آمار عناوین پیشنهادی برای دانشجویان درس شیوه ارائه مطالب علمی - فنی - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

عناوین پیشنهادی برای دانشجویان درس شیوه ارائه مطالب علمی - فنی
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٢:٠٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٩ اسفند ۱۳٩۱
 

دانشجویان گرامی ضمن تبریک فرا رسیدن سال نو  و نوروز باستانی

چنانچه تاکنون نسبت به انتخاب عنوان اصلی ارائه درس شیوه ارائه مطالب علمی - فنی اقدام ننموده اید در صورت تمایل تعداد سه مورد از عناوین فایل پیوست در ایمیل را که دوستان دیگر شما انرا  انتخاب ننموده اند به ترتیب اولویت و علاقه انتخاب و در ذیل همین پست با ذکر نام خانوادگی ، عنوان و شماره عنوان آنها کامنت / نظر  بگذارید جهت جلوگیری از تضییع حق شما ، اولویت با دانشجویی است که زودتر از بقیه عنوان را انتخاب نموده باشند و در قسمت نظرات این یادداشت مشخصات خود و انتخاب عنوان و شماره انرا وارد نموده باشد ضمنا در صورتیکه اولویت های اولی شما توسط دیگران زودتر انتخاب شده باشد اولویت بعدی در صورت عدم انتخاب توسط دیگران برای شما منظور خواهد شد همچنین به نکات زیر نیز حتما توجه فرمائید:

1- خیلی از عناوین کلی هستند بهتر است شما انها را اندکی محدودتر نمایید .

2- انتخاب هر عنوان وقتی بنام شما تایید خواهد شد که توسط دیگر دانشجویان انتخاب نشده باشد .                                                      

3- از ذکر مشخصات  کامل و دقیق خود در قسمت نظرات پرهیز نمائید ذکر نام خانوادگی و حرف اول نام و  چهار شماره سمت راست شماره دانشجویی به انضمام مشحصات ارائه انتخاب شده  کافی است.                                                                             -

4- با توجه به اینکه نظرات شما بعد از تایید منتشر میشود لذا  حتما دقت نمایید وقتی عنوان پیشنهادی شما تایید خواهد شد که من در قسمت نظرات ان را تایید نمایم  و نظر شما را منتشر نمایم

5- قبل از ثبت درخواست یا نظر خود حتما نظرات قبلی دانشجویان و بنده را مطالعه نمایید

6- دانشجویان گرامی باید توجه داشته باشند که در هر جلسه از جلسات آتی درس شیوه می بایست آمادگی گزارش پیشرفت کار ارائه خود را به صورت کتبی و یا شفاهی داشته باشند لذا پیشنهاد میشود به محض تعیین موضوع مطابق با روند گفته شده در جلسه سوم و چهارم که متن درس در ادامه ضمیمه شده است نبست به پیگیری موضوع ارائه خود اقدام نمایند

حتما حضور ذهن دارید که مراحل آماده سازی متن اصلی ارائه کتبی به شرح زیر می باشد :

  1. تعیین موضوع ( اگر موضوع شما تعیین شده است شما باید مقدمات مراحل بعدی را به انجام برسانید یعنی مرحله تهیه منابع را شروع نمایید)
  2. تهیه منابع
  3. تهیه طرح اولیه متن اصلی
  4. کسب اطلاعات در رابطه با موضوع  و سازماندهی اطلاعات
  5. تولید متن اصلی
  6. تنظیم ساختار سه بخشی

دانشجویان گرامی جهت سهولت دسترسی شما به مطالب درس شیوه موضوعات درس در 12 مبحث دسته بندی و در نشانی اینترنتی زیر گنجانده شده که در صورت تمایل می توانید مطالب و موضوعات مطرح در این درس را از این لینکها مطالعه فرمائید لذا در جریان باشید که سعی خواهیم نمود برنامه درسی شما را به شرح 12 مبحث به اتمام برسانیم ضمنا عزیزان توجه داشته باشند که برای ارائه کتبی و شفاهی تهیه نسخه الکترونیکی فایل ارائه با فرمت  PPT / PPTX  ضروری است همچنین تحویل فایل متن ارائه کتبی و شفاهی به فرمت ورد 2003 یا 2007 یا بالاتر و همچنین نسخه  PDF  الزامی است دانشجویانیکه ارائه کتبی دارند می تواند به جای نسخه چاپی نسخه الکترونیکی را تحویل یا ارسال دارند

لینک مباحث 12 گانه درس شیوه ارائه مطالب علمی و فنی

مقدمه : نکاتی پیرامون ارائه شفاهی در درس شیوه ارائه مطالب علمی یا فنی

1- شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث اول - اشنایی با اهداف ، مفهوم ، ... ارائه

2-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث دوم - عوامل موثر بر ارائه

3-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث سوم - کلیات ارائه کتبی

4-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث چهارم - طرح اولیه متن اصلی ارائه

5-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث پنجم - تولید متن اصلی

6-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث ششم - اجزاء سه بخشی یک ارائه کتبی

7-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث هفتم - اجزاء سه بخشی ارائه کتبی

8-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث هشتم - ارائه شفاهی

9-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث نهم - ساختار چند ارائه دانشگاهی

10-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث دهم - ساختار گزارش دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری

11-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث یازدهم - رزومه نویسی

12-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث دوازده - مباحث ویژه


دانشجویان گرامی جهت سهولت دسترسی شما به مطالب درس شیوه موضوعات درس در 12 مبحث دسته بندی و در نشانی اینترنتی زیر گنجانده شده که در صورت تمایل می توانید مطالب و موضوعات مطرح در این درس را از این لینکها مطالعه فرمائید لذا در جریان باشید که سعی خواهیم نمود برنامه درسی شما را به شرح 12 مبحث به اتمام برسانیم ضمنا عزیزان توجه داشته باشند که برای ارائه کتبی و شفاهی تهیه نسخه الکترونیکی فایل ارائه با فرمت  PPT / PPTX  ضروری است همچنین تحویل فایل متن ارائه کتبی و شفاهی به فرمت ورد 2003 یا 2007 یا بالاتر و همچنین نسخه  PDF  الزامی است دانشجویانیکه ارائه کتبی دارند می تواند به جای نسخه چاپی نسخه الکترونیکی را تحویل یا ارسال دارند

