قابل توجه دانشجویان درس تجارت الکترونیکی ( دانشجویان رشته مهندسی IT )

نمونه سوالات امتحانی درس  تخصصی تجارت الکترونیکی ( رشته مهندسی فناوری اطلاعات )

1-      کدامیک از تعاریف زیر صحیح نیست.

  1. بازاریابی الکترونیک با بکارگیری ابزارها و روشهای جدید فناوری نوین به دنبال نوآوری می باشد.
  2. فرآیند بازاریابی الکترونیک علاوه بر اینترنت با فراهم کردن امکاناتی که بازاریابی سنتی  فاقد آن است، از همه روشهای بازاریابی برای رونق بازاریابی بهره برداری می کند.
  3. بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی24*7 است.
  4. فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیری در افزایش تولید ناخالص داخلی و سود و بهبود وضعیت اقتصادی کشورها ندارد

2-      کدامیک از عبارات زیر غلط می باشد

  1. در بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر جامعه و تولید چرخه مشتری تا مشتری  عبارت از عناصر بازاریابی و دریافت نیازهای مشتری ، تحلیل نیاز و استخراج مشخصات فنی ، عملیات مهندسی ، ساخت محصول ، حمل و نقل کالا می باشد
  2. فناوری اطلاعات در سازمان ها موجب تغییر ساختار موجود به ساختار گسترده هرمی با ارتفاع کم و قاعده وسیع تر میشود
  3. فناوری اطلاعات در سازمان موجب تقویت رویکرد وظیفه ای بجای رویکرد فرایندی میشود
  4. کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود.

3-      کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. مدل کسب و کار  یک متد انجام کسب و کار است به نحوی که توسط آن شرکت بتواند خود را حفظ نموده و بقای خود را تضمین نماید.
  2. مدل کسب و کار چارچوبی برای خلق پول و ثروت است
  3. هستی شناسی (ontology) مدل کسب وکار الکترونیکی یعنی تعریف محض از مسایل کسب وکار الکترونیکی و وابستگی های آنها در مدل کسب وکار شرکت
  4. در طبقه بندی مدلهای کسب و کارها از دیدگاه  Finnegen و Hayes بازار ازاد و زنجیره ارزش نقشی ندارد

4-      این عبارت "Business Model مشخص می‌کند که یک شرکت چگونه می‌تواند پول به دست بیاورد و به این منظور مشخص می‌کند، این شرکت در زنجیره ارزش در کجا قرار دارد. " سخن کدامیک از صاحب نظران فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد

a

فلیپ کاتلر    

b

مایکل راپا      

c

افرایم توربان       

d

دوروتی لیدنر

 

5-      مدل کسب وکار را می توان به عنوان ترکیبی از سه جریان  زیر در نظر گرفت.

  1. ارزش ، درآمد ، پشتیبانی  b. ارزش ، هزینه ، خدمات  c.  هزینه ، قیمت ، گارانتی   d. امنیت ، قیمت ، ارزش

6-      کدامیک از عبارات زیر صحیح می باشد

  1. اقتصاد اینترنتیمفهوم گسترده تری نسبت به تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی ندارد.
  2. در عصر اقتصاد دیجیتال ، بازارها امروزه به صورت Online فعالیت می کنند. بازارهای الکترونیکی جایگزین بازارهای فیزیکی می شوند. بازارهای جدید تاثیری در افزایش رقابت ندارند.
  3. از خصوصیات اصلی اقتصاد دیجیتال تبدیل جنگ های واقعی به جنگ های مجازی می باشد.
  4. استراتژی بازار دنج یکی از عوامل رقابتی اقتصاد دیجیتالی نمی باشد

