آمار مدل کسب و کار - Business Model - فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی - IT & E-commerce

امروز توسعه تجارت الکترونیکی برای سهیم شدن مردم عزیز کشورمان از درآمدهای کلان جهانی حاصل از این سبک تجارت و نهایتا رشد در آمد ملی از ضروری ترین امور روزمر’ به شمار می رود. لذا این موضوع مرا بر آن داشت تا وبلاگی در پرشین بلاگ نیز برای این منظور راه اندازی نمایم تا باشد که به حول و قوه الهی قدمی کوچک در این راه برداشته باشیم . . عیسی نجفی فروردین سال 1387

مدل کسب و کار - Business Model
مدير وبلاگ : عیسی نجفی - ساعت ٦:۱۱ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٩ خرداد ۱۳۸٧
 

یک متد یا شیوه انجام کسب و کار است به نحوی که با اجرای آن شرکت یا سازمان  قادر به حفظ  خود در میدان رقابت و فعالیت بوده و بقای خود را تضمین می نماید، به عبارت دیگر تولید درآمد(سود) میکند.


 

Business Model مشخص می‌کند که یک شرکت چگونه می‌تواند پول به دست بیاورد و به این منظور مشخص می‌کند، این شرکت در زنجیره ارزش در کجا قرار دارد. (مایکل راپا)

 

شش جزء اصلی یک Business Model عبارتند از:

 

1- جایگاه ارزشی                  Value Proposition

 

2 بخش بازار                          Market Segment

 

3- ساختار زنجیره ارزش         Value Chain Structure

 

4- تولید سود و حاشیه          Revenue Generation And Margine

 

5- جایگاه در شبکه ارزش       Position In Value Network

 

6- استراتژی رقابت                Competitive Strategy

 

یک Business Model می‌تواند با یکی از روش‌های زیر طراحی شود.

 

1- نوآوری: یکBusiness Model برای اولین بار با فکر و ایده‌ای نوآورانه طراحی گردد.

 

2- احیاء: یک Business Model قدیمی مجدد احیاء گردد.

 

3- تغییر: یک Business Model موجود با کمی تغییر در یکی از شش اصل فوق به Business Model جدیدی تبدیل گردد.

 

4- اتخاذ: یک Business Model به صورت کامل برای شغل دیگر و یا کشوری دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

مثالی ساده از یک Business Model که به روش تغییر ایجاد شده است. این مثال عمدا از حوزه‌ای غیر از تجارت الکترونیک انتخاب شده است، تا مفهوم و اهمیت Business Model بیشتر مشخص شود.

 

فرض می‌کنیم که مدلی از کسب و کار به نام "واکسی" وجود دارد، این واکسی در پیاده‌رو بساط خود را پهن نموده و کفش عابران را واکس می‌زند و از این راه کسب درآمد می‌نماید.

 

همان‌گونه که می‌بینید این Business Model فقط یک پاراگراف است، اما می‌توانیم آن را به یک Business Model بهتر و کارآمدتر تبدیل نماییم. با توجه به این که معمولا عابران وقت زیادی برای صبر کردن ندارند، Business Model زیر پیشنهاد می‌گردد.

 

در ساعات کاری به ادارات مراجعه نموده و کفش کارمندان را واکس می‌زنیم و از این راه کسب درآمد می‌کنیم.

 

همان‌گونه که می‌بینید Business Model دوم با کمی تغییر در Business Model  اول و فقط در بخش بازار یا همان Market Segment مدل بهتری برای کسب درآمد به وجود آورده است. چرا که دیگر کارمندان وقتی را برای این کار صرف نمی‌کنند.

جایگاه Business Model در یک سازمان

 

از دید آقای Rosonblom جایگاه Business Model در یک سازمان به صورت زیر می‌باشد.

 

 

Economic Output

 

 

ó

 

Business Model

 

 

ó

 

 

Technical Input

 

 

 

به بیان ساده Business Model بین ورودی‌ها و خروجی‌های یک سازمان ارتباط برقرار می‌کند. مرکزیت قرار گرفتن Business Model نشان از اهمیت آن دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان ورودی‌های یک سازمان را به خروجی‌های مناسب تبدیل نمود و یا چگونه می‌توان خروجی‌های یک سازمان را در جهت کنترل و نقش‌آفرینی ورودی‌های سازمان به کار گرفت، باید Business Model را به درستی طراحی نمود و آن‌ را به درستی درک کرد.

اقتباس از وبلاک

http://iran-bmd.blogfa.com


 
comment نظر خودتان را در رابطه با مطلب ، در همین قسمت وارد نمایید ()