لینک مباحث 12 گانه درس شیوه ارائه مطالب علمی و فنی

مقدمه : نکاتی پیرامون ارائه شفاهی در درس شیوه ارائه مطالب علمی یا فنی

1- شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث اول - اشنایی با اهداف ، مفهوم ، ... ارائه

2-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث دوم - عوامل موثر بر ارائه

3-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث سوم - کلیات ارائه کتبی

4-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث چهارم - طرح اولیه متن اصلی ارائه

5-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث پنجم - تولید متن اصلی

6-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث ششم - اجزاء سه بخشی یک ارائه کتبی

7-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث هفتم - اجزاء سه بخشی ارائه کتبی

8-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث هشتم - ارائه شفاهی

9-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث نهم - ساختار چند ارائه دانشگاهی

10-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث دهم - ساختار گزارش دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری

11-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث یازدهم - رزومه نویسی

12-شیوه ارائه مطالب علمی و فنی - مبحث دوازده - مباحث ویژه

جلسه سوم و چهارم و پنجم

ارائه کتبی

منبع ( فصل دوم - کتاب شیوه ارائه مطالب علمی – فنی  تالیف سید محمد تقی روحانی رانکوئی )

تعریف ارائه کتبی : نوعی ارائه است که رسانه اصلی آن نوشتار است هرچند در مقولات علمی – فنی معمولا از اشکال هم برای انتقال ایده به مخاطبین استفاده می شود . ارائه کننده به کمک یک زبان دارای خط و بر اساس سبک و سیاق مشخص اطلاعات مورد نظر خود را منتقل می کند . البته سبک و سیاق نوشتار به حیطه ای بستگی دارد که ارائه کننده در آن فعالیت نموده یا قلم می زند ( مثلا برای شما دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر – حیطه همان  زمینه رشته کامپیوتر می باشد )

خصوصیات ارائه کتبی : 

ارائه کتبی به مثابه نوعی انتقال اطلاعات دارای خصوصیاتی زیر می باشد  :

  • غیابی است (ارائه کننده در هنگام ارائه به مخاطب خود حضور ندارد )
  • قابل استناد است ( مستند و مکتوب ارائه میشود )
  • با فرصت است ( در فرصت مقتضی تهیه و ارائه میشود )
  • مشروح است (عرصه شرح و بسط وجود دارد البته باید کنترل کمی و کیفی شود)
  • تعداد مخاطبین معمولا زیاد است ( در بعضی از انواع ، مخاطبین معدودند )
  • سبک و سیاق مشخص و معمولا واحد دارد (به ویژه در مقولات علمی – فنی )
  • تاثیر گذاریش تدریجی (و طبعا غیابی ) است .
  • احتمال بروز اشتباه (حداقل نسبت به ارائه شفاهی ) کمتر است 
  • امکان تبادل نظر و رویارویی وجود ندارد و اساسا نوعی انتقال اطلاعات یکسویه است.
  •  

 

 

انواع ارائه کتبی :

ارائه کتبی را می توان از چند جنبه رده بندی کرد از جمله فرم / صورت ( شکل )، ماهیت محتوا ، سبک ، هدف ،مورد استفاده ، مخاطبین ، سطح محتوا و ... اما هدف اصلی این کتاب در ارائه کتبی در دو رده کلی دانشگاهی ( کم وبیش آکادمیک ) و غیر دانشگاهی  یا برون دانشگاهی ( رایج در محیطهای بیرون از دانشگاه ها ) می باشد .

 گونه های رایج تر ارائه کتبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی :

دانشگاهی : کتاب ، جزوه ، مقاله ، انواع گزارشها ، رساله ، یادداشت تحقیق ، دانشنامه ( تز ) ،مجله برنامه کامپیوتری و ... که بعضی از این گونه ها در سطوح پایین تر آموزش نیز وجود دارند .

غیر دانشگاهی : کتاب ، مجله ، روزنامه، جنگ ، بروشور ، بولتن ، کاتالوگ ، انواع گزارشها ،

کتابهای راهنما ، اطلس ، آلبوم ، فصل نامه ، سالنامه ، مکاتبات اداری و ...

محتوای گونه های مختلف ارائه کتبی اعم از دانشگاه یا غیر دانشگاهی می تواند علمی ، فنی یا هر دو آن باشد

برای آماده سازی ارائه کتبی نیز مستلزم انجام چهار عمل پیام بخشی ، پیام سازی ، پیام پیرایی و پیام فرستی هستیم . نتیجه و حاصل انجام این چهار عمل یک متن یا محتوا می باشد  که صورت ، ساختار و محتوای مشخصی دارد . در درس شیوه  ارائه مطالب علمی و فنی هدف اصلی شناخت ، معرفی و تمرین کار با این ساختارها است به طور معمول ساختار  هر ارائه شامل سه بخش اغازین ، میانی ( اصلی یا  بدنه ) و بخش پایانی است .  که البته برای گونه های خاص ارائه کتبی ممکن است این ساختار سه بخشی مراعات نشود.

 

1- بخش آغازین

2- بخش میانی/ بدنه /  اصلی 

3- بخش پایانی 

 آنچه که در این سه بخش آورده می شود محتوای ارائه کتبی را تشکیل می دهد که هر یک از این سه بخش

اجزایی دارد که مهمترین بخش همان بخش میانی یا متن اصلی است که باید طی چند مرحله آن را تولید کرد.