7-      کدامیک از عبارت زیر صحیح نمی باشد

  1. تجارت الکترونیکی اولین بار در اوایل دهه هفتاد، EFT(electronic fund transfer) ابداع شد. که تنها محدود به برخی شرکت ها و موسسات مالی بزرگ بود.
  2. فناوری EDI(electronic data interchange) برای انتقال الکترونیکی اسناد مورد استفاده قرار می گرفت.
  3. به اعتقاد اقای (Clarke ، 1997)  هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی ، حتی تلفن و فاکس  ، ... تجارت الکترونیکی نیست
  4. تجارت اینترنتی به مفهوم تجارت و بازرگانی یا داد و ستد در بستر اینترنت  می باشد

 

8-      بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی سنتی  در تجارت الکترونیکی 

  1. مکمل همدیگر می باشند
  2. با همدیگر سازگاری دارند و اما ضرورتی به استفاده توامان دوبازاریابی با همدیگر وجود ندارد
  3.  با همدیگر سازگاری ندارند
  4. هیچکدام

9-      کدامیک از عبارت زیر صحیح نمی باشد.

  1. برای ایجاد زیر ساخت تکنولوژیکی باید دسترسی به ابزارفناوری اطلاعات وتجهیزات لازم فنی ومخابراتی آماده شود ومردم دسترسی آسان به اینترنت داشته باشند ونرخ استفاده از اینترنت بالا رود.
  2. مردم برای استفاده از تکنولوژی های جدید باید آمادگی های لازم را داشته باشند و به عبارتی زیر ساخت فرهنگی برای ایجاد شهر الکترونیک مهیا باشد.
  3. در ایجاد شهر الکترونیک ایجاد سه بخش  دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و آموزش الکترونیک الزامی است.
  4. شهرهای الکترونیکی  موجب کاهش هزینه ، کاهش زمان دسترسی به خدمات ، کاهش میزان آلودگی هوا ، کاهش ترافیک ولی تاثیری در افزایش کیفیت خدمات و شفاف کردن اطلاعات  ندارد

10-   کدامیک از اصطلاحات زیر صحیح نمی باشد

  1. تجارت الکترونیک ( e-commerce ) به معنی خرید و فروش کالا و خدمات در اینترنت است.
  2. هر گونه خرید و فروش هر نوع کالا اعم از کالای فیزیکی یا دیجیتالی بر روی شبکه های مخابراتی (اینترنت)  را تجارت الکترونیکی گویند.
  3. پیاده سازی دولت الکترونیکی در مدل لاینه – لی  کارن لاینه  به ترتیب شامل چهار مرحله ارائه اطلاعات ، تعامل ، یکپارچگی  افقی  و یکپارچگی عمودی میشود.
  4. در تجارت الکترونیکی محیط تبادل به دو محیط فیزیکی و الکترونیکی تقسیم می شود و کالاها نیز به همین صورت فیزیکی و یا دیجیتالی مبادله می شوند.

11-   کدامیک از عبارات زیر در بار  اهداف کسب و کارها صحیح نمی باشد

  1. کسب سود برای حفظ موجودیت و ابقای صاحب کسب و کار  در عرصه رقابت
  2. بدست اوردن یا داشتن سهم بیشتر در بازار
  3. تمرکز بر فعالیت انحصاری در بازار یا خیر خواهی
  4. هیچکدام

12-   یک طرح کسب و کار  Business Plan )  )   عبارت است از :

  1. نوشته‌ای توصیفی و جامع در مورد کسب‌ و کار یک موسسه
  2. چارچوبی برای خلق پول و ثروت
  3. یک متد انجام کسب و کار
  4. هیچکدام

13-   کدامیک از عبارت زیر صحیح نمی باشد

  1. درگاه عبارت است از نقطه اولیه ورودبه وب ، همراه با تامین محتوای تخصصی وخدمات دیگر
  2. ویترین مجازی عبارت است از فروش محصولات فیزیکی به طورمستقیم به مصرف کننده ویا کسب وکارهای فردی
  3. مصرف کننده در کسبو کار الکترونیکی فردی است که کالا یا خدمات را با انگیزه کسب و کار خریداری می نماید
  4. مایک راپا مدل های کسب و کار شامل واسطه‌گری ، تبلیغات ، داده محوری ، تولیدی ، همکاری ،جامعه‌ای ،کاربردی ،عضویت را به عنوان مدلهای کسب و کار تحت وب معرفی نموده است

