آمار قابل توجه دانشجویان درس تجارت الکترونیکی در نیمسال دوم 94-93 دانشگاه مهندسی - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

قابل توجه دانشجویان درس تجارت الکترونیکی در نیمسال دوم 94-93 دانشگاه مهندسی
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ۱٢:٢٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٤ اسفند ۱۳٩۳
 

شنبه صبح بنده جلسه ایی دارم و امکان حضورم میسر نیست لذا کلاسهایم تا ساعت 12 برگزار نخواهد شد ان شاء ا ... تاریخ و ساعت جلسه فوق العاده  را متعاقبا اعلام می نمایم

1394-01-24 / روز دوشنبه هفته اینده 1394-01-31  ساعت 12 الی 14 جبرانی درس مهندسی تجارت الکترونیکی برگزار خواهد شد حتما حضور بهم برسانید

1394-02-01 / با توجه به تعطیلی های موجود در روز شنبه این نیمسال لطفا هفته آینده روز دوشنبه ساعت 12 الی 14 در کلاس جبراین شرکت بفرمائید

1394-02-21 / فایلهای درس تجارت الکترونیکی تحویل آقای سلیمانی و کارگر می باشد لطفا دریافت بفرمائید

1394-02-28 / بزودی تعدادی نمونه سوال مربوط به نمونه سوالات نیمسالهای قبلی این درس جهت اطلاع  و آشنایی شما در همین وبلاگ اپلود خواهد شد.

1394-03-28/ توضیحا سوالات از مطالبی خواهد بود که در کلاس ارائه گردیده است لذا  نگرانی خاصی نداشته باشید  تعداد 35 سوال تستی و پنج سوال تشریحی / تعدادی نمونه سوال در ادامه مطالب ارائه گردیده است


نمونه سوالات درس  EC  نیمسال دوم 92 دانشگاه بیرجند

نمونه سوالات نیمسال دوم 90 دانشگاه فردوسی مشهد درس سیست های تجارت الکترونیکی

1-       کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. مدل کسب و کار  یک متد انجام کسب و کار است به نحوی که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقای خود را تضمین نماید.
  2. مدل کسب و کار چارچوبی برای خلق پول و ثروت است
  3. هستی شناسی (ontology) مدل کسب وکار الکترونیکی یعنی تعریف محض از مسایل کسب وکار الکترونیکی و وابستگی های آنها در مدل کسب وکار شرکت
  4. فناوری اطلاعات در سازمان موجب تقویت رویکرد وظیفه ای بجای رویکرد فرایندی میشود

2-       بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی سنتی  در تجارت الکترونیکی  :

  1. با همدیگر سازگاری دارند و اما ضرورتی به استفاده توامان دوبازاریابی با همدیگر وجود ندارد
  2.  با همدیگر سازگاری ندارند
  3. مکمل همدیگر می باشند
  4. هیچکدام

3-       کدامیک از عبارت زیر صحیح نمی باشد

  1. درگاه عبارت است از نقطه اولیه ورود به وب ، همراه با تامین محتوای تخصصی وخدمات دیگر
  2. ویترین مجازی عبارت است از فروش محصولات فیزیکی به طورمستقیم به مصرف کننده ویا کسب وکارهای فردی
  3. مصرف کننده در کسبو کار الکترونیکی فردی است که کالا یا خدمات را با انگیزه کسب و کار خریداری می نماید
    1. مایک راپا مدل های کسب و کار شامل واسطه‌گری ، تبلیغات ، داده محوری ، تولیدی ، همکاری ،جامعه‌ای ،کاربردی ،عضویت را به عنوان مدلهای کسب و کار تحت وب معرفی نموده است

4-       ............................. شامل تمامی فعالیت های اقتصادی است که در آن ها از شبکه های الکترونیکی به عنوان رسانه تجاری استفاده می شود و شامل اقداماتی که برای اتصال به اینترنت و تهیه سخت افزار و یا نرم افزار لازم برای راه اندازی یک بازار فروش اینترنتی مبتنی بر صفحات وب، به کار می روند.

  1. کسب و کار اینترنتی   b.      اقتصاد اینترنتی     c.      اقتصاد کلان    d. سیاست اقتصادی

5-       کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. از منظر یا دیدگاه فرآیند های کسب و کار، تجارت‌الکترونیکی بکارگیری فن‌آوری برای خودکارسازی تبادلات کسب و کار و جریان کار محسوب میشود
  2. از منظر یا دیدگاه مشارکتی، تجارت‌الکترونیکی چارچوبی است که شرایط لازم را برای شراکت افراد در داخل سازمان و حتی خارج از سازمان فراهم می‌کند.
  3. از منظر یا دیدگاه جامعه ، تجارت‌الکترونیکی مکانی را برای افراد یک جامعه فراهم می‌نماید تا بتوانند در آن مکان آموزش ببینند، مشارکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
  4. ماهیت کالاهای محسوس یا قابل لمس (Tangible) در تجارت الکترونیکی فقط شامل کالاهای فیزیکی  فاسد شدنی ( Perishable )   و فاسد نشدنی ( Non-Perishable )   میشود.

