مدل کسب و کار - Business Model

 

Business Modelمشخص می‌کند که یک شرکت چگونه می‌تواند پول به دست بیاورد و به این منظور مشخص می‌کند، این شرکت در زنجیره ارزش در کجا قرار دارد. (مایکل راپا)

 

شش جزء اصلی یک Business Modelعبارتند از:

 

1- جایگاه ارزشی                  Value Proposition

 

2 بخش بازار                          Market Segment

 

3- ساختار زنجیره ارزش         Value Chain Structure

 

4- تولید سود و حاشیه          Revenue Generation And Margine

 

5- جایگاه در شبکه ارزش       Position In Value Network

 

6- استراتژی رقابت                Competitive Strategy

 

یکBusiness Modelمی‌تواند با یکی از روش‌های زیر طراحی شود.

 

1- نوآوری: یکBusiness Model برای اولین بار با فکر و ایده‌ای نوآورانه طراحی گردد.

 

2- احیاء: یک Business Model قدیمی مجدد احیاء گردد.

 

3- تغییر: یک Business Model موجود با کمی تغییر در یکی از شش اصل فوق به Business Model جدیدی تبدیل گردد.

 

4- اتخاذ: یک Business Model به صورت کامل برای شغل دیگر و یا کشوری دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

مثالی ساده از یک Business Model که به روش تغییر ایجاد شده است. این مثال عمدا از حوزه‌ای غیر از تجارت الکترونیک انتخاب شده است، تا مفهوم و اهمیت Business Model بیشتر مشخص شود.

 

فرض می‌کنیم که مدلی از کسب و کار به نام "واکسی" وجود دارد، این واکسی در پیاده‌رو بساط خود را پهن نموده و کفش عابران را واکس می‌زند و از این راه کسب درآمد می‌نماید.

 

همان‌گونه که می‌بینید این Business Modelفقط یک پاراگراف است، اما می‌توانیم آن را به یک Business Model بهتر و کارآمدتر تبدیل نماییم. با توجه به این که معمولا عابران وقت زیادی برای صبر کردن ندارند، Business Model زیر پیشنهاد می‌گردد.

 

در ساعات کاری به ادارات مراجعه نموده و کفش کارمندان را واکس می‌زنیم و از این راه کسب درآمد می‌کنیم.

 

همان‌گونه که می‌بینید Business Model دوم با کمی تغییر در Business Model  اول و فقط در بخش بازار یا همان Market Segment مدل بهتری برای کسب درآمد به وجود آورده است. چرا که دیگر کارمندان وقتی را برای این کار صرف نمی‌کنند.

جایگاهBusiness Model در یک سازمان

 

از دید آقای Rosonblom جایگاه Business Model در یک سازمان به صورت زیر می‌باشد.

 

 

Economic Output

 

 

ó

 

Business Model

 

 

ó

 

 

Technical Input

 

 

 

به بیان ساده Business Modelبین ورودی‌ها و خروجی‌های یک سازمان ارتباط برقرار می‌کند. مرکزیت قرار گرفتن Business Model نشان از اهمیت آن دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان ورودی‌های یک سازمان را به خروجی‌های مناسب تبدیل نمود و یا چگونه می‌توان خروجی‌های یک سازمان را در جهت کنترل و نقش‌آفرینی ورودی‌های سازمان به کار گرفت، باید Business Modelرا به درستی طراحی نمود و آن‌ را به درستی درک کرد.

اقتباس از وبلاک

http://iran-bmd.blogfa.com

/ 0 نظر / 7 بازدید