14-   کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. جهانی سازی به مفهوم تغییر نگرش ها  از اقتصاد کلی به اقتصاد جهانی  است
  2. فناوری رقابتی از ویژیگهای قرن 21 و به مفهوم رقابت مبتنی بر ائتلاف و ادغام سازمانها ویا شرکتهاست
  3. در قرن 21  راهبرد کوچک سازی  سازمانها ( سازمانهای چالاک) از ویژیگیهای مهم این قرن می باشد
  4. تمرکز گرایی در قرن 21 یکی از ویژگیهای اساسی این قرن می باشد

15-   کدامیک از عبارات زیر در باره مدلهای کسب و کار  و دیدگاه های مرتبط  با کسب و کار صحیح نمی باشد.

  1. سه حوزه اصلی شامل جریان های درآمد،جریان های ارزش وجریان های پشتیبانی  بر دوام پذیری و رشد کسب وکار الکترونیکی تأثیر گذار می باشند
  2. مدل های کسب وکار الکترونیکی را نمی توان برحسب یکپارچگی با مشتریان در برابر یکپارچگی با شرکا طبقه بندی کرد.
  3. کسب و کار الکترونیکی عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستمهای اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرآیندهای کسب و کار
  4. جریان پشتیبانی توضیح می دهد که مسایل زنجیره ارزش چگونه بر سازمان های دخیل تأثیرگذار خواهد بود.

16-   ............................. شامل تمامی فعالیت های اقتصادی است که در آن ها از شبکه های الکترونیکی به عنوان رسانه تجاری استفاده می شود و شامل اقداماتی که برای اتصال به اینترنت و تهیه سخت افزار و یا نرم افزار لازم برای راه اندازی یک بازار فروش اینترنتی مبتنی بر صفحات وب، به کار می روند.

  1. کسب و کار اینترنتی   b.      اقتصاد اینترنتی     c.      اقتصاد کلان    d. سیاست اقتصادی

17-   عناصر اصلی تجارت الکترونیکی عبارتند از

  1. تبادل الکترونیکی داده ها ، بازار الکترونیکی ، تجارت اینترنتی
  2. EDI  ، تبادل اینترنتی داده ها ، بازارهای سنتی
  3. بازاریهای سنتی ، آمیخته بازار یابی ، تحقیقات بازاریابی
  4. قیمت ، محصول ، توزیع ، تبلیغات ، بازارهای الکترونیکی

18-   کدامیک از تصاویر زیر مبین رابطه کسب وکارالکترونیک (E-Business)وتجارت الکترونیکی (E-Commerce ) می باشد

 

a

 

 

 

b

 

 

c

 

 

d

 

 

19-   کدامیک از موارد زیر در رابطه با  چهارچوب کاری تجارت الکترونیکی صحیح می باشد

  1. در سطح زیرساخت رابط کاربر شامل پایگاه های داده ایی ، برنامه های کاربردی  و شرکای تجاری میباشد
  2. رویکردهای عمومی شامل مالیات ، مسائل امنیتی و حقوقی ، قوانین و مقررات و استانداردهای فنی میشود
  3. دولت الکترونیکی ، عملیات بانکی ، مبادله به روش بنگاه با بنگاه از کاربردهای تجارت الکترونیکی محسوب میشود
  4. هیچکدام

20-   تجارت الکترونیکی خالص (Pure E-commerce  ) یعنی  :

  1. بسته به درجه دیجیتالی کردن سازمان یا شرکت  شکل‌های متعددی به خود بگیرد.
  2. یک بعد آن فیزیکی و یک بعد دیگر دیجیتالی می باشد
  3. تمامی ابعاد تجارت الکترونیکی دیجیتالی می باشد
  4. محیط تبادل به دو محیط فیزیکی و الکترونیکی تقسیم می شود