6-       کدامیک از کلمات زیر برای تکمیل مفهوم عبارت ".................. از یک پایگاه داده مرتبط با ویژگیهای محصول، یک بخش جستجو و یک بخش تصویری تشکیل شده و زیر ساخت اصلی اکثر سایت‌های فروش تجارت الکترونیکی می‌باشند. " صحیح می باشد

a

موتورهای جستجو

b

پورتال سازمانی

c

کاتالوگ‌های الکترونیکی

d

عاملهای هوشمند

 

7-       به گروهی از شرکتها و افراد گفته میشود که کالا یا خدمت را از تولید کننده به مشتری و مصرف کننده نهایی انتقال می‌دهند.

a

عمده‌فروش‌ها

b

خرده‌فروش‌ها

c

واسطه‌های اطلاعاتی

d

هر سه صحیح است

 

8-       در چار چوب روش پورتر تجارت الکترونیکی با توجه به کدام سه اصل زیر منجر به افزایش توان رقابتی بنگاه ها می شود

  1. رهبری بهای تمام شده ، تمایز محصول وتمرکز (استراتژی رقابتی)
  2. ورود شرکت های جدید به اقتصاد وایجاد محصولات جایگزین
  3. حذف واسطه گری وموانع استراتژیک
  4. هر سه مورد صحیح است

9-       کدامیک از کلمات زیر برای تعریف یا عبارت " معمولا ............  در تجارت الکترونیکی از نوع بنگاه به بنگاه مورد استفاده قرار می گیرد و به دو دسته خرید فوری و منبع یابی استراتژیک تقسیم می شوند. " مناسب می باشد

a

فروشگاه الکترونیکی

b

زنجیره تامین

c

بیمه الکترونیکی

d

تدارکات الکترونیکی

10-    کدامیک از عبارت زیر صحیح نمی باشد

  1. در مزاید معکوس پیشنهاد دهندگان لیست کالاها و یا خدمات مورد نیاز خود  به همراه بالاترین قیمتی که توان پرداختی آن را دارند  برای فروشندگان ارسال نموده و فروشندگان بالقوه که توان تأمین کالا و یا خدمات را دارند  لیست ها را برای یکدیگر ارسال و نهایتا لیست نهایی را برای خریداران ارسال می نمایند در این روش بهترین قیمت حاصل می شود
  2. در حراج مستقیم خریداران برای تعیین قیمت کالای خاص دعوت شده و با استفاده از قیمت های از پیش تعیین شده (کارشناسی) قیمت های پیشنهادی (بالاترین قیمت) به عنوان قیمت کالا منظور می شود.
  3. در مزایده هلندی در بازارهای الکترونیکی، اپراتور بازار برای یک کالای خاص قیمت بالایی را روی تابلو اعلانات اعلام کرده  و خریداران را دعوت به خرید می نماید . در فواصل تعیین شده در بازار این قیمت شکسته شده و به قدری کاسته می شود که خریداران بتوانند از عهده پرداخت آن برآیند.
  4. در تجارت الکترونیکی نرخ استفاده در واقع درصدی از کاربران است که به خرید انلاین می پردازند و نرخ کلیک درصدی از کاربران که انتظار می رود در طول مدت زمانی معین بر روی بنر تبلیغاتی شرکت کلیک کنند می باشد.

11-    کدامیک از کلمات زیر برای تعریف " بعضی ویژگی های وب سایت منجر به تأثیر گذاری بر روی کاربر شده و میانگین زمان حضور او در وب سایت را افزایش می دهند. "  مناسب می باشد

a

بنر

b

واحد مشاهده

c

اتاق های گفتگو(chatroom)

d

چسبندگی

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

12-    به فروشندگانی که علاوه بر فروشگاه های فیزیکی در فضای اینترنت فروشگاه های اینترنتی هم دارند .......   گفته میشود

a

Brick and Mortar

b

Click and Mortar

c

e-marketplace

d

e-shopping

 

 

 

 

 

 

 

 

13-    مدیریت  زنجیره تامین در تجارت الکترونیکی نوع  B2C  شامل کدام دسته از عوامل زیر می باشد