مراحل آماده سازی متن اصلی ارائه کتبی :

  1. تعیین موضوع
  2. تهیه منابع
  3. تهیه طرح اولیه متن اصلی
  4. کسب اطلاعات در رابطه با موضوع  و سازماندهی اطلاعات
  5. تولید متن اصلی
  6. تنظیم ساختار سه بخشی

تهیه متن اصلی جزء مهمترین مراحل تهیه یک ارائه کتبی است لذا رعایت ترتیب انجام مراحل به شرح فوق الذکر اکیدا توصیه می شود مگر در شرایطی که ارائه کننده نتواند در انجام مرحله سوم یعنی تهیه طرح اولیه متن اصلی موفق باشد می تواند مقدم بر مرحله سوم مرحله چهارم یعنی کسب اطلاعات در راطبه با موضوع را به انجام برساند و سپس مبادرت به ساماندهی اطلاعات نموده و در نهایت با احاطه ای که ارائه کننده در زمینه ارائه دارد مراحل قبلی و بعدی را تکمیل نماید

اقدامات لازم برای انجام  مرحله  تعیین موضوع عبارتند از :

  • الف- مشخص کردن زمینه موضوع ( در محیط های آموزشی موضوع یا زمینه آن  توسط استاد و یا با مشاوره با استاد ، توسط دانشجو انتخاب میشود  اما در حیطهای غیر آموزشی ( به عنوان نمونه محیط کار ) توسط کارفرما یا مدیر رده بالاتر درخواست یا تقاضا یا تعیین میشود.
  • ب- تحدید موضوع ( محدود نمودن موضوع به نحویکه کاملا و بوضوح تعریف شده باشد )
  • ج- تعیین عنوان مناسب (  با جملاتی حتی الامکان کوتاه و گویا بیان شود – گزاره ایی ، سوالی ، مصدری  بیان شود - برای مباحث یا ارائه های آکادمیک ترجیحا مصدری بیان شود )

 تحدید موضوع و عوامل مربوط به آن:

موضوع ارائه باید محدود و کاملا تعریف شده باشد زیرا هر موضوعی را می‌توان از چند جنبه مورد مطالعه و بررسی قرار داد . میزان تحدید موضوع بستگی به عوامل زیر دارد :

-          سطح ارائه کننده 

-          هدف ارائه 

-          وضع مخاطبین

-          ملاحظات فنی

-          میزان گستردگی زمینه موضوع

-          خواسته های مخاطبین

-          مدت ارائه

-          امکانات آماده سازی محتوای ارائه

-          ملاحظات مدیریتی

-          سطح ارائه

ضوابط موجود برای تحدید موضوع :

-          مقطع تاریخی

-          محدوده جغرافیایی

-          خصوصیاتی از مخاطب

-          جنبه یا جنبه هایی از خود موضوع

اعمال ضوابط تحدید می تواند بر اساس انتخاب خود ارائه‌کننده یا درخواست فرد دیگری یا سازمان خواستار ارائه صورت پذیرد .

تعیین عنوان مناسب :

عنوان موضوع را باید با جمله یا عبارتی حتی الامکان کوتاه و گویا بیان کرد . این جمله یا عبارت می تواند بصورت زیر باشد :

-          جمله گزاره ای

-          جمله پر سشی

-          عبارت مصدری

خصوصیات عنوان موضوع :

-          گویا وصریح

-          کوتاه

-          فاقد کلما ت زائد

-          واقعی ، صادقانه ، و نه مبالغه آمیز

-          حتی الامکان فاقد علائم کوته نویسی /فرمول و ...

-          دارای حدود پانزده کلمه و از این میان حدود 4 کلمه اصلی

تهیه منابع :

-          برای تهیه منابع کارهای زیر باید انجام شود :

-          شناسایی منبع

-          جستجو و دستیابی به منبع

-          ضبط مشخصات منبع

-          ارزیابی منبع

 

شناسایی منبع :

-          برای شناسایی منبع از امکانات زیر می توان استفاده کرد :

-          کتابخانه ( عمومی یا شخصی )

-          فهرستهای دوره ای ناشران

-          کتابنامه ( کتابشناسی )

-          فرد متخصص در موضوع

-          کتابدار

-          کتابشناس

-          رسانه های عمومی

-          مراکز اسناد ملی ، موزه ها و غیره

-          سیستمهای اطلاع رسانی

 

جستجوی منبع و دستیابی به آن :

برای این کار می توان از شاخصهای زیر استفاده کرد :

-          شماره منبع در کتابخانه

-          مشخصات مولف یا مترجم

-          عنوان منبع

-          موضوع ( از طریق جستجوی موضوعی )

ضبط مشخصات منبع :

روش رایج برای ضبط مشخصات منبع استفاده از کارت یا فیش منبع است . اطلاعاتی که در این کارت درج می شود در اساس عبارتست از : نام مولف ، عنوان منبع و مشخصات ناشر و نشر.

 

 

ارزیابی منبع :

منبع را قبل از استفاده به منظور کسب اطلاع باید به دقت ودر عین حال با سرعت ارزیابی کرد . برای این کار باید جنبه های زیر را در نظر گرفت :

  • نوع منبع از نظر صورت (فرم ) : مقاله ، کتاب ، جزوه ، سند خطی و غیره
  • اعتبار علمی – فنی مولف ( و مترجم )
  • سال اولین و آخرین ویراست
  • اعتبار ناشر
  • مکان ناشر ( کشور و شهر )
  • میزان ارتباط منبع با موضوع ارائه

تهیه طرح اولیه متن اصلی

در قسمتهای قبلی  تا مرحله چهارم آماده سازی متن اصلی  بررسی گردید در مرحله پنجم می باید به تهیه طرح اولیه متن اصلی پرداخت . در این مرحله می بایست اقدامات زیر را انجام داد :

تعیین نمودن عناوین داخلی متن ( فرایند ایجاد متن ، ماهیتا نوعی تولید و خلاقیت است لذا در ای مرحله می باید یک طرح اولیه برای متنی که می خواهیم تولید نماییم ، تهیه نموده و در این طرح اولیه می بایست به یک  پرسش اساسی جواب داد و آن اینکه :

