آمار وضعیت نامطلوب استرداد وجه انصراف از خریدکالا یاخدمات دربستر مبادلات الکترونیکی - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

وضعیت نامطلوب استرداد وجه انصراف از خریدکالا یاخدمات دربستر مبادلات الکترونیکی
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:۳٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱ فروردین ۱۳٩٠
 

وضعیت نامطلوب استرداد وجه  انصراف از خرید کالا یا خدمات در بستر مبادلات الکترونیک تهدیدی جدی برای  تجارت الکترونیک از نوع B2C در ایران

توسعه تجارت الکترونیک در کشور در راستای حرکت به سمت سوی هداف چشم انداز بین ساله  1404 و همچنین تحقق نیل به اهداف قوانین موجود و بهرمند شدن از ارزش های نوین کاربرد این شیوه در تجارت و کسب و کارها امری اجتناب ناپذیر است. در تجارت الکترونیک عواملی مانند زیرساخت های فناوری و ارتباطات ، فضای کسب و کار ، فضای اجتماعی و فرهنگی ، فضای قانونی ،     چشم انداز و سیاست های دولتی ، میزان دسترسی کاربران به فضای کسب و کار الکترونیکی  که  به شاخصهای آمادگی الکترونیکی نیز معروفند  عناصر  موثر در توسعه کاربرد فناور ی اطلاعات و ارتباطات در تجارت یا تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک در کشورها را تشکیل می دهند و با اعداد و ارقام رتبه و جایگاه هر کشور را در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با عنوان " آمادگی الکترونیکی " برآورد و بیان می نمایند آمادگی الکترونیکی ارتباط تنگاتنگی با کاربرد و توسعه تجارت الکترونیکی دارد.  گروه همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه[1] کشوری را "آماده الکترونیکی" تعریف می­کند که "آماده" برای تجارت الکترونیکی باشد، اقتصاد آزاد، خودسامانی[2] صنعت و آسانی صادرات دارد و بر طبق استانداردهای بین­المللی و توافقنامه­های تجاری عمل می­کند . موسساتی  به طور معمول در دنیا متولی و مجری جمع آوری اطلاعات و  استخراج رتبه  و جایگاه کشورها در زمینه آمادگی الکترونیکی می باشند و در کشور ما نیز اخیرا کارگروه هایی در سطح کشور مسئولیت انجام فعالیتهای پژوهشی در این زمینه را با عنوان E-Readiness   عهده دار هستند . ما در این  مقاله از بررسی موضوع آمادگی الکترونیکی و دیجیتالی در کشور صرف نظر می نمائیم . عمده بحث را متمرکز در مبحث مشکلات تجارت الکترونیکی نوع تجارت با مشتری (خرده فروشی در بستر اینترنت) و شیوه ها ی دریافت و پرداخت وجوه خرید کالا یا خدمات و استرداد وجه برگشت یا انصراف از خرید کالا یا خدمات در ایران می پردازیم .



[1] Asian Pacific Economic Cooperation (APEC)

[2] Self-regulation

 

مابقی مقاله پس از انتشار رسمی در مجله علمی ... در دسترس شما خواهد بود


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()