  1. تامین کننده ، تولید کننده ، توزیع کننده ، مصرف کننده
  2. تامین کننده ، تولید کننده ، توزیع کننده ، خرده فروش ، مصرف کننده
  3. تامین کننده ، تولید کننده ، توزیع کننده ، خرده فروش
  4. تامین کننده ، واسطه ، مصرف کننده

14-    کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. در  B2C  بعضی از محصولات همچون نرم افزار ، کتابهای الکترونیکی ، موسیقی، فیلم،... در همان زمان خرید قابل دریافت از سایت فروشگاه تجارت الکترونیکی است.
  2. خریدار قادر است کلیه فروشگاه ها را برای یافتن مناسبترین قیمت برای کالای مورد نظر خود جستجو کند.
  3. خرده‌فروشی Online، از نوع B2C است  و  بیشترین سهم تجارت الکترونیک مربوط به نوع B2B  است.
  4. مراحل تجارت الکترونیکی در  B2C  به ترتیب شامل بررسی ، مذاکره ، قرارداد ، پرداخت ، تحویل و خدمات پس از فروش می باشد.

15-    مراحل راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیکی  نوع  B2C شامل کدام دسته از اقدامات زیر می باشد .

  1. انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، اجاره فضای اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بازاریابی و تبلیغ و جذب مشتری ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت
  2. تاسیس شرکت ، انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، طراحی و ساخت سایت ، اجاره فضاء اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت
  3. انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، طراحی و ساخت سایت ، اجاره فضای اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بازاریابی و تبلیغ و جذب مشتری ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت
  4. انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، قیمت گذاری محصول یا خدمت ، اجاره فضای اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بازاریابی و تبلیغ و جذب مشتری ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت

16-    کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. پرداخت الکترونیکی در تجارت الکترونیکی نوع  B2C  شامل عناصر  پرداخت کننده (Payer) ، دریافت کننده (Payee)   ، بانک کارگزار مشتری (Issuer) ، بانک کارگزار فروشنده (Acquirer) می باشد
  2. تجارت الکترونیکی نوع C2C  شامل اشخاص خریدار و فروشنده از طریق مزایده‌ها می‌باشد و Ebay.com یکی از معروفترین شرکتهای فعال در این حوزه می باشد
  3. مدل تجارت الکترونیکی که در آن، یک بنگاه، تعدادی محصول یا خدماتی را برای یک بنگاه کارگزار فراهم می‌کند تا آن کارگزار، مشتریان خود را حفظ کند تجارت الکترونیکی  B2B2Cنام  دارد.
  4. مدل تجارت الکترونیکی که در آن، افراد از اینترنت برای فروش محصولات یا خدمات خود، به سازمان‌هایی که بدنبال خرید این محصولات یا خدمات با قیمت پایین تر هستند، استفاده می‌کنند  P2P  نام دارد.

17-    کدامیک از واژه های زیر برای تعریف " .... ، اطمینان و ایمان به قابلیت یک شخص یا سیستم و پایبندی آنها به اصول  اخلاقی، اصول انتزاعی و مجرد ( مثل دانش فنی )  می باشد  " مناسب می باشد.

a

امنیت

b

اعتماد

c

صحت

d

رتبه

18-    عبارت " ایجاد یک محصول یا خدمت مطابق با سلایق مشتری "  معادل واژه :

  1. سفارشی سازی (customization)
  2. یافتن بهترین قیمت (Find the best price)
  3. تعیین قیمت دلخواه name-your-own-price
  4. هیچکدام

19-    در تجارت الکترونیکی ریسک یا خطر  احتمال محقق نشدن پیش بینی های آینده می باشد هر عاملی که موجب محقق نشدن پیش بینی های آینده شود را تحت عنوان ..............  تعریف می کنیم. احتمال محقق نشدن پیش بینی مالی، ریسک مالی را افزایش می دهد و هر عاملی که باعث ایجاد این عدم قاطعیت در پیش بینی ها شود را ..............   می نامیم.

