آمار طرح کسب و کار ( Business Plan ) - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

طرح کسب و کار ( Business Plan )
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٦:٠٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٩ خرداد ۱۳۸٧
 

طرح کسب و کار مستندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص می کند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی ، نیازها ، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند .


طرح هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، به دلایل زیر لازم است :
1- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند . این موضوع در برآورد میزان سرمایه مورد نیاز، به وی کمک خواهد کرد .
2- بعید به نظر می رسد که مالک کسب و کار، برای راه اندازی آن سرمایه کافی داشته باشد. حمایت کنندگان مالی-بانکها یا سرمایه گذاران ریسکی-باید متقاعد شوند که سرمایه گذاری در کسب و کار جدید، منطقی و درست است .

3 - فرض بر این است که اگر کسب و کار ایده خوبی نداشته باشد، هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن ، باید این موضوع را در مرحله برنامه ریزی و قبل از هدر رفتن مقدار زیادی از زمان و هزینه، شناسایی کنند .

اجزای یک طرح کسب و کار :


1- اهداف کلی

2- مشخصات مجری طرح و همکاران

3- تعریف و توصیف کسب و کار

4 - تحلیل استراتژی بازار

5 - تحلیل مالی

6 - خلاصه

نمونه یک Business Plan:

طرح کسب و کار گروه مشاوران west pacific جهت بازاریابی در سطوح جهانی


Business Plan
‌بازاریابی درسطوح گسترده جهانی
گروه مشاوران west pacific


خلاصه : مشاوران بازاریابی west pacific ، در نظر دارند که سرویس های بازاریابی برای محیط های تجاری تعیین شده اندونزی ،آسیا و ناحیه west pacific ارائه دهند. این طرح در جستجوی این است که رشد عمده ای در فروش و سود کمپانی ، از طریق مشاوره توزیع ( در سطح عمده فروشی ) ، مشاوره پروژه‌ای ، جستجو و تحقیق بازار و تجزیه تحلیل صنعتی ، امکان سنجی ، تجزیه و تحلیل استراتژیک و سرویس‌های گزارش دهی ، در مقایسه با سال گذشته ، ایجاد کند.

ویژگی‌های برجسته این طرح هدف‌گیری‌های آن هستند که بر روی حاشیه سود ( خالص و ناخالص ) متمرکز شده اند. دستیابی به اهداف در زمینه افزایش سود و درآمد ، از طریق اتخاذ یک رویکرد فعال نسبت به مشتریان منتخب ، همکاری با عرضه‌کنندگان تکنولوژی و عرضه‌کنندگان خدمات مهندسی مشهور ممکن می‌شود ، زیرا این رویکردها به کاهش رقابت ، تثبیت قیمتها و کاهش ریسک ، کمک می‌کند.

Business Plan مربوط به بازاریابی این گروه که در اینجا مطرح می‌شود، بر پایه تحقیقات بازاریابی 5 ساله شکل گرفته است که از مارس 1996 الی نوامبر 2000 ادامه داشته است.

داده های بدست آمده در این پژوهش ، اندازه و رشد بازار و اجزاء اصلی تجاری در مناطق مختلف ، نیاز مشتریان ، گرایشهای مصرفی مشتریان و رفتار مصرف را ارزیابی کرده است و پیش‌بینی شده که این روندها در پنج سال آینده نیز به همین شکل ادامه پیدا کنند.

گروه مشاوران west pacific معتقدند که می‌توانند شکافهای موجود در زمینه بازاریابی را بپوشانند و از اجزاء برنامه جدید خود ، سود حاصل کنند.

اهداف :

گروه مشاوران west pacific در نظر دارد که یک سود عادلانه در زمینه سرویس دهی در دو نوع زیر حاصل کند:

( BTOB ) ( Business to Business )‌ ( بین تامین کنندگان )
( BTOC ) ( Business to Customer ) ( بین تامین کنندگان و مشتری )
در زمینه دستیابی به این هدف ، شرکت باید به ارقام زیر دست یابد:

فروش 1/2 میلیون دلار در سال 2001
5/2 میلیون دلار در سال 2002

3 میلیون دلار در سال 2003

6/3 میلیون دلار در سال 2004

3/4 میلیون دلار در سال 2005

حاشیه ناخالص متوسط 18/80%
درآمد خالص از طریق فروش 1/44% در سال 2001
04/45 %در سال 2002

9/45 % در سال 2003

69/46 % در سال 2004

و حدود 50% در سال 2005

ماموریت :

گروه مشاوران بازاریابی west pacific ، به شرکت ها ،‌ نهادهای دولتی ، نهادهای غیردولتی و افراد حقیقی ، سرویس‌های مشاوره قابل اعتماد ، با کیفیت بالا و با قیمت مناسب ، برای برآورده‌سازی اهداف گوناگون ، عرضه می‌کند.