-          ذیل عنوان اصلی از چه  باید نوشت ؟

  •  در این مرحله از کار با پرسشهایی از قبیل :
  •  " چه باید نوشت ؟"
  • " به چه میزان باید نوشت ؟
  • " چگونه باید نوشت ؟
  • پرهیز می نماییم  و در صدد پاسخ به سوالا اصلی یعنی " از چه باید نوشت ؟ " باید ائیده هایی که از عنوان اصلی داریم را روی کاغذ بیاوریم این ائیده را به کمک کلمات یا عباراتی بیان نماییم که این کلمات عناوین داخلی ذیل عنوان اصلی را تشکیل می دهند.
  • به عنوان مثال اصلی ما عبارت از : بررسی متدها و روشهای طراحی نرم افزارهای کاربردی بوده باشد . سوالی اساسی ذیل عنوان اصلی را می توان اینگونه جواب داد
  • سوال اساسی ذیل عنوان اصلی " از چه باید نوشت ؟ "
  • رویکردهای و دیدگاه های سیستمی  به محیط  فعلی
  • شناخت زمینه سیستم موجود که قرار هست برای ان نرم افزار کاربردی تهیه شود
  • زبانهای برنامه سازی
  • متدها، شیوه ها و استانداردهای طراحی ، تولید و توسعه نرم افزار
  • محیط پیاده سازی
  • کاربران
  • پایگاه دادها
  • ....
  • موارد ذکر شده جزء ائیده هایی می باشند که برای پاسخ به سوال " از چه باید نوشت ؟" مطرح می باشند
  • حال باید در رابطه با توالی یا ارتباط داخلی موارد ذکر شده تصمیم گرفت . تصمیم به ایجاد سلسله مراتب توالی موارد گفته شده  در عمل با شماره گذاری مناسب برای مشخص نمودن توالی آنها انجام میشود با توجه به اطلاعات قبلی شما حتما به خاطر دارید در طراحی و پیاده سازی یک سیستم کاربردی بررسی ، تجزیه و تحلیل  شرایط موجود قطعا  مقدم بر ارائه یک راه حل برای شرایط می باشد و همچنین شناخت مساله یا مشکل نیز مقدم برای ارائه طریق برای ان مساله می باشد لذا به جهت تقدم شناخت مساله مقدم بر ارائه طریق برای ان شماره گذاری خواهد شد و...

-          همانگونه که ذکر شد در پرداخت به ائیده ها می باید اقندر کار را جلو برد که به یک ائیده ساده رسید ائیده ساده ، ایده ای است که به یک پاراگراف یا نوشتپار یا پارانگاشت نیاز دارد و فاقد عنوان اصلی می باشد  یک ائیده ساده در موضوع قبلی را می تواند اینگونه در پایین ترین سطح از نوشتار درج نمود .

  • " استفاده از طراحی به صورت متن باز دارای مزایای بسیاری برای سیستم های تحت وب امروزی است ما برای سیستم های نرم افزاری تحت وب برای سازمانها و شرکتها طراحی و پیاده سازی به صورت متن باز را به جهت  در دسترس بودن کدهای منبع سیستم طراحی شده و همچنین عدم وابستگی بعدی به تامین کنندگان اصلی خدمات نرم افزاری اصلی توصیه می نماییم "

-          همانگونه که مشاهده می نمایید این پاراگراف نیازیه به عنوان اصلی ندارد و همچنین متن آن به شکلی آورده شده است که برای ارائه کننده  و مخاطبی که در زمینه علوم کامپیوتر قرار دارد ضرورتی به توضیح بیشتر نمی باشد.

-          پس در مرحله تهیه طرح اولیه کارهای زیر را باید به انجام رساند:

  • تعیین عناوین داخلی در سطوح مختلف تا رسیدن به یک ائیده ساده
  • تعیین توالی ( مقدم و موخر ) منطقی عناوین داخلی در هر سطح
  •  شماره گذاری عناوین داخلی

-          البته این طرح اولیه ممکن از فراروند تولید متن دچار تغییراتی شود . لذا بهتر است این طرح را به طرزی که در شکل زیر مشخص شده است تهیه و ائیده های اصلی را در آن پایش و پیگیری نمائیم

-           

 

 برای شماره گذاری عنوان جهت تعیین نمودن توالی موارد  از سیستم شماره گذاری پئانو ( ریاضیدان ایتالیائی ) استفاده می نماییم . در این قسمت از ارقام و یا ارقام و الفبا برای شماره گذاری عناوین داخلی استفاده می نماییم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مزایای تعیین عناوین داخلی متن و توالی ارتباط منطقی بین آنها :

  1. وضوح بخشیدن به متن اصلی
  2. واحدمند و ساختمند کردن متن اصلی
  3. کمک به خواننده در دریافت و احاطه بهتر مطلب
  4. تسهیل از سرگیری مطالعه در صورت گسسته شدن رشته مطالعه
  5. امکان ارجاع به قسمتهای مختلف متن
  6. تسهیل یافتن مطلب مورد نظر خواننده (از روی فهرست مطالب) 
  7. امکان ایجاد ارتباط بین قسمتهای مختلف
  8. تامین تفکر سامانمند برای ارائه کننده و خواننده درباره موضوع
  9. صرفه جویی در زمان از طریق اجتناب از پریشان اندیشی وتسهیل تمرکز روی یک ایده مشخص

کسب و سازماندهی اطلاعات :

چنانچه اطلاع با مطالعه منابع کتابخانه ای بدست آید باید کارهای زیر را انجام دهیم :

  • ارزیابی دوباره منبع
  • یادداشت برداری
  • سازماندهی اطلاعات

کارت یادداشت :

برای یادداشت برداری معمولا از برگه ، کارت یا فیش مخصوصی استفاده میشود . در واقع برای استفاده بهینه از زمان باید یک " سیستم " کارا و سریع برای یادداشت برداری داشته باشد باشیم و به طرز سامانمند عمل نمائیم . در ادامه یک نمونه از کارت یادداشت ارائه شده که در سایزهای استاندارد  10*15 سانتی متر در بازار موجود می باشد

شماره سریال

کارت یادداشت

 

عنوان مطلب :

 

شماره کامل

عنوان مطلب

 

مطلب

 

عنوان منبع :

نام مولف (و مترجم ):

تاریخ یادداشت برداری :

روش یادداشت برداری :

       

 

 

یادداشت برداری :


برای یادداشت برداری اساسا دو  روش وجود دارد :

  1. تلخیص  ( خلاصه نمودن و عبارت است از بیان مطلب مندرج در  منبع در کوتاهترین حدی که دلالت به معنا و منظور اصلی مطلب داشته باشد و خدشه ای به معنای مورد نظر وارد ننماید )
  2. نقل قول (انتقال کلمه ، عبارت ، جمله یا جملاتی از متن مرجع است به متن در دست تولید و درج آن در محل مورد نظر .