  1. عامل ریسک مالی، عامل ریسک
  2. عامل ریسک سرمایه ، ریسک حقوقی
  3. عامل ریسک ، عامل ریسک مالی
  4. ریسک اعتباری ، عامل ریسک مالی

20-    شاخص آمادگی الکترونیکی عبارت است از  

  1. فقط بررسی میزان دسترسی  افراد یا شرکتهای تجاری به خدمات تلفن ثابت یا همراه، کامپیوترهای شخصی واینترنت می باشد
  2. بررسی میزان آمادگی کشورها برای تحقق جامعه اطلاعاتی  می باشد
  3. فقط چهار چوب کلی قوانین کشور ، و قوانین خاص برای کنترل استفاده ازاینترنت. سهولت ثبت یک تجارت جدید درکشور می باشد
  4. فقط به بررسی میزان سهولت دسترسی به خدمات مشاوره ای تجارت الکترونیکی می پردازد

21-    کدامیک از موارد زیر در ارتباط با قانون تجارت الکترونیکی ایران صحیح نمی باشد

  1. ( داده پیام - Data Message  ) هر نمادی از واقعه ، اطلاعات یا مفهوم است که با وسایل الکترونیکی ، نوری و یا فناوری های جدید اطلاعات تولید ، ارسال ، دریافت ، ذخیره یا پردازش می شود.
  2. ( اصل ساز - Originator  ) منشا اصلی ( داده پیام ) است که ( داده پیام ) به وسیله او یا از طرف او تولید یا ارسال می شود اما شامل شخصی که در خصوص ( داده پیام ) به عنوان واسطه عمل می کند نخواهد شد.
  3. ( تمامیت داده پیام - Integrity  ) عبارت است از موجودیت کامل و بدون تغییر ( داده پیام ) . اعمال ناشی از تصدی سیستم از قبیل ارسال ، ذخیره یا نمایش اطلاعات که به طور معمول انجام می شود خدشه ای به تمامیت ( داده پیام ) وارد نمی کند.
  4. ( رویه ایمن - Secure Method   ) رویه ای است برای تطبیق صحت ثبت ( داده پیام ) ، منشا و مقصد آن بدون تعیین تاریخ و برای یافتن هرگونه خطا یا تغییر در مبادله ، محتوا و یا ذخیره سازی ( داده پیام ) از یک زمان خاص.

22-    در ارتباط با قانون تجارت الکترونیکی کدامیک یک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. ( امضای الکترونیکی - Electronic Signature  ) عبارت از هر نوع علامت منضم شده یا به نحو منطقی متصل شده به ( داده پیام ) است که برای شناسائی اصل ساز ( داده پیام ) مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. ( شخص - Person   ) اعم است از شخص حقیقی و حقوقی و یا سیستم های رایانه ای تحت کنترل آنان.
  3. ( مصرف کننده - Consumer  ) هر شخصی است که به منظوری جز تجارت یا شغل حرفه ای اقدام می کند.
  4. ( تامین کننده - Supplier  ) عبارت از شخصی است که بنا به اهلیت تجاری ، صنفی یا حرفه ای فعالیت می کند.

23-    عقد از راه دور - Distance Contract  به مفهوم

  1. ایجاب و قبول راجع به کالاها و خدمات بین تامین کننده و مصرف کننده با استفاده از وسائل ارتباط از راه دور است.
  2. عبارت از هر نوع وسیله ای است که بدون حضور فیزیکی همزمان تامین کننده و مصرف کننده جهت فروش کالا و خدمات استفاه می شود.
  3. عقد قرارداد کاغذی مستند از طریق مبادله سنتی
  4. هیچکدام

24-    در قانون تجارت الکترونیکی ایران کدامیک از موارد زیر جزء شرایط امضاء الکترونیکی مطمئن می باشد

  1. نسبت به امضاءکننده منحصر به فرد باشد.
  2. هویت امضاءکننده ( داده پیام ) را معلوم نماید.
  3. به وسیله امضاءکننده و یا تحت اراده انحصاری وی صادر شده باشد.
  4. هر سه مورد صحیح می باشد

25-    کدامیک از موارد زیر صحیح می باشد

  1. ارزش اثباتی ( داده پیام ) ها بدون توجه به عوامل مطمئنه ازجمله تناسب روشهای ایمنی به کار گرفته شده با موضوع و منظور مبادله ( داده پیام ) تعیین می شود.
  2. سابقه الکترونیکی مطمئن عبارت از ( داده پیام ) ی است که با رعایت شرایط یک سیستم اطلاعاتی مطمئن ذخیره شده و به هنگام لزوم در دسترس و قابل درک است.
  3. نسبت به ( داده پیام ) مطمئن ، سوابق الکترونیکی مطمئن و امضای الکترونیکی مطمئن انکار و تردید مسموع است
  4. هر ( داده پیام ) ی که توسط شخص ثالث مطابق با شرایط مفاد قانون تجارت الکترونیکی ایران ثبت و نگهداری می شود ، مقرون به صحت نیست .

