وکار شرکت یا سازمان نشان از اهمیت آن دارد.

بنابراین اگرما  میخواهیم بدانیم که چگونه میتوان ورودیهای یک سازمان را به خروجیهای مناسب تبدیل نمود و یا چگونه میتوان خروجیهای یک سازمان را در جهت کنترل و نقش آفرینی ورودیهای سازمان به کار گرفت ، باید یک مدل کسب و کار را به درستی طراحی و درک و  اجراء نمود

شش جزء اصلی یک مدل کسب و کار عبارتند از :

 جایگاه ارزشی: بعد از توصیف مشکل مشتری، محصول یا خدماتی که میتواند پاسخگوی این مشکل باشد، جایگاه ارزشی نامیده میشود. ارزش این محصول و یا خدمات از دیدگاه مشتری، در تعیین این جایگاه ارزشی ملاک قرار میگیرد.

بخش بازار: گروه مشتریان که مورد هدف قرار گرفتهاند. باید توجه داشت که بخشهای مختلف بازار نیازهای متفاوتی دارند. گاهی نوآوری در یک مدل کسب و کار موجب شکوفایی در بخش بازار میشود.

ساختار زنجیره ارزش: جایگاه فعالیتهای شرکت در زنجیره ارزش و نحوه به دست آوردن بخشی از ارزش تولید

شده در زنجیره توسط شرکت، ساختار زنجیره ارزش را تشکیل میدهد.

تولید سود و حاشیه: چگونه سود حاصل میشود؟ (از طریق فروش، اجاره، عضویت، پشتیبانی و ...)

ساختار هزینهای چگونه است و حاشیه سود مورد نظر چگونه به دست میآید؟

جایگاه در شبکه ارزش: شناسایی رقبا، شرکتهای مکمل و اثراتی که شبکه همکاری میتواند برای مشتریان ایجاد کند. این تعاریف جایگاه شرکت در شبکه ارزش را توصیف میکند.

استراتژی رقابت: چگونه شرکت سعی میکند یک "مزیت رقابتی" ماندگار برای خود بسازد. این مزیت ممکن است و یا همان بازار پنهان و دنج و غیرقابل دسترس Niche Strategy در نوع مدیریت نمودن هزینه ها باشد و یا در توسط رقبا. در هر صورت وجود این مزیت رقابتی الزامی است.

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()