21-   کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. بازار الکترونیکی (e-marketplace)  به مفهومیک بازار Online که خریداران و فروشندگان برای مبادله کالاها، خدمات، پول یا اطلاعات همدیگر را ملاقات می‌کنند.
  2. سیستم‌های اطلاعاتی درون سازمانی به مفهوم فعالیت های تجارت الکترونیکی که در درون یک سازمان صورت میگیرد
  3. سازمان‌های Brick-and-Mortar (اقتصاد قدیمی) سازمان های خشت و ملات ، سازمان‌هایی که فعالیت‌های کسب و کار خود را فقط به صورت Online انجام می‌دهند.
  4. پردازش شبکه ای به کاربران اجازه دسترسی به اطلاعات دخیره شده در چندین مکان مختلف فیزیکی را می دهد

22-   کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. از منظر یا دیدگاه فرآیند های کسب و کار، تجارت‌الکترونیکی بکارگیری فن‌آوری برای خودکارسازی تبادلات کسب و کار و جریان کار محسوب میشود
  2. از منظر یا دیدگاه مشارکتی، تجارت‌الکترونیکی چارچوبی است که شرایط لازم را برای شراکت افراد در داخل سازمان و حتی خارج از سازمان فراهم می‌کند.
  3. از منظر یا دیدگاه جامعه ، تجارت‌الکترونیکی مکانی را برای افراد یک جامعه فراهم می‌نماید تا بتوانند در آن مکان آموزش ببینند، مشارکت کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
  4. ماهیت کالاهای محسوس یا قابل لمس (Tangible) در تجارت الکترونیکی فقط شامل کالاهای فیزیکی  فاسد شدنی ( Perishable )   و فاسد نشدنی ( Non-Perishable )   میشود.

23-   کدامیک از کلمات زیر برای تکمیل مفهوم عبارت ".................. از یک پایگاه داده مرتبط با ویژگیهای محصول، یک بخش جستجو و یک بخش تصویری تشکیل شده و زیر ساخت اصلی اکثر سایت‌های فروش تجارت الکترونیکی می‌باشند. " صحیح می باشد

a

موتورهای جستجو

b

پورتال سازمانی

c

کاتالوگ‌های الکترونیکی

d

عاملهای هوشمند

 

24-   به گروهی از شرکتها و افراد گفته میشود که کالا یا خدمت را از تولید کننده به مشتری و مصرف کننده نهایی انتقال می‌دهند.

a

عمده‌فروش‌ها

b

خرده‌فروش‌ها

c

واسطه‌های اطلاعاتی

d

هر سه صحیح است

 

25-   در چار چوب روش پورتر تجارت الکترونیکی با توجه به کدام سه اصل زیر منجر به افزایش توان رقابتی بنگاه ها می شود

  1. رهبری بهای تمام شده ، تمایز محصول وتمرکز (استراتژی رقابتی)
  2. ورود شرکت های جدید به اقتصاد وایجاد محصولات جایگزین
  3. حذف واسطه گری وموانع استراتژیک
  4. هر سه مورد صحیح است

26-   کدامیک از کلمات زیر برای تعریف یا عبارت " معمولا ............  در تجارت الکترونیکی از نوع بنگاه به بنگاه مورد استفاده قرار می گیرد و به دو دسته خرید فوری و منبع یابی استراتژیک تقسیم می شوند. " مناسب می باشد

a

فروشگاه الکترونیکی

b

زنجیره تامین

c

بیمه الکترونیکی

d

تدارکات الکترونیکی

 