سرویس‌های این گروه شامل :

توسعه تجاری
توسعه بازار
هوش بازار ( تکنولوژی‌های هوشمند بازار )
تجزیه و تحلیل بخش های صنعتی
توسعه سیستم کانال‌ها در مقیاس جهانی
همکاری در زمینه فروش محصولات شرکتهای بین‌المللی ، در بازارهای اندونزی
در حال حاضر ، بازارهای اندونزی با مشکلاتی از قبیل کمبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری مواجه‌اند. با آگاهی از دشواری‌‌ها ، گروه مشاوران west pacific ، بعد از پایان تحصیلات 5 ساله ، به این نتیجه رسیده است که مشتریان بالقوه ، انجام کارها به روشهای هوشمندتر و با پشتیبانی قوی و مؤثر نخبگان بازار ، علاق‌مند هستند.

این مشاوران عقیده دارند که می‌توانند راه‌حل ها و ارزش آفرینی‌های مؤثری به این مشتریان ، ارائه دهند.

مشاوران اجرائی عمده این شرکت ، بیش از 14 سال با برخی از کمپانی‌های مطرح بین‌المللی ( که اصلیت آنها آمریکایی است ) همکری کرده اند و لذا دانش وسیعی در زمینه محیط‌های تجاری آسیا ، اندونزی و اقیانوسیه ، دارا می‌باشند.

عوامل موفقیت کلیدی (بحرانی) :

گروه مشاورین west pacific ، بر دو عامل کلیدی برای موفقیت ، تمرکز کرده است :

I ) عوامل داخلی

II ) عوامل خارجی ( عوامل مرتبط به محیط تجاری )

I ) بررسی عوامل داخلی :

این شرکت احساس می‌کند که موفقیت خود را از طریق برخی عوامل داخلی کنترل می‌‌کند :

1 ) قدرت فروش و بازاریابی :

سرویس‌هایی که این شرکت ارائه می‌دهد ، بصورتی جذاب ارائه می‌شوند تا همواره یک درصد مشخص و بالایی از مشتریان در زمینه‌های BZB و BZC متقاضی این سرویس‌ها باشند.

این شرکت به عنوان یک ارائه دهنده سرویس های تجاری و ارائه دهنده سرویس های مشاوره ای ، در زمینه کسب شهرت به عنوان یک نام تجاری معتبر ، موفق بوده است و همواره به ارزش آفرینی برای مشتریان خود ، پرداخته است.

2 ) متعهد در برآورده سازی تعهدات :

مشتریان ، خریدار ویژگی نیستند بلکه خریدار سود می‌باشند. برای فهمیدن مفهوم "‌سود " ، نیاز به ارائه یک ادعا و اثبات آن می‌باشد. این کمپانی در ارائه ادعا و اثبات آن ، موفق بوده است.

3 ) توسعه دید ( visibility )‌ برای ایجاد روشهای جدید تجاری :

همکاری این شرکت در تعامل on-line با مهره های معروف تکنولوژی‌های تجاری الکترونیکی ، یک امر لازم است. دو نمونه از این مهره‌های اصلی ، palo AHO software و BZB to day می‌باشند.

همچنین ، ایجاد همکاریهای استراتژیک با شرکتها ، نهادهای دولتی ، غیردولتی ، خصوصی ، منطقه‌ای ، ادارات دولتی و غیردولتی و افراد حقیقی نیز ، یک الزام می‌باشد.

4 ) سرویس‌های با کیفیت بالا و مؤثر در ایجاد و خشنودی مشتری :

هر آنچه که توسط این شرکت فروخته می‌شود ، گارانتی شده است. بنابراین سرویس‌های خدماتی شرکت ، دقیقا"‌ آنچه را که مشتری می‌خواهد و به نحو احسن ، انجام می‌دهند. خشنودی و رضایت طولانی مدت مشتری ، یک عامل کلیدی برای بقای شرکت تلقی می‌شود.