تلخیص :

تلخیص یعنی خلاصه کردن و عبارتست از بیان مطلب مندرج در منبع در کوتاهترین حدی که دلالت به معنا و منظور اصلی مطلب کند و خدشه ای به معنای مورد نظر وارد نشود .

 

عواملی که در تعیین حد تلخیص باید در نظر داشت :

  1. هدف تلخیص
  2. کمیت مطلب مرجع
  3. مخاطب
  4. دقت مورد انتظار
  5. کمیت متن در دست تولید
  6. ملاحظات مدیریتی ( مثل نظر مدیریت سطح بالاتر در مورد حد تلخیص )
  7. ملاحظات فنی ( مثلا محدودیتهای درج خلاصه در یک صفحه یا بخشی از صفحه )

 

نکاتی که در تلخیص یک مطلب علمی – فنی باید مورد توجه قرار گیرد :

  1. رعایت ایجاز در حد ممکن
  2.  حفظ دقت و اعتبار مطلب
  3. حفظ معنای اصلی مطلب ( رعایت امانت معنایی )
  4. حفظ انسجام زبانی ( هماهنگ بودن سبک زبانی مطلب خلاصه شده با سبک زبانی متن در دست تولید
  5.  رعایت سادگی و روانی

روش کلی تلخیص :
برای تلخیص چنین عمل می کنیم :

  1. مطالعه دقیق و احیانا چند باره مطلب مرجع
  2. یادداشت کردن مفاهیم و موضوعات مهم
  3. انتخاب 4 تا 6 مفهوم مهمتر
  4. نوشتن یک یا دو جمله در شرح هر مفهوم ضمن انتخاب کلمات ساده به جای عبارات بلند
  5. بیان تعداد ، نوع و ایده اصلی شکلها و جدولهای مهمتر در یک یا دو جمله
  6. نوشتن دو یا سه جمله حاوی نتیجه اصلی مطلب در انتهای خلاصه
  7. افزودن یک یا دو جمله آغازین بعنوان مقدمه یا مدخل خلاصه
  8. ویرایش دقیق جملات نوشته شده

نقل قول :

نقل قول بر دو نوع است : نقل قول غیر مستقیم و نقل قول مستقیم

نقل قول غیر مستقیم یا نقل به معنی : بیان مطلب است با سبک زبان تولید کننده متن . رعایت امانت معنایی در اینجا بسیار مهم است .

 

کارهایی که در نقل قول غیر مستقیم انجام می شود:

  1. مطالعه دقیق مطلب مرجع
  2. حصول اطمینان از درک معنای مطلب
  3. کنار گذاشتن مرجع
  4. اندیشیدن
  5. بیان معنای مطلب
  6. ویرایش نوشته  

نقل قول مستقیم :

نقل قول مستقیم یا نقل به لفظ : انتقال کلمه ، عبارت ، جمله یا جملاتی از متن مرجع است به متن در دست تولید و درج آن در محل مورد نظر .

 

نکاتی که باید در نقل قول مستقیم رعایت گردد :

  1. تمام تاکیدات و نشانه های سجاوندی ( نقطه گذاری ) موجود درمتن باید حفظ گردد
  2. در صورتیکه خودمان بخواهیم روی جزیی از متن منقول تاکیدی داشته باشیم باید در پانوشت قید کنیم << تاکید از ماست >>
  3. اگر بخواهیم جزیی از مطلب منقول را حزف کنیم بجای آن (...) را می گذاریم .
  4. اگر بخواهیم جزیی از مطلب را که به نظر ما اشتباه یا نادرست است اصلاح کنیم آن جزء را بی تغییر قید می کنیم و صورت به نظر ما صحیح را در [ ] می گذاریم .
  5. اگر اندازه مطلب منقول حداکثر 4 سطر باشد نیازی به نوشتپار ( پاراگراف )جدید نیست ولی اگر اندازه مطلب بیش از 4 سطر باشد آن را بصورت یک نوشتپار می نویسیم .
  6. اگر دو نوشتپار متوالی منقول داشته باشیم بین آن دو یک سطر فاصله ایجاد می کنیم .
  7. اگراندازه مطلب منقول بیش از نیم صفحه باشد بهتر است آن را در بخش پیوستها درج کنیم
  8. درج بیش از یک نوشتپار منقول در صفحه توصیه نمی شود .

سازماندهی اطلاعات :

پس از کسب اطلاعات در مورد موضوع و تهیه یادداشتهای لازم باید آنها را بر حسب توالی منطقی بین عناوین داخلی مرتب کرد . هر چه این کار مرتب تر و سامان یافته تر باشد استفاده از آن در تولید متن اصلی سریعتر خواهد بود .

تولید متن اصلی

این مرحله مهمترین و اساسی ترین مرحله کاراست در همین مرحله است که کار دشوار و ظریف تولید متن انجام می شود . تمام عناصر کانال ارائه کننده در این مرحله نقش دارند ( خواه نقش منفی و خواه نقش مثبت )

 

 

 

امکاناتی را که قبل از نوشتن باید فراهم کرد :

علاوه بر تهیه وسایل معمول و نیز انتخاب زمان و مکان مناسب امکانات زیر باید آماده گردد :

  • فرهنگ لغات فارسی
  • فرهنگ لغات بیگانه ( یک زبانه )
  • کتاب آیین نگارش
  • کتاب دستور زبان فارسی
  • دائره المعارف فارسی و بیگانه
  • فرهنگ لغات تخصصی
  • فرهنگ لغات فارسی – بیگانه 

 

روش کار در تولید متن اصلی :


  1. تهیه پیش نویس متن اصلی
  2. بازخوانی و انجام اصلاحات ( کنترل کمی و کیفی ) و تهیه نسخه اول
  3. درج پانوشت ها
  4. درج شکلها و جدولها
  5. نوشتن نتیجه و خلاصه نهایی
  6. دیگرخوانی و اعمال نظرات منطقی و سازنده دیگران
  7. بازخوانی و کنترل کمی – کیفی نهایی
  8. ویرایش نهایی و تهیه نسخه نهایی

 

روش کار در تهیه پیش نویس :

