آمار مخاطرات (ریسک ها) در تجارت الکترونیک - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

مخاطرات (ریسک ها) در تجارت الکترونیک
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٠:۳٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸٩
 

در بازار سنتی یا  خرده فروشی سنتی، خریداران ریسک استفاده و پرداخت از طریق  کارت های اعتباری خود را در فروشگاه های معمولی می پذیرند زیرا آنها می توانند کالای مورد معامله را ببینند و لمس کنند و راجع به فروشگاه و کالا و فروشنده در نزد خود داوری کنند. اما در فضای مجازی در بستر  اینترنت بدون آن نشانه های فیزیکی که در فروشگاه  سنتی قابل مشاهده و لمس می نمود ، قطعا انجام خرید یا معامله و پرداخت وجه کالایی که هنوز تحویل نشده است و بنا است اط طریق پست یا هر عامل توزیع دیگر در موعدی معین در محل تعیین شده تحویل خریدار گردد ، برای خریداران خیلی مشکل تر از شرایط خرید سنتی است و پذیرش این مخاطره برای مشتری یا خریدار  در گرو میزان اعتمادی است که سیستم تجاری مورد استفاده برای فروشگاه مجازی یا اینترنتی برای او به ارمغان می آورد به عبارتی مشتری باید تشخیص دهد که سیسم چقدر می تواند امنیت خاطر او را جلب نماید تا او مبادرت به خرید یا معامله نماید . اما در اینترنت خطرات فقط محدود و محصور به پرداخت اینترنتی(مقوله مالی ) و یا سایر مخاطرات عملیات تجاری نیست و بلکه خطرات امنیتی مهم  دیگری نیز که بی توجهی به آن می تواند اثار زیانباری در بر داشته باشد خود نمایی می کنند، که به دو مورد آز آنها اشاره می نمائیم.

افشای غیر مجاز 

وقتی تراکنش معامله بصورت باز و بدون امنیت و کد گذاری مناسب به اینترنت ارسال می شود، هکر ها خواهند توانست این تراکنش را جهت بدست آوردن اطلاعات حساس مشتریان از جمله خصوصیات و مشخصات  شخصی و یا شماره های کارت اعتباری استراق سمع کنند. . که موضوع می تواند اثار زیانباری نظیر برداشت غیر مجاز از حساب شخص یا ایجاد تعهدات مالی بعدی برای شخص به اطلاع او ایجاد نماید که ممکن است منجر گرفتاری های اساسی برا فرد گردد.

دستکاری غیر مجاز 

یک رقیب یا یک مشتری ناراضی ممکن است بتواند پس از نفوذ در لایه های امنیتی وب سایت یا پرتال فروشگاه مجازی  شما ، تغییرات یا اختلالاتی در آن ایجاد نماید ، که  باعث از کار افتادن سرویس دهی به مشتریان بالقوه سایتتان شود. یا اینکه اعتبار و حیثیت شما را مخدوش نماید.

 

 

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()