آمار چگونه می توان به افزایش اعتماد در مبادلات الکترونیک در تجارت الکترونیک کمک کرد - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

چگونه می توان به افزایش اعتماد در مبادلات الکترونیک در تجارت الکترونیک کمک کرد
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٩:٢۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸٩
 

امروزه و از دیر باز  ادامه حیات انسانها و کشورها در  جهان به انجام حجم قابل توجهی از معاملات و مبادلات تجاری بین همدیگر گره خورده است . به نحویکه هیچ کشوری برای ادامه حیات خود از مبادرت به انجام و مبادله پیمان نامه های اقتصادی و تجاری مستثنی نیستند. اما از حدود یک دهه قبل با تولد مقوله تجارت الکترونیک که در بستر اینترنت یا وب جهانی ،  انجام و مبادله الکترونیکی پیمان نامه های تجاری و اقتصادی بین کشورها ، تجار و مشتریان و .. ایجاد نموده است . به فراخور امکانات کشورها و تجار حجم قابل توجهی از تراکنش در بستر وب جهانی مبادله می گردد . اما این سوال همیشه در ذهن اذهان عامه مردم و تجار به عنوان سوال کلیدی نقش بسته است و آن اینکه  ایا  استفاده کنندگان از وب جهانی برای انجام مبادلات به شکل نوین به جای سنتی خود دارای چه دغدغه ها و دلهره هایی هستند؟ یا به عبارتی مخاطرات انجام مبادلات در بستر   وب جهانی چگونه هضم میشود ؟ یا اینکه علی رغم انجام مبادلات در بستر مجازی بین طرفین یعنی تجارت بین تاجر به تاجر(‪ ،(B2B‬تاجر با مشتری(‪ (B2C‬و مشتری با مشتری C2C-  چگونه اعتماد طرفین جلب و معامله که خود می تواند دارای مراحل مختلفی مانند بازاریابی ، عقد قرارداد فروش ، تعهد مالی یا پرداخت وجه کالا ، تدارکات یا ترخیص کالا از انبار ، توزیع یا حمل و نقل کالا به محل خریدار ، بیمه و گارانتی باشد برقرار میگردد.

در مقوله مخاطرات و ریسکهای  مبادلات الکترونیکی در بستر تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک قطعا اعتماد سازی در بین طرفین مهمترین مرحله ای است که منجر به عقد قرارداد خرید یا فروش در تجارت الکترونیک و دریافت یا ارائه سرویس در دولت الکترونیک میشود. واقعیت این است تا اعتماد ولو اعتماد نسبی بین دو طرف ایجاد نگردد معامله ای یا تفاهمی برای مرحله بعدی به وقوع نخواهد پیوست.

اما ایا تجارت الکترونیک می توان همه اعتماد لازم را در بستر تعاملات الکترونیکی ایجاد نمود ؟ واقعیت این است که پذیریش مخاطرات برای طرفین بستگی به وضعیت و مقیاس و توان رسک پذیری طرفین دارد به عبارتی یک سرمایه دار با پشتوانه بسیار قوی قطعا در یک سطحی ریسک یا مخاطره می پذیرید که آن سطح برای یک خرده سرمایه دار با مایملک و دارایی پایین تر بدور از تعفل و تفکر و توان اوست . بنابراین اینکه در مبادلات الکترونیکی به رعایت و لحاظ احتیاط طرفین مجاز ومختار به بررسی بیشتر برای جلب اعتماد باشند امری طبیعی است و ایا همیشه می توان در حین انجام معاملاتی که انجام معامله محدود به فرصت و زمان محدود و رقابت تناتنگ بین خربداران یا فروشندگان  می باشد باز هم انتظار استفاده از فرصتی را برای بررسی بیشتر داشت یا نه ؟ واقعیت این است بسته به ماهیت فعالیتهای تجارت الکترونیک که انجام تراکنش را فضای مجازی مقید به  برخط بودن یا آنلاین بودن می نماید این اتفاق یعنی فرصت برای اعتماد سازی بیشتر امری بعید و بدور از ذهن  است .

اما ایا می توان بعضی از معاملات در بستر مبادلات الکترونیکی را مقید به بهره جستن از سیوه های سنتی اعتماد سازی مانند ملاقات و مذاکرات حضوری نمود ؟ پاسخ این سوال بلی است زیرا در دنیا بعضا در معاملات نسبتا بزرگ در یکی از مراحل انجام مذاکرات حضوری در پای میز مذاکره به عنوان جزئی از شرایط عقد قرارداد طرفین در مرحلی پیش بینی می شود . این اتفاق دقیقا به خاطر انجام تمهیدات لازم برای جلب اعتماد بین طرفین بکار بسته می شود اما شیوه ای نیست که برای تمام انواع صور تجارت الکترونیک قابل پیاده سازی باشد .  زیرا مثلا در یک حراجی ، مناقصه خرید یا مزایده فروش که در اینترنت توسط یا شخص یا سازمانی یا فروشگاهی برگزار میگردد .تمامی رخدادها  برخط و در یک زمان بسیار محدود به وقوع می پیوندد و قاعدتا زمان حدود عامل اصلی تاثیر گذار بر فرایند می باشد و هر گونه خدشه در محدودیت آن موجب برهم خوردن قاعده بازی یا  نقض اصول رقابت در بین خریداران یا فروشندگان میشود.  

بنابراین چه باید کرد ؟ به عبارتی چگونه هم از فوائد تجارت الکترونیکی یا مبادله الکترونیکی  بهره جست و هم مخاطره یا ریسک معامله یا تجارت را به سمت پایین ترین حد ممکن هدایت نمود؟ این سوال مترادف با سوال چگونه در بستر مبادلات الکترونیک اعتماد را افزایش دهیم می باشد ؟  در نوشته بعدی ان شاء ... به شکافتن بیشتر بحث مبادرت خواهیم نمود.

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()