  1. بررسی درباره طرح اولیه متن اصلی و اعمال تغییرات لازم
  2. تصمیم گیری نهایی در مورد توالی منطقی عناوین داخلی ( در سطوح مختلف )
  3. انتخاب یک عنوان داخلی با رعایت توالی منطقی
  4. بررسی یادداشتهای مربوط به این عنوان
  5. اندیشیدن به خصوصیات مخاطب و هدف اصلی ارائه
  6. طرح ایده اصلی ذیل همین عنوان داخلی و مقدمه چینی
  7. تعرف مفاهیم و اصطلاحاتی که در طول بحث استفاده می شوند
  8. شرح وبسط موضوع با استفاده از عناوین داخلی تر
  9. تنظیم درست نوشتپارهای مربوط به نتیجه بحث مطرح شده ذیل همین عنوان داخلی
  10.  انتخاب عنوان داخلی بعدی با رعایت توالی منطقی و تکرار کار از شماره 4 به بعد

 

روشهای متداول بسط یا پرداختن به موضوع ( در متون علمی – فنی ):

  • بسط مکانی
  • بسط زمانی
  • بسط از مطلب آشنا به ناآشنا ( معلوم به مجهول )
  • بسط از طریق تشابه
  • بسط از ساده به پیچیده
  • بسط از طریق تضاد
  • بسط از علت به معلول ( ا ثر به نتیجه )
  • بسط از معلول به علت ( نتیجه به اثر )
  • بسط از جزء به کل

 

خصوصیات نوشتپار ( پاراگراف ) :

  1. مقداری از متن است که فقط یک ایده ساده را بیان می کند
  2. بهتر است اندازه اش بین 100 تا 150 کلمه باشد
  3. با یک یا دو جمله اصلی شروع می‌شود که در آنها ایده اصلی مطرح می‌شود
  4. دارای تعدادی جمله توضیحی است که به کمک آنها ایده طرح شده در جمله های آغازین شرح داده می شود
  5. واحد کنترل کمی - کیفی و نیز واحد انتقال اطلاعات است
  6. بین هر دو نوشتپار پی در پی باید ارتباط معنایی و انسجام مفهومی و ساختاری برقرار شود
  7. هر نوشتپار را می توان یک تصنیف در مقیاس کوچک دانست که به خودی خود کامل است
  8. جملات نوشتپار توالی منطقی دارند ( به ویژه در متون علمی- فنی ) که به این ویژگی توالی گوییم.
  9. نکات مهم با جملات با معنی تر ، صریح تر ، و با تاکید بیشتر نوشته می‌شوند . این ویژگی نوشتپار را تاکیدمندی می نامیم .

 

 

ایده ای که در یک نوشتپار از یک متن علمی یا فنی مطرح و تشریح می شود معمولا مربوط است به :

  • تعریف یک مفهوم، پدیده ، روش یا مسئله
  • رده بندی پدیده یا روشها
  • مقایسه پدیده ها ، روشها و ...
  • تحلیل و بررسی یک پدیده یا روش
  • ارائه مثال از یک پدیده و شرح آن

کنترل کمی :

نوشتپار در متون علمی – فنی نه باید چنان موجز باشد که مانع انتقال ایده به خواننده شود و نه چنان مفصل که خسته کننده شود و خواننده احساس کند که توضیحات اضافی و نالازم را خوانده است .

روش کار در کنترل کمی :

  1. شمارش کلمات هر جمله از نوشتپار
  2. ایجاد تعادل نسبی در اندازه جملات و در صورت لزوم تقسیم جمله طولانی به دو جمله و بر عکس
  3. حذف کلمات و عبارات غیر لازم از هر جمله
  4. ایجاد تعادل نسبی در اندازه های نوشتپارهای پی در پی

کنترل کیفی :

کنترل کیفی را هم باید نوشتپار به نوشتپار انجام داد . این کنترل باید هم از نظر محتوایی و هم از نظر صوری انجام پذیرد .

جنبه هایی که در کنترل کیفی در مورد متون علمی– فنی باید به آنها توجه کرد :

-          اعتبار و دقت علمی – فنی

-          وجود ارتباط معنایی و انسجام آنها بین نوشتپارهای پی در پی

-          منطق مندی و صحت استدلالها

-          انتخاب مناسب عنوان اصلی و عناوین داخلی

-          رعایت ویژگیهای سبک و زبان متن علمی – فنی

-          انتخاب درست و بجای کلمات

-          وجود مقدمه مناسب

-          رعایت آیین نگارش

-          استفاده درست و به جا از علائم سجاوندی

-          نوشتن درست ارقام و اعداد

-          درج درست پانوشتها

-          انتخاب معادل اصطلاحات بیگانه و نوشتن صحیح املای آنها

-          درج صحیح نوشتپار منقول

-          وضوح شکلها و جدولها

-          انتخاب محل مناسب برای درج شکلها و جدولها

-          مناسب بودن رسم الخط 

-          نوشتن درست فرمولها ، واحدها ، مقیاس ها و کوته نوشتها

-          رعایت حاشیه گذاری مناسب

-          انتخاب رنگ های مناسب برای جوهر

 

پس از کنترل کمی و کیفی پیش نویس اولین نسخه متن اصلی را آماده می کنیم اما بهتر است در این مرحله متن را جهت مطالعه و اظهارنظر به افراد دیگر داد .

این افراد باید بصورت زیر انتخاب شوند :

-          فرد یا افرادی با خصوصیات مخاطب

-          یک یا چند نفر با معلومات همسطح با معلومات ارائه کننده در موضوع

-          یک یا چند نفر با معلوملت فراسطح معلومات ارائه کننده در موضوع

تنظیم ساختار سه بخشی

در ابتدای این  فصل آورده شده که هر ارائه از سه بخش آغازی ، میانی ( اصلی ) و پایانی تشکیل میشود .  بخش میانی از متن اصلی و نتیجه گیری تشکیل میشود . اگر متن اصلی چند فصل داشته باشد بهتر است در پایان هر فصل خلاصه یا نتیجه گیری فصل آورده شود .

   بند یا متن پار ( clause) :

- به تعدادی نوشتپار ذیل داخلی ترین عنوان در یک شاخه از طرح اولیه بند یا متن پار گوییم . متن پار کمیتی از متن است که خود یک عنوان دارد ودر درونش دیگر عنوانی وجود ندارد و از تعدادی نوشتپار تشکیل شده است .