5 ) ایجاد موقعیت های چندگانه با استفاده از تخصص گرایی :

مشاوران west pacific ، قادر به ایجاد موقعیت‌های چندجانبه می‌باشند. از انواع این موقعیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توسعه تجاری
توسعه بازار
سیستم هوشمند بازار " Market Mielligine "
تجزیه و تحلیل بخشهای صنعت
توسعه سیستم کانال‌ها در مقیاس جهانی
همکاری در زمینه فروش برای کمپانی‌های بین‌المللی در بازارهای اندونزی
6 )‌ تیم مدیریت کلیدی :‌

تیم مدیریت ، متمرکز و دارای پشتوانه‌ای محکم در بازاریابی ،‌ مدیریت ،‌سرمایه‌گذاری و امور مالی و توسعه سرویس‌ها می‌باشد.

این شرکت ، به تیم مدیریتی خود ، ایمان دارد.

II ) بررسی عوامل خارجی (محیط تجاری )

سواحل آسیایی قیانوس آرام ، هم اکنون در محیطی جذاب به سر می‌برد.

فرآیند تغییر از " اقتصاد قدیم " به " اقتصاد جدید جهانی " منجر به رشد سریع در زمینه تجارت الکترونیک ، گردش سرمایه و آزادسازی ، در منطقه شده است.

ز آنجایی که اقتصاد جدید ، منجر به ساختارهای جدید تجاری ، ساختارهای جدید صنعتی و ساختارهای جدید نهادی شده است ، " تعریف مشتری " در آن نیز ، دچار تغییر شده است.

مشتریان از " متقاضیان راه حل " به " متقاضیان ارزش " و از " مشتری " به " همکار تجاری " تغییر یافته اند. شرکت مشاوران west pacific ، بر روی تثبیت روابط با کمپانی ها ، نهادهای دولتی ، ادارات دولتی منطقه‌ای ، نهادهای غیر دولتی و افراد حقیقی ، به عنوان همکاران تجاری ، تمرکز کرده است.

خلاصه‌ای راجع به کمپانی :

پایه‌گذاران این شرکت ،‌ بازاریابان سابق شرکتهای بزرگ چند ملیتی در زمینه‌های مهندسی ، ساختمانی و همچنین بازریابان با تجربه در بازارهای جهانی می‌باشند. این افراد ابتدا کمپانی بزرگتری به نام pacific global trading portal را پایه کار قرار دادند تا سرویس‌های ctoc,Btoc,BtoB ( مشتری به مشتری ) خود را بصورت رسمی ارائه دهند.

کمپانی مادر در سال 1999 توسط Jaka.Legawa و رقبای تجاری او از شیکاگو ، کنراس و سنگاپور ، شکل گرفت. کمپانی کوچکتر west pacific در سال 2000 توسط همان سرمایه‌گذاران ، پایه‌ریزی شد.

مالکیت شرکت :

شرکت مشاوره توسط یک فرد اندونزیایی به نام Terbates ، در جاکارتا در سال 2000 شکل گرفت.

محل قرارگیری کمپانی :‌

محل قرارگیری کمپانی در یکی از نقاط استراتژیک ، در قلب منطقه تجاری اندونزی ، در جاکارتا در Komplek Pertanian می‌باشد.

تاریخچه سود و زیان شرکت :

جدول و نمودار مرتبط ضمیمه شده است.

سرویس‌های شرکت مشاوره‌ای west pacific :‌

این شرکت ، یک شرکت مشاوره‌ای بر اساس e-business ( کسب و کار الکترونیک ) می‌باشد ک سرویس‌هایی با کیفیت بالا به مشتریان خود ارائه می‌دهد که همانطور که قبلا" گفته شد ، این سرویس‌ها به شرح زیر هستند :

سرویس‌های توسعه تجاری
سرویس‌های توسعه بازار
سیستم هوشمند بازار
تجزیه و تحلیل بخش‌های مختلف صنعت
سیستم توسعه کانال‌ها در مقیاس جهانی
همکاری در سیستم توزیع
همچنین شرکت قادر به ارائه سرویس‌های مشاوره خود ، در شکل‌های مختلف می‌باشد تا مشتریان بتوانند از مزیت‌های بیشتری استفاده کنند. این سرویس‌ها شامل :