27-   کدامیک از عبارت زیر صحیح نمی باشد

  1. در مزاید معکوس پیشنهاد دهندگان لیست کالاها و یا خدمات مورد نیاز خود  به همراه بالاترین قیمتی که توان پرداختی آن را دارند  برای فروشندگان ارسال نموده و فروشندگان بالقوه که توان تأمین کالا و یا خدمات را دارند  لیست ها را برای یکدیگر ارسال و نهایتا لیست نهایی را برای خریداران ارسال می نمایند در این روش بهترین قیمت حاصل می شود
  2. در حراج مستقیم خریداران برای تعیین قیمت کالای خاص دعوت شده و با استفاده از قیمت های از پیش تعیین شده (کارشناسی) قیمت های پیشنهادی (بالاترین قیمت) به عنوان قیمت کالا منظور می شود.
  3. در مزایده هلندی در بازارهای الکترونیکی، اپراتور بازار برای یک کالای خاص قیمت بالایی را روی تابلو اعلانات اعلام کرده  و خریداران را دعوت به خرید می نماید . در فواصل تعیین شده در بازار این قیمت شکسته شده و به قدری کاسته می شود که خریداران بتوانند از عهده پرداخت آن برآیند.
  4. در تجارت الکترونیکی نرخ استفاده در واقع درصدی از کاربران است که به خرید انلاین می پردازند و نرخ کلیک درصدی از کاربران که انتظار می رود در طول مدت زمانی معین بر روی بنر تبلیغاتی شرکت کلیک کنند می باشد.

28-   کدامیک از کلمات زیر برای تعریف " بعضی ویژگی های وب سایت منجر به تأثیر گذاری بر روی کاربر شده و میانگین زمان حضور او در وب سایت را افزایش می دهند. "  مناسب می باشد

a

بنر

b

واحد مشاهده

c

اتاق های گفتگو(chatroom)

d

چسبندگی

29-   کدامیک از  اصطلاحات زیر برای عبارت یا تعریف " نظارت بر فعالیت تأمین کنندگان و خریداران کالا در تجارت الکترونیکی  "  مناسب می باشد

a

E-CRM

b

E-SCM

c

ERP

d

MIS TPS

 

30-    به فروشندگانی که علاوه بر فروشگاه های فیزیکی در فضای اینترنت فروشگاه های اینترنتی هم دارند .......   گفته میشود

a

Brick and Mortar

b

Click and Mortar

c

e-marketplace

d

e-shopping

 

 

 

 

 

 

 

 

31-   کدامیک از عبارات زیر صحیح می باشد

  1. تجارت الکترونیکی B2B دارای مزایای فراوانی از جمله خرید با قیمت کمتر، حفظ سطح پایین موجودی کالا، کاهش زمان تولید کالا است.
  2. در تجارت الکترونیکی  در صورتی که تبادلات تجاری بین بنگاه ها صورت گیرد آن را تجارت B2B نامند.
  3. B2B  کاربردی از EC  است که در آن دو یا تعدادی از موسسات به انجام تعاملات میان خود می پردازند.
  4. همه موارد صحیح می باشد

32-   کدامیک از عبارات زیر صحیح می باشد

  1. انتقال داده در تجارت الکترونیکی نوع  B2B  شامل انتشار موضوع تجاری ، تبادل پیام ، انجام پرداخت می باشد
  2. پردازش تعامل در  B2B  شامل پردازش سفارشات ، انجام سفارشات ، انجام پرداخت و انتقال وجوه می باشد
  3.  B2B  همان مرکز مبادلات الکترونیکی می باشد که  به سه دسته عمومی ،  خصوصی و فنی  تقسیم بندی می شود
  4. مراکز مبادله الکترونیکی عمودی  در   B2B  جهت سرویس به همه بنگاه ها در صنایع مختلف تشکیل می شود.