26-    در قانون تجارت الکترونیکی ایران در هر معامله از راه دور مصرف کننده باید حداقل -------   روزکاری ، وقت برای انصراف ( حق انصراف ) از قبول خود بدون تحمل جریمه و یا ارائه دلیل داشته باشد.تنها هزینه تحمیلی بر مصرف کننده هزینه بازپس فرستادن کالا خواهد بود.

a

هشت

b

هفت

c

سه

d

ده

 

27-    ..........  در جستجوی اطلاعاتی است تا روابط بین مشتریان، محصولات، روش‌های بازاریابی و بازاریاب‌ها را توصیف کند.

a

تحقیقات و پژوهش

b

تحقیقات بازار

c

برنامه ریزی استراتژیک

d

بازاریابی الکترونیکی

28-    مدل توسعه فناوری اطلاعات سازمان مللUNDP     برای مبنای کدامیک از عناصر یا حوزه های توسعه  استوار گردیده است. 

  1. منابع مالی  ،  راهبردها  ،  نهادهای حکومتی  ،پرتالها ، زیر ساخت و تجهیزات 
  2. منابع معنوی  ،  استراتژیها  ،  نهادها  ، محتوا و کاربرد ، زیر ساخت و تجهیزات
  3. منابع انسانی  ،  سیاست ها  ،  نهادها  ، محتوا و کاربرد ، زیرساخت و تجهیزات
  4. منابع حیاتی  ،  سیاست ها  ،  نهادها  ، محتوا و کاربرد ، زیر ساخت علمی

29-    کدامیک از عبارات زیر برای مفهوم هوش تجاری مناسب نمی باشد

  1. از منظر معماری و فرایند به هوش تجاری به عنوان یک چارچوب که عامل افزایش کارایی سازمان و یکپارچگی فرایندها و نهایتا بر فرایندهای تصمیم گیری در سطوح مختلف سازمانی متمرکز است، نگریسته نمی شود.
  2. از منظر بازار، هوش تجاری را ابزاری برای برتری رقابتی و پایشگر و تحلیلگر بازار و مشتریان می داند.
  3. از منظر فناوری نیز هوش تجاری یک سیستم هوشمند است که با پردازش دقیق داده ها، نقطه دخالت سخت افزار و نرم افزار در مغز افزار ها به حساب می آید.
  4. هوش تجاری چیزی نیست مگر فرایند بالابردن سود دهی سازمان در بازار رقابتی با استفاده هوشمندانه از داده‌های موجود در فرایند تصمیم گیری

30-    انواع استانداردهای رایج امضا دیجیتال شامل

  1. امضاء دیجیتال مبتنی بر RSA
  2. استاندارد امضای دیجیتال DSS
  3. استاندارد تراکنش های الکترونیک امن   SET
  4. مورد اول و دوم صحیح می باشد

31-    در تجارت اینترنتی خانگی ( Commerce Internet Home )  نوع تجارت ساده  کدامیک از موارد زیر صحیح می باشد

  1. شغل   Banner hosting یعنی کسب درآمد به واسطه قراردادن بنرهای تبلیغاتی در سایتها و وبلاگهای شخصی
  2. شغل paid to surf   یعنی کسب درآمد به واسطه کانکت بودن و گشت و گذار در اینترنت
  3. شغل offers   یعنی کسب درآمد بواسطه عضویت ساده
  4. هر سه مورد صحیح می باشد

32-    کدامیک از عبارات زیر تعریف مناسبی برای Swift می باشد

a

سیستم بانکی بین المللی

b

انتقال وجه الکترونیکی

c

مبادله الکترونیکی داده‏ها

d

مبادله اینترنتی داده ها

33-    فرض کنید شما دارنده یا مسئول یک سایت تجارت الکترونیکی هستید در این صورت گواهینامه های رسمی SSL بازدید کنندگان سایت شما را قادر میسازد تا:

  1. با شما بصورت کاملا ایمن بدون احتمال استراق سمع (بطور محرمانه) و یا تغییر اطلاعات ارسال شده در هنگام ارتباط بدون امکان ردیابی (صحت اطلاعات)  ارتباط برقرار نمایند.
  2. با پیوندهای موجود در سایت شما به سهولت دادوستد نمایند.
  3. بررسی نمایند که در حال داد و ستد با شما هستند و نه یک سایت متقلب [که احتمالا از اسم و لوگوی شما در سایت خود استفاده نموده است.] (سندیت).
  4. مورد اول و وسوم صحیح می باشد

34-    در انواع کارتهای خرید و اعتباری ، کدام عبارت تعریف مناسبی برای کارت اعتباری (Credit Card) می باشد:

  1. کارتی که با حساب شخصی در بانک ارتباط دارد وبه کمک آن می‏توان موجودی را مستقیماً از بانک ( دستگاه خودپرداز ) دریافت نمود و یا مبلغ مورد نظر را مستقیماً از آن پرداخت کرد . در این روش بیش از سپرده نمی‏توان هزینه کرد . کارت‏های بانک ‏های ایران  از این نوع هستند .
  2.  دارنده این کارت می‏تواند به میزان اعتباری که حساب خود دارد از طریق این کارت خرید کند و یا پول دریافت نماید . ممکن است مبلغ اعتبار فرد پیش از مبلغ سپرده فرد باشد . کارتهای اعتباری دو نوع هستند.
  3.  یک کارت پلاستیکی است که روی آن به اندازه مشخص برای مثال چند کیلو بایت حافظه الکترونیکی تعبیه شده و از طریق اتصال به دستگاه مخصوص قابل شناسایی است .
  4. شبیه کارت حافظه ، یک کارت پلاستیکی است که یک قطعه فلزی شامل حافظه ، پردازنده و نرم افزار مربوط روی آن گنجانده شد و ضمن توان پردازش از امنیت بیشتری نسبت به کارت حافظه برخوردار است

35-    در انواع سایتهای تجاری و خدماتی الکترونیکی کدامیک از عبارات زیر تعریف مناسبی برای واژه معرفی شده نمی باشد

  1. مدل— Portal : این سایتها تقریباً تمام اطلاعاتی را که بیننده سایت به آن نیاز دارد در خود جای داده است
  2. مدل Storefront : سایتی که معرفی کالا ، عملیات فروش روی خط . سرویس دهی و امنیت را یکجا در خود دارد تا ارتباط مستقیم فروشنده و خریدار در آن میسر گردد
  3. مدل Name-Your-Price : مشتری قیمت خود را اعلام می‏دارد و سایت با کمک ارتباطات خود سعی در پیدا کردن محصول مورد نظر با آن قیمت می‏کند
  4. مدل e-services : سایتهای خدمات دهنده تجاری که معمولاً بعنوان شخص ثانی در مبادلات تجاری الکترونیکی وارد عمل می‏شوند.  
     

36-    در صادرات کالا کدامیک از عبارات زیر در رابطه با گواهیهای مرسوم صحیح نمی باشد:

  1. در مواردی که کالای صادراتی مواد غذایی یا انواع قراضه های فلزات و... باشد ارائه گواهی سازمان انرژی اتمی کشور ضروری است
  2. در صورتیکه برای صادرات کالاهائی مقررات استاندارد اجباری وضع شده باشد اخذگواهی استاندارد ازموسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و ارائه آن به گمرک ضروری است.
  3. صادره کننده برای دریافت گواهی مبدا با در دست داشتن فتوکپی اظهار نامه گمرکی و بارنامه کالا به اتاق های بازرگانی وصنایع و معادن مراجعه شود.
  4. گواهی بازرسی  سندی است که توسط اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن  صادر و به موجب آن تایید می گردد که کالای حمل شده با کالای ثبت سفارش شده یکسان است.

37-    در صادرات کالا کدامیک از عبارات یا اصطلاحات زیر صحیح نمی باشد

  1. اصطلاح FOB مستلزم آن است که فروشنده کالا راجهت صدورترخیص کند. این اصطلاح فقط برای حمل و نقل از طریق هوا بین فرودگاه های داخلی کاربرد دارد.
  2. تحویل کالا روی اسکله در بندرمقصد Delivered Ex Quay) DEQ) به مفهوم تحویل کالا هنگامی به انجام می رسد که فروشنده آن رادر بندر مقصدتعیین شده روی اسکله (بارانداز) قبل ازترخیص برای ورود دراختیار خریدار قرار دهد.
  3. تحویل کالا در کنار کشتی Free Along Side Ship) FAS) بدین معنی است که فروشنده تحویل کالا را هنگامی به انجام می رساند که کالا در بندر بارگیری تعیین شده، در کنار کشتی قرار گیرد و خریدار ازاین لحظه به بعد باید کلیه مخارج کالا و خطرهای ازمیان رفتن یا آسیب دیدن آن را به عهده گیرد.
  4. تحویل کالا در محل کار Ex Works) EXW) بدین معنی است که فروشنده تحویل کالا را هنگامی به انجام می رساند که آن رادر محل کار خود (یعنی کارگاه، کارخانه، انبار وغیره) به صورتی که برای صدور ترخیص نشده ودروسیله نقلیه دریافت کننده کالا بارگیری نشده است، دراختیار خریدار قرار می دهد.