 

 

 متن پار مرکب یا متن بخش :

متن پار ممکن است مرکب باشد یعنی چند متن پار در درون خود داشته باشد . در شکل زیر ساختار متن پار مرکب نشان داده شده است . می توان متن پار مرکب را متن بخش نامید .

 عنوان داخلی

 

 

قسمت یا فصل :

روشن است که در یک ارائه با کمیت زیاد مثلا گزارش تفصیلی یا کتاب متن بخش نیز می تواند مرکب باشد یعنی تعدادی متن بخش دارای یک عنوان داخلی که می توان آن را قسمت یا فصل نامید .

 

شالوده ارسطویی :

اجزاء متن اصلی یعنی متن پار ، متن بخش و ... و حتی خود نوشتپار باید شالوده ای داشته باشد شامل مقدمه ، شرح و نتیجه که اصطلاحا به آن شالوده ارسطویی می گویند.

 

چند توصیه برای نگارش بهتر :

  1. دقت در انتخاب نوع کاغذ ، رنگ جوهر ، حاشیه گذاری مناسب ، خوانانویسی و نقطه گذاری
  2. بهگزینی واژه ها و دقت در انتخاب الفاظ
  3. درست نویسی واژه ها و پیروی از قواعد منطقی املای فارسی
  4. پیروی از دستور زبا فارسی و پرهیز از استعمال کلمات و ترکیبات نادرست
  5. ساده نویسی و پرهیز از عبارت پردازی و فضل فروشی
  6. کوتاه نویسی و پرهیز از تفصیلهای نابجا
  7. حقیقت نویسی و پیروی از منطق و استدلال
  8. دقت در مقدمه چینی و نتیجه گیری
  9. تیزبینی و باریک بینی
  10. تصحیح و وارسی نوشته و حک و اصلاح مکرر

 

اجزای بخش آغازین در یک ارائه کتبی:

-          جلد ( روی جلد )

-          صفحه سفید ابتدایی ( برگ آزاد )

-          صفحه عنوان

-          صفحع رعایت شئون فرهنگی

-          صفحه نظر داوران

-          پیشگفتار

-          اپی نگاشت ( epigraph)

-          صفحه های تقدیم وسپاس

-          صفحه های فهرست مطالب

-          صفحه های فهرست جدولها و شکلها

-          صفحه های فهرست نمادها و نشانه ها ( می تواند در بخش پیوستها گذاشته شود )

-          چکیده مولف

 

اجزای بخش پایانی در یک ارائه کتبی:

-          پیشنهادات و نظرات

-          پیوستها

-          فهرست منابع

-          چکیده ( به زبان انگلیسی )

-          صفحه عنوان ( به زبان انگلیسی )

-          صفحه سفید انتهایی

-          جلد ( پشت جلد )

 

اجزاء درون بخش میانی در یک ارائه کتبی:

این اجزاء عبارتند از پانوشت ، شکل ، جدول ، نتیجه نهایی و خلاصه نهایی و متن اصلی که جزء اصلی این این بخش است .

 پانوشت :

پانوشت که به آن زیرنوشته ، پی نوشت ، پابرگ ، زیرنویس و پاورقی هم گفته می شود : کلمه ، عبارت ، جمله یا جملاتی است که در پایین متن اصلی در صفحه نوشته می‌شود و با موضوع مطرح شده در متن صفحه رابطه معنایی و موضوعی دارد . گاه به پانوشت حاشیه هم می‌گویند .

انواع پانوشت :

  1. استنادی
  2. ارجاعی
  3. توضیحی
  4. اطلاع دهنده

منظور از نوشتن پانوشت :

-          رعایت امانت : در نقل قول و در تلخیص باید منبع مرجع را معرفی کنیم

-          اعتبار بخشیدن به مطلبی که می نویسیم

-          ارجاع دادن خواننده به قسمتی دیگر از متن

-          توضیح بیشتر درباره ایده ای که در متن مطرح شده است

-          دادن اطلاعاتی به خواننده از قبیل : املاء اسامی بیگانه ، معادل بیگانه یک اصطلاح فارسی ، معرفی اجمالی یک شخصیت – یک مکان – یک رویداد و یک برهه تاریخی

 

نحوه نوشتن پانوشت استنادی و ارجاعی:

در ساده ترین صورت و صرفنظر از پاره ای جزئیات در بار اول ارجاع یا استناد باید سه مجموعه اطلاع به خواننده داده شود :

 

 

 

 

 

 

   مشخصات مولف +  مشخصات منبع + مشخصات نشر

 

مشخصات نشر

مشخصات منبع

مشخصات مولف

   نوع

  منبع

نام ناشر ویرگول محل نشر ویرگول تاریخ

عنوان کتاب ویرگول شماره مجلد ویرگول شماره ویراست ویرگول نام و نام خانوادگی مترجم ویرگول

نام ونام خانوادگی مولف ویرگول

  کتاب

عنوان مجله ویرگول شماره مسلسل ویرگول تاریخ نقطه ویرگول شماره صفحه (ها) نقطه

عنوان مقاله (محصور در علامت ”‌ ” ) ویرگول 

به همان صورت بالا

        مقاله    از مجله

عنوان روزنامه ویرگول محل انتشار ویرگول تاریخ کامل ویرگول شماره صفحه ویرگول شماره ستون نقطه

عنوان مقاله ویرگول 

به همان صورت بالا

مقاله از روزنامه

شماره مجلد ویرگول تاریخ نقطه ویرگول شماره صفحه (ها) ویرگول

عنوان دائره المعارف ویرگول

به همان صورت بالا

مقاله از دائره المعارف

نام ناشر ویرگول محل نشر ویرگول تاریخ نقطه ویرگول شماره صفحه(ها) نقطه

عنوان فرهنگ لغات ویرگول

به همان صورت بالا

فرهنگ لغت

روش استناد یا ارجاع در متون علمی – فنی :

معمولا در متن علمی – فنی به جای استفاده از پانوشت استنادی یا ارجاعی در همان متن به یکی از دو روش زیر عمل می شود :

 

1- ( نام خانوادگی مولف ، شماره منبع در فهرست منابع و شماره صفحه )

 مثال : در متن فارسی ( بیرشک ، 7 ، ص 20)

 در متن بیگانه (  knuth / 8 / p.52)

 

2- ( نام و نام خانوادگی مولف تاریخ نشر )

 

 مثال : در متن فارسی ( ادیب سلطانی 1365)

 در متن بیگانه ( tannbaum 1997 )

اگر از یک مولف بیش از یک اثر در فهرست آمده باشد آنها را به کمک حروف الفبا مشخص می کنیم .