33-   مدیریت  زنجیره تامین در تجارت الکترونیکی نوع  B2C  شامل کدام دسته از عوامل زیر می باشد

  1. تامین کننده ، تولید کننده ، توزیع کننده ، مصرف کننده
  2. تامین کننده ، تولید کننده ، توزیع کننده ، خرده فروش ، مصرف کننده
  3. تامین کننده ، تولید کننده ، توزیع کننده ، خرده فروش
  4. تامین کننده ، واسطه ، مصرف کننده

34-   کدامیک از عبارات زیر  در رابطه با طبقه تجارت الکترونیکی  B2C , B2B صحیح نمی باشد

  1. در  B2C  بعضی از محصولات همچون نرم افزار ، کتابهای الکترونیکی ، موسیقی، فیلم،... در همان زمان خرید قابل دریافت از سایت فروشگاه تجارت الکترونیکی است.
  2. خریدار قادر است کلیه فروشگاه ها را برای یافتن مناسبترین قیمت برای کالای مورد نظر خود جستجو کند.
  3. خرده‌فروشی Online، از نوع B2C است  و  بیشترین سهم تجارت الکترونیک مربوط به نوع B2B  است.
  4. مراحل تجارت الکترونیکی در  B2C  به ترتیب شامل بررسی ، مذاکره ، قرارداد ، پرداخت ، تحویل و خدمات پس از فروش می باشد.

35-   مراحل راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیکی  نوع  B2C شامل کدام دسته از اقدامات زیر می باشد .

  1. انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، اجاره فضای اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بازاریابی و تبلیغ و جذب مشتری ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت
  2. تاسیس شرکت ، انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، طراحی و ساخت سایت ، اجاره فضاء اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت
  3. انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، طراحی و ساخت سایت ، اجاره فضای اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بازاریابی و تبلیغ و جذب مشتری ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت
  4. انتخاب دامنه اینترنتی  و ثبت آن ، قیمت گذاری محصول یا خدمت ، اجاره فضای اینترنتی ، سیستم  پرداخت الکترونیکی ، تامین امنیت سایت ، بازاریابی و تبلیغ و جذب مشتری ، بررسی و تحلیل کارآیی سایت

36-   کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. پرداخت الکترونیکی در تجارت الکترونیکی نوع  B2C  شامل عناصر  پرداخت کننده (Payer) ، دریافت کننده (Payee)   ، بانک کارگزار مشتری (Issuer) ، بانک کارگزار فروشنده (Acquirer) می باشد
  2. تجارت الکترونیکی نوع C2C  شامل اشخاص خریدار و فروشنده از طریق مزایده‌ها می‌باشد و Ebay.com یکی از معروفترین شرکتهای فعال در این حوزه می باشد
  3. مدل تجارت الکترونیکی که در آن، یک بنگاه، تعدادی محصول یا خدماتی را برای یک بنگاه کارگزار فراهم می‌کند تا آن کارگزار، مشتریان خود را حفظ کند تجارت الکترونیکی  B2B2Cنام  دارد.
  4. مدل تجارت الکترونیکی که در آن، افراد از اینترنت برای فروش محصولات یا خدمات خود، به سازمان‌هایی که بدنبال خرید این محصولات یا خدمات با قیمت پایین تر هستند، استفاده می‌کنند  P2P  نام دارد.

37-   کدامیک از واژه های زیر برای تعریف " فعالیت‌ها و معاملات تجارت الکترونیکی در یک محیط بی‌سیم  "  مناسب می باشد

a

تجارت تلفنی

b

دولت سیار

c

تجارت سیار

d

تجارت اینترنتی

 

38-   عبارت صحیح را انتخاب نمائید

  1. تجارت همکاری collaborative commerce (c-commerce)  مدلی از تجارت الکترونیکی است که در آن افراد یا گروه ها بصورت آنلاین به مراوده و یا همکاری می پردازند
  2. مدل مبادله – مبادله     exchange-to-exchange (E2E) مدلی از تجارت الکترونیکی است که مبادلات الکترونیکی در آن به شکل قراردادی به دیگری به منظور تبادل اطلاعات متصل هستند
  3. لازمه تجارت الکترونیکی امن جلوگیری ازحملات امنیتی   (Security Attacks) ، تامین سرویسهای امنیتی (Security Services) ، استفاده ازسازوکارهای امنیتی  Mechanism) (Security    می باشد
  4. هر سه مورد صحیح می باشد

39-   در رابطه با مسائل امنیتیدر تجارت الکترونیکی کدامیک از موارد زیر صحیح می باشد :