38-    در معاملات تجاری کدامیک از عبارات زیر برای روشهای پرداخت صحیح نمی باشد

  1. برات ارزی توسط فروشنده ( ذینفع ) نوشته می شود و از طریق بانک ابلاغ کننده یا بانک ذینفع ارسال می شود و پس از قبول نویسی ، صادرکننده یا فروشنده می تواند بلافاصله و یا بعد از تاریخ تعیین شده مبلغ مندرج در آن را دریافت کند .
  2. اعتبارات اسنادی تعهدی است که بانک گشایش کننده اعتبار برعهده می گیرد تا در قبال اخذ اسناد معینی ، مطالبات ذینفع اعتبار یا فروشنده را بپردازد ، یا برات وی را قبول نویسی کند ، یا حواله های درخواستی وی را پرداخت کند و یا بانک دیگری را مأمور این عملیات نماید.
  3. در مواقعی که فروشنده کالا حاضر به قبول اعتبار اسنادی مدت دار نمی گردد و خریدار به خاطر فقدان نقدینگی قادر به افتتاح اعتبار اسنادی نمی باشد معمولاً خریدار از یک شرکت مالی درخواست می کند که وارد معامله شود و وجه معامله را به فروشنده نقداً پرداخت کند و بهره گیرد . این موسسات را فاینانس مالی می گویند .
  4. برات ارزی (B/E ) یا (Bill of Exchange ) قابل معامله نیست.

39-    در رابطه با  گمرکات کدامیک از اصطلات زیر صحیح نمی باشد

  1.   ارزش   ( Cost Insurance And Freight) CIF کالا  برابر است با :  ارزش کالا ( COST ) + بیمه ( IN SURANC ) + کرایه حمل ( FRESGHT  )
  2.   ترخیص به معنی تسویه حساب با گمرک پس از انجام تشریفات قطعی گمرک است .
  3. اظهار نامه گمرکی عبارتست از هر اظهار یا اقدامی راجع به اطلاعات خاص مورد نیاز گمرک به هر شکل که توسط گمرک توصیه شده یا مورد قبول واقع شده است .
  4. تعرفه  یعنی  حقوق و عوارض مرتبط با  تاجر یا صادر کننده

40-    کدامیک از عبارات زیر برای بیمه الکترونیکی (e-Insurance) صحیح نمی باشد

  1. به معنای عام به عنوان کاربرد اینترنت و فنّاوری اطّلاعات (IT) در تولید و توزیع خدمات بیمه‎ای
  2. در معنای خاص بیمه الکترونیکی را می‎توان به عنوان تأمین یک پوشش بیمه‎ای از طریق بیمه‎نامه‎ایکه به طور برخط (online) درخواست، پیشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد می‎گردد گفته میشود
  3. در سطح جهانی برای پشتیبانی از تحقق پرداخت حق‎بیمه و توزیع بیمه‎نامه به صورت online تاکنون مقرراتی وضع نشده است.
  4. بیمه الکترونیکی هزینه‌های مدیریتی و اداری را از طریق پروسه اتوماسیون کسب و کار کاهش داده و اطلاعات مدیریتی را بهبود می‌بخشد و کارمزد پرداختی به واسطه‌ها را از طریق فروش مستقیم بیمه‌نامه به مشتری کاهش می‌دهد.

41-    در رابطه با انواع سایتهای تجاری و خدماتی الکترونیکی کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد.

  1. سایتهای تجاری با  مدل e-marketplace  ( بازارچه الکترونیکی ) امکان— جستجو و خرید انواع محصولات از فروشندگان مختلف برای خریدار فراهم می‏آورند
  2. مدل Auctions—  سایتهای حراجی با روشهای و متدهای مختلف ، مناسب برای نوع C2C می باشد
  3. مدل—Portal تقریباً تمام اطلاعاتی را که بیننده سایت به آن نیاز دارد در خود جای داده است
  4. مدل Demand-Sensitive Price مشتری قیمت خود را اعلام می‏دارد و سایت با کمک ارتباطات خود سعی در پیدا کردن محصول مورد نظر با آن قیمت می‏کند.

42-    کدامیک از مفاهیم زیر در رابطه با رمزنگاری صحیح نمی باشد

  1. امنیت سیستمهای رمزنگاری بر پایه امنیت الگوریتم  است نه امنیت کلید
  2. رمزنگاری نامتقارن از دو کلید متفاوت که از نظر ریاضی به هم مرتبط هستند استفاده می کند
  3. در رمزنگاری نامتقارن می توان کلید عمومی را بدون نیاز به محرمانگی به طور گسترده ای توزیع نمود ولی کلید خصوصی را باید به طور محرمانه حفظ نمود.
  4. الگوریتمهای درهم سازی یا Hash بر خلاف دو الگوریتم متقارن و نامتقارن از کلید استفاده نمی‌کنند و عمل رمزنگاری به صورت یکطرفه بر روی اطلاعات انجام می‌دهند.