 مثال : ( آرام 1358- الف )

 

استفاده از شکل و جدول

 

  شکل :

  شکل امکانی است برای کمک به افزایش وضوح ارائه و سرعت بخشیدن و آسان کردن دریافت و درک مطلب برای مخاطب .

  استفاده از شکل در متون علمی – فنی بسیار رایج است . نقش اطلاع رسانی یک شکل خوب و مناسب معادل نقش صدها کلمه است .

 

  گونه های مختلف شکل :

-          رسم

-          عکس 

-          نقشه

-          منحنی

-          گراف

-          نمودار ( خطی ، میله ای ، سطحی ، حجمی ، پیکتو گراف و ... )

 

تعداد شکلها و جدولها

تعداد صفحات

1 یا 2

2/1

1 یا 2

1

1 یا 2

2

1-6

3

1-8

4

1-12

6

1-15

8

   ویژگیهای شکل :

-          سادگی و وضوح

-          وحدت ایده

-          استقلال از متن

-          تناسب با متناظر واقعی

-          مقیاس داشته باشد

-          دارای نمادها و علائم راهنمای لازم باشد

-          دارای شماره و عنوان باشد

-          اندازه مناسب

 

   محل درج و نحوه ارجاع شکل :

   شکل باید حتی الامکان نزدیک به متن مربوطه اش و بین دو نوشتپار و با دو سطر فاصله از آنها درج   شود اگر حداکثر 3 صفحه از متن مربوطه اش فاصله داشته باشد قید شماره شکل برای ارجاع به آن کفایت   می کند در غیر اینصورت شماره صفحه را هم باید قید کرد . اگر شکل از منبعی گرفته شده باشد حتما باید منبع را معرفی کنیم .

 

  جدول :

    جدول ساختاری است منظم حاوی مجموعه ای از داده ها مانند رقمها ، نشانه ها ، کوته نوشتها ، نامها وخلاصه مطالب که معمولا بهم مربوطند و یا ربط داده می شوند . جدول امکانی است برای ارائه یک ایده و یا جمع بندی یک بحث و به عنوان وسیله تجزیه و تحلیل کمی و کیفی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد .

 

   ویژگیهای جدول :

-          جدول باید ساده و واضح و خوشنما باشد

-          جدول باید فشرده و منحصر باشد

-          جدول باید وحدت ایده داشته باشد

-          جدول باید استقلال وجودی داشته باشد

-          جدول باید قابل ارائه بصورتهای مختلف چاپی باشد

-          اندازه اش مناسب باشد

-          کرانهای راست و چپ جدول باید از کرانهای راست و چپ کاغذ فاصله داشته باشد

-          برای رسم جدول استفاده از سه خط افقی کافی است

-          جدول باید دارای شماره و عنوان باشد

-          جدول لزوما همیشه حاوی اعداد و ارقام نیست

-          در متن باید توضیحاتی در حد لازم و اختصار در مورد جدول آورده شود

 

جدول ...... : .........................

____________________________________________________________________

......

......

......

عنوان ستون

عنوان ستون

 

 

____________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

رنگ کاغذ

رنگ جوهر

ردیف

زرد

سیاه

1

سفید

سبز

2

سفید

قرمز

3

سفید

آبی

4

آبی

سفید

5

سفید

سیاه

6

قرمز

زرد

7

سبز

سفید

8

قرمز

سفید

9

سیاه

سفید

10

زرد

قرمز

11

قرمز

سبز

12

سبز

قرمز

13

قرمز

آبی

14

نتیجه و خلاصه :

این دو جزء در پایان متن اصلی درج می شوند. اندازه نتیجه و خلاصه بستگی به اندازه متن اصلی دارد مثلا در مورد مقاله علمی – فنی ( 8 تا12 صفحه ) هر یک از این دو جزء یک یا دو نوشتپار است .

 

نتیجه :

هر مطلبی که نوشته می شود به ویژه مطالب علمی و فنی نتیجه ای دارد . نتیجه یک مطلب منظور اصلی و نهایی آن است . مخاطب ارائه نوشتاری همیشه انتظار دارد که از نتیجه نهایی آن گونه که مورد نظر ارائه کننده است آگاه شود و احیانا ان را با نتیجه ای که خود از متن اصلی می‌گیرد مقایسه کند .

 

نحوه تنظیم نتیجه :

در تنظیم نتیجه ضمن جمع بندی استدلالها و بیان مختصر ارتباط منطقی بین مفاهیم اساسی و ایده اصلی بحث نتیجه یا نتایج مهم را بصورت ساده و واضح بیان می کنیم . چنانچه متن اصلی از چند فصل یا قسمت تشکیل شده باشد بهتر است نتیجه هر فصل در انتهای آن درج شود .

 

خلاصه :

خلاصه نوع خاصی از چکیده عام است و هدف از درج آن کم و بیش همان است که در بحث چکیده مولف خواهد آمد اما تفاوتهایی با چکیده مولف دارد . در نوشتن خلاصه فرض بر این است که خواننده متن را خوانده است در حالیکه در چکیده مولف چنین نیست .

روش تنظیم خلاصه :

 در تنظیم خلاصه یک ارائه کتبی علمی – فنی هرچند می‌توان به روش گفته شده در بحث تلخیص عمل کرداما باید توجه داشت که چنین خلاصه ای باید به گونه‌ای نوشته شود که پاسخ پر سشهای زیر از آن بدست آید :

  • موضوع یا مسئله دقیقا چه بوده است
  • حیطه و حدود آن چگونه بوده است
  • چه کارهایی انجام شده است ؟
  • چه راه حل هایی ارائه شده است ؟

 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()