تجارت سیار - Mobile Commerce - مزایا

 

  • 1. تسریع در عملیات[1]: مصرف کنندگان در حال حرکت، کار ، مسافرت، تجمع و خرید می‌توانند تجارت را انجام دهند.

•2.                  ایجاد ارتباط شبکه[2] : استفاده‌کنندگان می‌توانند در موقعیت‌های مختلف با همدیگر ارتباط برقرار نموده و بازاریاب‌ها می‌توانند از این شیوه دسترسی برای گسترش تولیدات و ارایه پیشنهادهای مطابق با انتظارات مشتریان استفاده کنند.

•3.                  عمومیت بخشی[3]:با گسترش فناوری‌های مکان‌یابی از قبیل سیستم‌های مکان‌یابی جهانی[4] (GPS)، شرکت‌ها می‌توانند استفاده‌کنندگان را در همه جا شناسایی کنند و کالاهاو خدمات خود را در محل‌های آن‌ها معرفی نمایند.

4. قابلیت حمل داده‌ها[5]: مصرف‌کنندگان می‌توانند از فایل‌های تولیدات،آدرس شرکتها، اطلاعات مربوط به رستوران‌ها و هتل‌ها، حساب‌های بانکی، جزئیات کارت‌های اعتباری و پرداختی و امنیت اطلاعات و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز استفاده نمایند.

در صورتی که در تجارت الکترونیکی با توجه به استفاده از رایانه‌ها و شبکه خط مستقیم چنین مزایایی وجود ندارد. تجارت الکترونیکی نیاز به زیرساختارها و تجهیزات گران قیمت دارد. هزینه‌های زیرساخت‌ها در تجارت سیار نسبت به تجارت الکترونیکی پایین است، امروزه ارتباطات از طریق اینترنت و تلفن همراه نقش مهمی در همگرایی دارد.

در بیشتر کشورهای توسعه یافته، مشتریان از تلفن همراه برای خرید از مغازه‌های خرده‌فروشی، همچنین برای ارتباط با بانک‌ها و رزرو کردن در مسافرت‌ها، دیدن ورزش‌‌‌ها و برنامه‌های خبری  و جستجوی شبکه استفاده می‌کنند.

 

[1] .Immediacy

[2] .Connectivity

[3] .Localization

[4] .Global Positioning System (GPS )

[5] .Data Portability

/ 1 نظر / 15 بازدید
محمدعلی

سلام دکتر مطلب خوب بود ای کاش بروزتر بود.ممنون