43-    ............. ، یک کلید عمومی را به مجموعه‌ای از اطلاعات شناسایی یک موجودیت پیوند می‌دهد.

  1. امضاء الکترونیکی 
  2. امضاء دیجیتالی
  3. گواهی الکترونیکی
  4. کلید خصوصی

44-    برای پیاده سازی پیاده سازی PKI در نرم افزار های کاربردی کدامیک موارد زیر صحیح می باشد

  1. استفاده از بستر SSL به منظور تامین امنیت بستر انتقال اطلاعات ضروری است
  2. استفاده ازگواهی دیجیتال به منظور احراز هویت کاربر الزامی است
  3. استفاده از امضای دیجیتال به منظور اطمینان از صحت اطلاعات ارائه شده توسط کاربر و  اطمینان از تمامیت داده های موجود در بانک اطلاعاتی ، تشخیص دسترسی و تغییر غیرمجاز اطلاعات و استفاده از مهر زمانی الزامی است
  4. همه موارد صحیح است

45-    در TPS – Accounting and Finance Systems اجزای E-Commerce Applications of Financial Transactions (برنامه های تجارت الکترونیکی تراکنش های مالی) عبارتند از

  1. Global stock exchanges and multiple currencies ، E-Bonds
  2. Factoring online ، Electronic re-presentment of checks
  3. Electronic bill presentment and payments
  4. همه موارد صحیح می باشند

46-    مدیریت تولید و عملیات POM ، مسئول پردازش‌هایی است   که وروردی‌ها را به خروجی‌های مفید تبدیل می‌کند زمینه های  POM  که توسط  فناوری اطلاعات پشتیبانی می‌شوند  عبارتند از :

  1. In-house logistics and materials management -  مدیریت تدارکات درون سازمانی و مواد ، Planning production/operations  -  برنامه‌ریزی تولید / عملیات
  2. Computer-integrated manufacturing (CIM)  -  تولید یک‌پارچه کامپیوتری ، Product lifecycle management (PLM)  -  مدیریت چرخه حیات محصول
  3. Automating design work and manufacturing  - خودکار سازی طراحی و ساخت
  4. همه موارد صحیح می باشند

 

نمونه سوالات پایان ترم درس سیستم های تجارت الکترونیکی دانشگاه بیرجند نیمسال دوم 92

1-    نیارمندیها برای مقدمات پیاده سازی تجارت الکترونیکی ذکر و پلان طراحی ، پیاده سازی و بهره برداری از یک سایت تجارت الکترونیکی B2C   برای فروش کالا و خدمات ( کتاب / لب تاپ / لایسنس نرم افزار )  را ارائه نمائید

2-    شرکتی بهمن یار از چهار سال پیش با تاسیس یک فروشگاه الکترونیکی در زمینه  تجارت انلاین دوربین دیجیتال فعالیت می نماید هم اکنون شرکت قصد دارد تا بر کالاها یا خدماتی که در تمامی صنایع کاربرد دارند، متمرکز شود از دیدگاه بازار استراتژی قبلی و فعلی شرکت را توصیف نمائید

3-    امضاء الکترونیکی و نقش و مراحل کاربرد آن در تجارت الکترونیکی توضیح دهید

4-    مدل چهار مرحله ای و پنج مرحله ای توسعه دولت الکترونیکی یا تجارت الکترونیکی را توضیح نمایید

5-    اصول و چار چوب روش پورتربرای افزایش توان رقابتی بنگاه ها در حوزه تجارت الکترونیکی را توضیح دهید

6-    ازمون خرید الکترونیکی ، رضایتمندی ، وفاداری ، شهرت و اعتماد در بازار الکترونیکی را از زاویه طرفین معامله الکترونیکی توصیف نمائید

7-    برای این فرضیه " که تمرکز بر توسعه اقتصاد اینترنتی در سطح کشور موجب بهبود کیفیت زندگی مردم میشود "  چکیده ، کیلدواژگان و نتیجه مورد نظر خودتان را توضیح دهید

8-    عوامل موثر در اجرای تجارت الکترونیکی را بیان و در باره نقش هر کدام از عوامل توضیح دهید؟

9-    انواع معاملات B2B براساس تعداد خریداران و فروشندگان ( طرفین معامله ) را ذکر نمایید

10-                       در رابطه با اجزای سازمان تجارت الکترونیکی یک کسب و کار توضیح دهید

11-                       در رابطه با سوالات یا ملاحظات امنیت در تجارت الکترونیکی از سه زوایه کاربر ، شرکت و هر دو  اعلام نظر نمایید

12-               Strategic Implementation of E-Commerce

E-Commerce Measuring Benefits

 


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()