مشاوره عمده‌فروشی
مشاوره پروژه‌ای
تحقیقات بازار وتجزیه و تحلیل بخش‌های صنعت
امکان سنجی
تحلیل استراتژیک و گزارش‌دهی
مزایای رقابتی :

خط مشی شرکت ف همکاریهای تجاری به جای رقابت کردن می‌باشد که علت آن ارزش آفرینی برای مشتریان ،‌ علاوه بر ارائه راه حل می‌باشد.

مشاوران ، پژوهشگرن بازار ئ عرضه‌کنندگان :

ارتباطات توسعه یافته
دسترسی به بازارهای جدید
ارائه محصولات در سطح گسترده‌تر
هزینه‌های کمتر تجاری
روش‌های جدید ایجاد ارزش
مزیت‌ها برای فراهم آورندگان تکنولوژی و تولیدکنندگان :

هزینه‌های کمتر فروش
دسترسی به بازارهای بیشتر
هزینه مناسب‌تر برای شناخته شدن ( مطرح شدن )
مزیت‌ها برای افراد حقیقی :

آسایش خرید
تحویل به موقع
به روزرسانی‌های مداوم
دسترسی بیشتر به محصولات و سرویس‌ها
قیمتهای بهتر
طبقه‌بندی بازار :

گروههای مشتریان بالقوه ( به ترتیب اهمیت ) به شرح زیر می‌باشند :‌

اتحادیه‌های بزرگ
کمپانی‌های متوسط
شرکتهای کوچک
ادارات دولتی منطقه‌ای
آکادمی‌ها
مشتری‌های فردی ( حقیقی )
( میزان سودآوری این مشتریان ، طی نموداری ضمیمه شده است )

استراتژی هدف گیری بازار :

طبق طبقه‌بندی گفته شده ، کمپانی بنا به ترتیب گفته شده ،‌بر روی مشتریان خود تمرکز می‌کند.

الگوهای خرید در رقابت :

تحقیقات اخیر نشان داده است که هزینه‌های مشاوره در اندونزی ، بعد از تحولات اقتصادی ، 12% کاهش یافته است. این در حالی است که دستمزد مشاوران و مهندسان حدود 25% نسبت به متوسط ، افزایش یافته است. این مساله بدین خاطر است که دستمزد نیروی کار حرفه‌ای در اندونزی ، کمترین تعداددر سطح جهانی است ، حتی با توجه به رشد متوسط 20% در سال گذشته.

استراتژی فروش :

شرکت همواره اقدام به یافتن مشتریان خود از طریق ترکیبی از روابط اجتماعی و الکترونیکی می‌کند.

استراتژی شرکت دارای رویکردی به نام " استراتژی فروش انفرادی " می‌باشد که در آن به مشتریان اجازه داده می‌شود که در تولید آن چیزی که دقیقا" مورد نظر آنهاست ، شرکت کنند.

خلاصه ای از نحوه مدیریت :

شرکت از 17 نفر کارمند ، سه نفر مدیر میانی و یک مدیر عالی تشکیل شده است.

فلسفه مدیریت شرکت بر اساس مسئولیت‌پذیری و اعتماد دو طرفه ، شکل گرفته است. افرادی که در این شرکت کار می‌کنند ، به کار خود علاقه دارند ، زیرا محیط این شرکت ، خلاقیت عمیق‌نگری ، رقابت ، ارتباطات بهتر و موفقیت را گسترش می‌دهد.

سه شاخه اصلی مدیریت شامل :

فروش و بازاریابی
واحد عملیاتی
مدیریت تجاری خارجی می‌باشد.
دپارتمان‌های تحت نظر واحد فروش و بازاریابی به شرح زیر هستند‌ :‌

فروش
بازاریابی
واحد محصولات و خدمات
واحد تحقیقات و توسعه
روابط عمومی
دپارتمان‌هایی که تحت نظر واحد مدیریت تجاری خارجی می‌باشند به شرح زیر هستند :

حسابداری
اجرائی
مدیریت منابع انسانی

منبع : سایت مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()