آمار انواع بازاریابی - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

انواع بازاریابی
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:٢۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳۸٧
 
     بازار یابی دارای دامنه بسیار گسترده ای است که تمام امور زندگی بشر را در بر می گیرد. زیرا طبق تعریفی که از محصول داشتیم محصول هر چیزی است که به نحوی نیاز یا خواسته ای را بر آورده سازد.
 

بازاریابی خود (شخصی)

     بازار یابی شخصی یعنی تمام فعالیتهایی که برای ایجاد حفظ یا تغییر طرز فکر و برداشت رقبا و دیگران نسبت به فرد انجام می گیرد. این نوع بازاریابی برای هر کس در هرجا از استخدام تا ازدواج و دیگر امور زندگی می تواند موثر و مفید باشد. بازاریابی شخصی باعث افزایش اعتماد به نفس ، امید و کامیابی افراد می شود. بازاریابی شخصی یعنی شناساندن و عرضه قابلیتها و توانایی های خود به افرادی که خواهان و نیازمند آن هستند.

بازاریابی سازمان

     بازاریابی سازمان یعنی تمام فعالیتهایی که باعث ایجاد ، تغییر یا حفظ  طرز تلقی، رفتار و برداشت مخاطبان نسبت به سازمان می شود. مسئولان روابط عمومی سازمانها بازاریابابی هستند که می توانند سازمان را در جامعه بدرستی بشناسانند و تصویری از آن ارائه دهند. در بازاریابی سازمان باید تجسم و تصور مردم را نسبت به سازمان بدقت ارزیابی کرد و آن را بهبود بخشید.

بازاریابی مکان

     یکی از بزرگترین منابع درآمد بسیاری از کشورها یا شهرها جذب توریست یا گردشگر است. توانایی در بازار یابی مکانها ، نیازمند آشنایی با فعالیتهای بازاریابی ویژه ای است که افراد خاصی می طلبد. بازاریابی مکان یعنی تمام فعالیتهای مربوط به آگاه کردن جلب نظر مردم و جذب آنها و تغییر طرز تلقی آنها از مکانها و امکانات یک منطقه با کشور است. این نوع بازار یابی برای جامعه بسیار سازنده و مفید است.

بازاریابی ایده

     محصول در بازاریابی یعنی هر چیزی که به نوعی خواسته یا نیازی را برآورده سازد، ایده محصولی است که پاسخگوی نیازها و نیازمندان گوناگونی است. بازاریابی ایده یعنی ارائه و عرضه اندیشه نظر یا ایده برای ایجاد تفاهم ، تغییر رفتارها و باورهای مردم و سازمانها .

بازاریابی خدماتی

     در این نوع بازاریابی مدیران چندان فعال نبوده اند ، اما سازمانهای خدماتی که اصول بازاریابی را پذیرفته اند و برنامه های خود را به پایه چهار عنصر آمیخته بازاریابی بنا کرده اند به نتایج مثبتی رسیده اند. میزان استفاده از خدمات و اشتغال به کار های خدماتی در همه جوامع رو به افزایش است و هرچه تجارب و فعالیتها پیچیده تر باشد امور خدماتی رشد بیشتری می یابد.

ویژگیهای امور خدماتی

     1- ناملموس بودن : خدنات ناملموس هستند یعنی نمی توان آنها را پیش از خرید دید ، لمس کرد یا حس نمود. وظیفه اصلی بازاریابی خدمات این است که به گونه ای خدمت را قابل لمس کند یا مطیع کار بر آنها را نشان دهد.

     2- نامشابه بودن و ناپیوستگی : امور خدماتی ممکن است از لحاظ کیفیت خوب یا بد باشد. با استفاده از خطوط تولیدی پیشرفته کیفیت محصولات دارای پیوستگی و تدام بیشتری شده است اما خدمات همیشه متغیرند.

     3- تفکیک نا پذیری : در اغلب موارد مصرف کنندگان نه می توانند و نه می خواهند تا خدمت را از ارائه دهنده آن و وضعیت و شرایط دریافت خدمات جدا سازند.

     4- غیر قابل ذخیره بودن : ذخیره خدمات با محصولات متفاوت است .

     با توجه به چهار ویژگی خدمات می توان محصولات را از خدمات متمایز ساخت . موسسات گوناگونی وجود دارند که خدماتی - تولیدی هستند و ترکیبی از محصولات ملموس و نا ملموس را ارائه می دهند.

مدیریت بازاریابی خدمات

     در بازاریابی خدماتی کارکنان نقش عمده ای در جذب مشتری دارند این جنبه از بازاریابی خدماتی موضوع تازه ای را مطرح ساخته است که آن را بازاریابی داخلی می نامند. بدین معنی که کارکنان در داخل سازمان برای موفقیت سازمانهای خدماتی نقش حیاتی دارند.

آمیخته بازاریابی خدمات

     شامل هفت عامل می باشد :

     1- محصول : دو عامل در این ضمیمه وجود دارد    الف) حق انحصاری : یکی از ویژگیهای هر محصول جدید ، قابلیت اختراع و حق امتیاز آن است.   ب) نام و نشان : که از زمینه های مهم در بازاریابی محصولات است.

     2- قیمت : در فعالیتهای خدماتی قیمت با روشهای مختلفی تعیین می گردد. مانند : قیمت تمام شده یا هزینه بعلاوه سود، یا روش نرخ بازگشت سرمایه گذاری.

     3- توزیع یا مکان : به دلیل تفکیک نا پذیر بودن خدمات از ارائه دهندگان آن عامل توزیع در استراتژی بازاریابی خدمات اهمیت بسیاری دارد. مکان هم در عامل جذب مشتری از اهمیت برخوردار است.

     4- ترفیع : در بسیاری از موارد روشهای ترفیعی محصولات و خدمات مشابه اند اما روابط عمومی یکی از روش های مهم در خدمات محسوب می شود.

     5- کارکنان : افراد سازمان خدماتی یا کارکنانی که خدمات را به مشتریان ارائه می دهند عوامل اصلی بازاریابی خدماتی به حساب می آید. زیرا بسیاری از مشتریان ارائه دهندگان خدمات رابه نام سازمان می شناسند.

     6- امکانات و دارائیهای فیزیکی :  در زمینه خدمات علاوه بر تاسیسات و امکانات مشهود باید به امکانات غیر مشهود نیز توجه کنیم.

     7- مدیریت عملیات با فرآیند : مدیریت عملیات ، موجود بودن و کیفیت مناسب پایدار خدمات را تضمین می کند. وظیفه و نقش این عنصر آمیخته بازاریابی خدماتی ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای خدمات است.

     آینده خدمات ، همرا با پیشرفت تکنولوژی و سرعت فزاینده دگرگونی ها بسیاری از زمینه ای خدماتی در حال تغییر است . این تغییرات خود ایجاد کننده انواع خدمات تازه ای است که برای اداره آنها به مدیران کار آمد در همه زمینه ها از جمله مدیریت بازاریابی خدمات نیاز داریم .


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()