  1. انواع حملات امنیتی(Security Attacks)  شامل قطع    Interruption  (اختلال منجر به قطع ارتباط مبدا با مقصد )، دسترسی غیرمجاز     Interception، ایجاد پیغام  Fabrication  ، دستکاری داده‌ها Modification می باشد
  2. سرویس های امنیتی (Security Services) شامل تمامیت ، محرمانگی ، تصدیق صحت و انکار ناپذیری می باشد
  3. سازوکارهای امنیتی  Mechanism) (Security  شامل رمزنگاری ، تایید هویت ، اجازه و ممیزی می باشد
  4. همه موارد صحیح می باشد

40-   کدامیک از واژه های زیر برای تعریف " .... ، اطمینان و ایمان به قابلیت یک شخص یا سیستم و پایبندی آنها به اصول  اخلاقی، اصول انتزاعی و مجرد ( مثل دانش فنی )  می باشد  " مناسب می باشد.

a

امنیت

b

اعتماد

c

صحت

d

رتبه

 

41-   طرح ارزشی سازمان (Value Proposition  (  :

  1. درحقیقت بیان می کند که بنگاه کاری کدام دسته از نیازهای مشتریان راتامین می کند.
  2. نقش مهمی در طرح بازاریابی محصولات /خدمات ایفا نمی نماید.
  3. شامل مواردنامحسوس و غیرکمی نیز میشود که یک بنگاه کاری برای مشتریان خودخلق می کند
  4. مورد  a,c   صحیح می باشد

42-   کدامیک از عبارات زیر صحیح نمی باشد

  1. هر  Business Model  شرح تمامی محصولات و خدماتی را که کسب و کار عرضه می نماید در بر دارد
  2. هر  Business Model شرح زنجیره تامین سازمان، شامل تامین کنندگان و سایر شرکای کسب و کسب و کار  را در بر دارد
  3. مناقصه الکترونیکی مدلی است که در آن خریدار خواستار ارسال پیشنهاد از جانب فروشندگان  می شود که بالاترین پیشنهاد برنده می شود.
  4. بازاریابی واسطه ای عبارت است از وضعیتی که  شریک بازاریابی (یک کسب و کار، یک سازمان و یا حتی یک فرد) مصرف کنندگان را با وب سایت شرکت فروشنده ارجاع می دهد.

43-   عبارت " ایجاد یک محصول یا خدمت مطابق با سلایق مشتری"  معادل واژه :

  1. سفارشی سازی (customization)
  2. یافتن بهترین قیمت (Find the best price)
  3. تعیین قیمت دلخواه name-your-own-price
  4. هیچکدام

44-   مفهوم تسهیم اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی عبارت است از :

  1. به اشتراک گذاشتن تمامی اطلاعات موجود شرکت برای بهره برداری مشتریان گفته میشود
  2. به توانایی شرکت جهت تسهیم دانش با شرکای زنجیره تأمین به شیوه ای اثربخش و کارا اشاره دارد. این اطلاعات باید از منبع موثّق به طور مناسبی انتقال داده شود.
  3. به عنوان رضایت مربوط به ذینفعان تعریف شده است و بر این عقیده است که طرفین نمی توانند با رفتار فرصت طلبانه مخالف باشند.
  4. برای توسعه رابطه پایدار خصوصاً در سازمانهای هلدینگ، تعهّد و اعمال مشترک طرفین معامله، نیازمند حمایت از تعامل مجدّد است.

45-   در تجارت الکترونیکی ریسک یا خطر  احتمال محقق نشدن پیش بینی های آینده می باشد هر عاملی که موجب محقق نشدن پیش بینی های آینده شود را تحت عنوان ..............  تعریف می کنیم. احتمال محقق نشدن پیش بینی مالی، ریسک مالی را افزایش می دهد و هر عاملی که باعث ایجاد این عدم قاطعیت در پیش بینی ها شود را ..............   می نامیم.

  1. عامل ریسک مالی، عامل ریسک
  2. عامل ریسک سرمایه ، ریسک حقوقی
  3. عامل ریسک ، عامل ریسک مالی
  4. ریسک اعتباری ، عامل ریسک مالی

46-   کدامیک از  موارد زیر برای شرایط تحقق دولت الکترونیکی ضروری است

  1. وجود چشم انداز مطلوب دولت الکترونیکی
  2. سازگاری دولت الکترونیکی با تقاضای کاربران
  3. شرایط جهانی و موقعیتهای بین المللی
  4. مورد اول و دوم صحیح می باشد

47-   کدامیک از عبارات زیر صحیح می باشد

  1. GNP   - تولید ناخالص ملی  به مفهوم ارزش کل کالا و خدمات تولید شده توسط عوامل تولید  یک کشور در داخل و خارج معمولا در یک سال تولید میشود
  2. - GDP  تولید ناخالص داخلی  معرف ارزش پولی همه کالاها و خدماتی است که در داخل مرزهای یک کشور توسط عوامل تولید  داخلی و خارجی تولید می شوند می باشد
  3. توسعه تجارت الکترونیکی در یک کشور موجب ارتقاء شاخص های تولید ناخالص ملی و تولید ناخالص داخلی میگردد
  4. هر سه گزینه صحیح می باشد

48-   شاخص آمادگی الکترونیکی عبارت است از  

  1. فقط بررسی میزان دسترسی  افراد یا شرکتهای تجاری به خدمات تلفن ثابت یا همراه، کامپیوترهای شخصی واینترنت می باشد
  2. بررسی میزان آمادگی کشورها برای تحقق جامعه اطلاعاتی  می باشد
  3. فقط چهار چوب کلی قوانین کشور ، و قوانین خاص برای کنترل استفاده ازاینترنت. سهولت ثبت یک تجارت جدید درکشور می باشد
  4. فقط به بررسی میزان سهولت دسترسی به خدمات مشاوره ای تجارت الکترونیکی می پردازد

49-   شاخص فرصتهای دیجیتال یک شاخص ترکیبی است که یک ساختار انعطاف پذیر و چند منظوره دارد و بر مبنای سه مقوله زیر استوار شده است :

  1. فرصت ، تهدید ، استفاده
  2. فرصت ، زیرساخت ، استفاده
  3. تهدید ، نقاط ضعف ، کاربرد
  4. زیرساخت ، کاربرد ، چشم انداز

50-   هر سیستم بانکداری الکترونیکی شامل کدام دسته از بخش های زیر می باشد

  1. پول الکترونیکی ، قابلیت انتقال ، توسعه ، امنیت
  2. پیش از توسعه ، توسعه ، پس از توسعه
  3. داشتن‌ حریم‌ خصوصی‌ ،ظهور ،  توسعه ، پول الکترونیکی
  4. هیکدام

51-   کدامیک از موارد زیر در ارتباط با قانون تجارت الکترونیکی ایران صحیح نمی باشد

  1. ( داده پیام - Data Message  ) هر نمادی از واقعه ، اطلاعات یا مفهوم است که با وسایل الکترونیکی ، نوری و یا فناوری های جدید اطلاعات تولید ، ارسال ، دریافت ، ذخیره یا پردازش می شود.
  2. ( اصل ساز - Originator  ) منشا اصلی ( داده پیام ) است که ( داده پیام ) به وسیله او یا از طرف او تولید یا ارسال می شود اما شامل شخصی که در خصوص ( داده پیام ) به عنوان واسطه عمل می کند نخواهد شد.
  3. ( تمامیت داده پیام - Integrity ) عبارت است از موجودیت کامل و بدون تغییر ( داده پیام ) . اعمال ناشی از تصدی سیستم از قبیل ارسال ، ذخیره یا نمایش اطلاعات که به طور معمول انجام می شود خدشه ای به تمامیت ( داده پیام ) وارد نمی
/ 0 نظر / 77 بازدید